Procurorii DNA s-au autosesizat în urma acuzațiilor lansate de Mădălina Mezei, fosta directoare generală a companiei TAROM, conform cărora ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc (PSD), i-ar fi cerut să rețină la sol avioanele care îi aduceau la București pe parlamentarii Opoziției, în ziua moțiunii de cenzură.
Drept urmare, DNA a citat-o pe Mădălina Mezei, în această dimineață, în calitate de martor, pentru a-și prezenta acuzațiile în fața procurorilor anticorupție.
Ancheta DNA se desfășoară în paralel cu o altă investigație, pe care o realizează Corpul de Control al Guvernului la cererea premierului Viorica Dăncilă. Premierul a dispus acest control tot ca urmare a acuzațiilor aduse de Mezei la adresa ministrului demisionar al Transporturilor, Răzvan Cuc, dar și a răspunsului acestuia. Cuc susține că Mădălina Mezei este doar supărată pentru faptul că a fost demisă din fruntea companiei TAROM și că demiterea ei s-a produs pentru că nu și-a îndeplinit sarcinile manageriale, nicidecum ca urmare a faptului că ar fi refuzat să execute ordinul ministrului Transporturilor de a reține la sol avioanele TAROM.
„Am dispus de urgență efectuarea acestui control care să clarifice aspectele grave semnalate în mass-media. Este imperativ să fie stabilit adevărul și să ne asigurăm că au fost respectate prevederile legale. În cazul în care instituțiile abilitate vor constata încălcarea legii, cei vinovați trebuie sancționați”, a transmis, vineri, printr-un comunicat, premierul Viorica Dăncilă.
Moțiunea de cenzură a fost votată în Parlament în ziua de joi, 10 octombrie, și a trecut la limită, după ce câțiva parlamentari PSD au votat moțiunea, alături de cei ai Opoziției. Pentru ca moțiunea să treacă, era nevoie de prezența integrală la vot a tuturor parlamentarilor Opoziției. Dacă ei nu erau prezenți la vot, moțiunea n-ar fi trecut, iar Guvernul Dăncilă ar fi rămas la putere. Aceasta a fost miza politică uriașă a presiunilor pe care ministrul Transporturilor din Guvernul Dăncilă, Răzvan Cuc, le-ar fi făcut asupra directoarei generale a companiei TAROM, Mădălina Mezei.
Mădălina Mezei a confirmat că are, în acest moment, calitatea de martor într-un dosar de abuz în serviciu deschis la DNA, dosar în care este implicat ministrul demisionar Răzvan Cuc.
„Ministrul m-a chemat la el în birou, cu două zile înainte (adică marți, 8 octombrie – n.r.) să îmi spună că trebuie să luăm niște curse interne, ca să oprim accesul parlamentarilor la votarea moțiunii de cenzură. I-am răspuns că așa ceva este imposibil, pentru că noi nu suntem stăpâni de sclavi. Suntem o companie de oameni liberi. Indiferent ce le-aș fi spus eu oamenilor, ei n-ar fi făcut așa ceva și, evident, eu n-aș fi putut să le cer așa ceva”, a susținut, într-o conferință de presă, Mădălina Mezei.
Ea a mai declarat că ministrul Cuc i-a cerut să identifice senatorii și deputații care urmau să se afle la bordul a cinci zboruri interne, care veneau la București dinspre Timișoara (două curse), Oradea, Baia Mare și Satu Mare. Un element extrem de grav, pe care Mădălina Mezei, indirect, l-a recunoscut, a fost acela că directoarea generală a TAROM a acceptat să-i spună ministrului cine sunt acești parlamentari – deși în mod normal identitatea pasagerilor de la bordul unui avion este confidențială.
„Mi-a cerut domnul Cuc să identific senatorii și deputații aflați la bord”
Întrebată dacă i-a cerut ministrul Răzvan Cuc să rețină avioanele la sol, Mezei a răspuns: „Da (…) Nu trebuia să ajungă deputații să voteze moțiunea. Am discutat pe posibilitatea opririi la sol a aeronavelor pe cursele interne. I-am spus că nu pot să fac eu așa ceva pentru că sunt pilotate de niște oameni liberi și n-am eu nicio putere să-i fac să țină avioane la sol. Pe mine m-a șocat interpelarea dânsului”.
„Inițial, era vorba despre cinci zboruri. Timișoara, Oradea, Baia Mare, Satu Mare – două curse de Timișoara. Mi-a cerut domnul Cuc să identific senatorii și deputații aflați la bord. I-am arătat, după care mi-a zis că mă contactează a doua zi să-mi spună finalul deciziei dumnealui. Bineînțeles, în acea seară, am fost afectată puternic emoțional. M-am gândit cum să fac, cum să îi demontez planul”, a relatat Mădălina Mezei, vineri, după ce ea fusese deja demisă de la conducerea TAROM.
