Pentru prima dată, elevii din clasa a VIII-a, generația de sacrificiu, tratați precum cobaii de cei care s-au perindat la conducerea învățământului din țara noastră, în ultimul deceniu, vor rezolva subiectele de la simularea Evaluării Naționale pe broșuri tip.
Este o continuare a evaluării continue, de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, gândite, cel puțin teoretic, după modelul deja celebrelor teste PISA, a căror interpretare a rezultatelor trage de ceva ani concluzia că elevii din România sunt analfabeți funcționali.
Nu este însă momentul să se impună această modificare a primului examen important din viața acestor copii, având în vedere că, în pandemie și înainte de aceasta, generația lor a fost vitregită de condiții pentru un act educațional de calitate.
De reamintit că, în plus de restul colegilor lor școlari, care au fost de asemenea îndepărtați de școală prin susținerea cursurilor exclusiv online, cei afalați acum în fața Evaluării Naționale nu au avut parte de manuale la materii importante, încă din clasa I.
Cu siguranță nu este momentul să le mai dăm o doză de emoții acestor copii, punându-i în fața unui nou experiment.
Am înțeles că Ministerul Educației nu a decis încă dacă Evaluarea Națională va fi susținută, precum simularea, pe broșurile cu o nouă formă a subiecteor.
Să nu uităm că s-a renunțat, pentru moment, cel puțin, la transdisciplinaritate în construirea subiectelor pentru acest examen.
Logic, având în vedere că la materii pe care vroiai să le introduci în examen nu ai avut manuale.
În acest context, Evaluarea Națională sau Capacitatea, pentru că nu s-a schimbat, ar trebui susținută în aceeași formă anul acesta.