Masca(rada) guvernamentală din școli

Laurențiu Mușoiu 09.02.2021 - 00:14
Laurențiu Mușoiu

Guvernanții pot răsufla ușurați după ce au reușit mutarea de imagine: redeschiderea școlilor pentru învățământul clasic, față în față.

Share

Acum, presiunea cade pe cadrele didactice, care au o misiune extrem de grea, mai ales în cazul elevilor de vârste mici, de a păstra distanțarea socială în interiorul unității de învățământ.

Ministerul Educației continuă să ducă mai departe o tradiție veche de mai bine de treizeci de ani: aruncarea responsabilității în curtea unităților de învățământ.

Nu mai este de mult o noutate că angajații din sistemul de învățământ preuniversitar au tot mai multe obligații și din ce în ce mai puține drepturi.

Recent l-am văzut pe ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, dând asigurări că există stoc de măști de protecție sanitară pentru elevii care s-au în întors la cursuri.

Iată însă că realitatea din școli este, din nou, cu totul alta, foarte mulți directori transmițându-le părinților să achiziționeze măști pentru elevi, deoarece au foarte puține și pot, eventual, oferi doar câte una per elev, pentru o săptămână.

Vorbim despre o situație de la școli mari, din Capitală, având posibilitatea să ne imaginăm cum poate fi la o școală dintr-o localitate mică, semnificativ mai săracă.

Este evident că, în astfel de condiții, nu mai putem discuta despre măsuri de prevenire a răspândirii noului coronavirus în unitățile de învățământ preuniversitar.

Este foarte posibil ca aserțiunile ministrului Educației să fie influențate și de informațiile venite de la inspectoratele școlare din teritoriu, ale căror conduceri vor mereu să descrie peisajul ca fiind doar lapte și miere.

În același timp, și pentru foarte mulți directori de școli, care își adoră fotoliul, există obsesia ca la inspectorat să se știe numai de bine despre unitatea sa.

O boală veche, mult mai răspândită decât COVID-19.

 

Masca sanitară, piesă de muzeu pentru elevi

Astfel, înțelegem că elevii pot vedea masca sanitară ce le este rezervată, dar nu o pot folosi, pentru că s-ar uza și ar scădea semnificativ stocul ce trebuie declarat ministerului.

Am văzut deja că Educația va fi din nou “Cenușăreasa” la împărțirea bugetului de stat de către Guvern, astfel încât nu e bine să mai solicităm și măști prea multe pentru elevi.

L-am văzut pentru prima dată și pe premierul Florin Cîțu vorbind despre școli și recomadându-le părinților să țină copiii acasă, dacă aceștia prezintă semne de gripă.

De aemenea, șeful Executivului le-a recomandat profesorilor să se vaccineze.

Ei s-ar vaccina, foarte mulți dintre ei, și probabil că, astfel, i-ar determina și pe colegii lor mai reticenți, dar – ca să vezi – nu există ser suficient.

În plus, modul de programare, de prioritizare, a vaccinării cadrelor didactice este, evident, deficitar.

A fost programat inițial personalul auxiliar, primul imunizat, apoi, abia în luna martie, profesorii.

Ulterior, s-a transmis că nu mai sunt vaccinuri, apoi, că trebuie imunizate mai întâi cadrele didactice aflate în apropierea vârstei de pesnionare sau cu diverse afecțiuni care pot dezvolta complicații, în asociere cu               Sars COVID 2.

Vina pentru această nesiguranță din învățământ, legată de vaccinare, se datorează Ministerului Sănătății condus de omul preocupat, în principal, să conceapă scuze pentru a nu-și prezenta demisia, Vlad Voiculescu.

Același premier Florin Cîțu, care a vorbit înainte de ședința de la partid, puțin și, în esență, nimic, despre situația din școli, menționa că nu s-a terminat cu școala online, aceasta rămânând singura variantă, în cazul în care sunt depistate multe cazuri de infectare cu noul coronavirus.

Pare să fi uitat premierul de problemele pe care le-a produs în pregătirea elevilor această formă de învățământ.

Nu spun nimic șeful Guvernului și ministrul Educației despre investiții urgente în dispozitive care să permită acces la învățământ online pentru toți elevii.

Încă o confirmare că Guvernul s-a spălat pe mâini de problemele din școli, toată presiunea fiind transmisă la nivel local.

Încă din prima zi a celui de-al doilea semestru al anului școlar în curs, ne-am lămurit că haosul continuă.

Cum să vorbim despre distanțare socială în clase suprapopulate cu elevi?

 

Oridnul ministerial la care s-a lucrat mult pentru a spune puține

Într-adevăr, nu se mai poate face nimic în acest an școlar pentru remedierea problemei, dar un ordin al ministrului Educației ar trebui dat din timp, pentru anul școlar 2021 – 2022.

Nu este foarte complicat, trebuie anulată prevederea ordinului dat în mandatul lui Liviu Marian Pop, care le-a acordat putere nelimitată directorilor de școli să se abată de la prevederile Legii Educației Naționale 1/2011 și să înscrie într-o sală de clasă și 40 de elevi, doar pentru a nu refuza anumiți părinți “atenți” cu conducerea unității de învățământ (am mai prezentat exemplul Școlii Generale I.G. Duca, din Capitală).

Multe ordine ar trebui date în Educație cât mai curând, pentru a evita măcar o parte dintre multiplele probleme cu care ne-am obișnuit, an de an, în sistemul de învățământ.

Destul de târziu am avut parte și de un ordin comun al miniștrilor Sănătății și Educației privind organizarea activității în unitățile de învățământ care nu lămurește prea multe.

Ordinul comun specifică:

„b) În cazul în care elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau altă simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare. În cazul în care există un consimțământ informat și semnat al părintelui/tutorelui legal cu privire la acordul de recoltare a probelor de exsudat nazofaringian în vederea testării elevilor simptomatici, aceștia vor putea fi testați, într-o primă fază, cu teste antigen rapide, în cadrul cabinetelor medicale. Elevul care a împlinit vârsta de 18 ani va semna consimțământul personal. Toate testele rapide efectuate în cabinetul medical școlar de la nivelul unității de învățământ vor fi raportate către DSP/DSPMB în maxim 24 ore. Dacă părintele/tutorele legal nu își exprimă acordul pentru testare, în cazul existenței unor simptome specifice, ca și în cazul în care nu există cabinet medical în unitatea școlară, acesta va lua legătura cu medicul de familie în vederea stabilirii pașilor următori.

c) Testarea cu teste antigen rapide se recomandă și:

1) cadrelor didactice și altor angajați ai unității școlare, simptomatici, a căror simptomatologie de boală debutează în timpul orelor de curs;

2) colegilor cazurilor confirmate atât elevi (colegi de clasă) cât și cadre didactice/personal auxiliar din unitatea de învățământ (inclusiv celor asimptomatici), imediat după confirmarea primului caz".