Fosta directoare a explicat că TAROM are un contract cu Camera Deputaților și Senatul pe baza căruia sunt rezervate câteva locuri pentru parlamentari, pe anumite curse aeriene interne, iar în acest context, patru sau cinci deputați ar fi fost potențiali pasageri ai TAROM, în ziua moțiunii de cenzură – joi, 10 octombrie. Cu două zile înainte, marți, directoarea TAROM i-a spus ministrului Transporturilor că oprirea unor curse aeriene nu este în atribuțiile ei.
“Marți a vrut să știe dacă este posibil, i-aspus că nu este posibil, a spus că <> și miercuri și-a declarat clar intenția de a întârzia cel puțin o cursă”, a relatat fosta șefă a TAROM.
„I-am spus domnului ministru că nu este posibil așa ceva, cursele sunt pilotate de aviatori TAROM, avioanele sunt întreținute de mecanici și oamenii de la TAROM sunt liberi și au discernământ pentru că transportă pasagerii în siguranță. Pentru piloți, misiunea de zbor este un atu al carierei, nu se pot pune în situații de genul ăsta”, explică Mădălina Mezei.
„Eu în primul rând am fost speriată, după care am început să pun în aplicare un plan care să împiedice orice fel de intervenție legată de zborurile companiei. Ar fi ieșit un scandal enorm. Domnul Cuc ar fi putut personal să intervină la alte persoane din compania TAROM”, a dezvăluit Mădălina Mezei.
Imediat după ce în mass-media au apărut primele informații legate de acest incident, Răzvan Cuc a replicat că Mezei ar fi trebuit să denunțe imediat așa-zisele presiuni pe care el le-a făcut asupra ei, nu abia după ce moțiunea de cenzură a trecut.
Mădălina Mezei spune că ea nu a relatat imediat incidentul cu substrat politic avut cu ministrul Cuc, întrucât a crezut că nu e treaba ei.
„Nu era treaba mea să fac această dezvăluire mediatică, treaba mea era să mă sigur că zborurile vor funcționa conform programului operațional și am făcut demersuri în acest sens. Am sunat directorul tehnic al companiei să mă asigur că nu e nicio problemă în starea tehnică a aeronavelor, am sunat directorul de zbor să mă asigur că echipajele vor fi programate conform planului. Am sunat OCC – Operational Control Center – pentru a ruga o urmărire și o monitorizare a zborurilor în conformitate cu programele de operare, am sunat comandantul cursei să îl asigur că vom avea toleranță zero dacă se va face ceva în acest sens și ca atare zborurile au operat conform programului. Informațiile din spațiul public nu au fost distribuite de mine. Eu pot doar să confirm, pentru că am fost întrebată și nu vreau să îmi asum o ascundere a adevărului”, susține, în acest moment, Mădălina Mezei.
Ministrul demis al Transporturilor, Răzvan Cuc, a confirmat, vineri seară, într-o conferință de presă, că s-a întâlnit cu directoarea generală a TAROM, Mădălina Mezei, dar a negat că i-ar fi cerut reținerea unor aeronave la sol în ziua moțiunii de cenzură. Răzvan Cuc susține că el doar s-a interesat ce parlamentari vin la București, ca să fie sigur că „totul e OK”.
Răzvan Cuc sugerează o implicare a SRI
Răzvan Cuc spune că mai întâi a vorbit la telefon, marți, cu Mădălina Mezei, iar apoi, miercuri seara, s-a întâlnit cu Mezei în fața casei ei.
„Dânsa m-a contactat, mi-a spus că trebuie să-mi comunice ceva important. M-am întâlnit pe la 21,30. A venit însoțită de fratele ei. Mi-a spus că ar fi contactat-o cineva de la SRI care i-ar fi spus de niște aeronave că vor fi reținute la sol. Eu nu am contactat pe nimeni de la SRI. I-am spus că nu știu și nu mă interesează. Eu, la rândul meu, am un contact instituțional cu SRI și dacă există o asemenea informație, sunt convins că în primul rând m-ar fi înștiințat pe mine. I-am cerut doamnei Mezei să-mi prezinte și mie numele persoanei de la SRI care a sunat-o să-i spună de aceste curse. Atâta tot. Și dânsa nu mi-a răspuns la niciun mesaj”, relatează Răzvan Cuc.
Pe de altă parte, ministrul demisionar al Transporturilor susține că demiterea Mădălinei Mezei de la conducerea TAROM n-are legătură cu discuțiile legate de avioanele cu parlamentari ci a fost determinată de slaba ei activitate managerială și de faptul că și-a favorizat soțul și fratele, care și ei lucrează în cadrul TAROM.