Ideea trenului suspendat peste Piața Unirii nu este însă una originală, fiind opera unui fost edil, Sorin Oprescu, și probabil de teamă să nu fie acuzat de plagiat, Nicușor Dan nu a mai marșat pe acest plan.
Bucureștenii nu au însă motive de îngrijorare, după cum am precizat în primul enunț, locuitorii Capitalei având deja parte de SF-uri chiar din această vară, iar anotimpul rece anunță sezonul cel mai spectaculos.
Primarul general a introdus reformele sale în transportul public și în termoficare, mult cântate în campania electorală.
Nicușor Dan a venit însă cu o inovație în administrația publică: reformele sunt invizibile.
Edilul-șef ne avertiza, la începutul anului, că o să avem parte de multe șantiere, în această vară, în Capitală, pentru înlocuirea principalelor magistrale ale rețelei de termoficare.
Lucrările la conductele de termoficare sunt o raritate, putându-se observa, în acest moment, doar câțiva metri săpați prin cartiere izolate din București, iar, din câte știm, vara se termină în septembrie, aflându-ne deja în a doua parte a lunii august.
Cei aflați la conducerea administrației publice locale ne spun că nu sunt bani suficienți și că este nevoie de o suplimentare a fondurilor de către Guvern.
Să ne amintim însă de anunțurile triumfătoare ale primarului Nicușor Dan, care, la începutul acestui an și la finele lui 2020, ne vorbea răspicat despre multe fonduri europene și de negocieri cu mari companii internaționale care abia așteaptă să modernizeze rețeaua de termoficare a Bucureștiului.
Ce s-a întâmplat cu aceste proiecte?
Nu vom avea probabil un răspuns în această vară, deoarece edilul-șef este în vacanță.
Acum, Nicușor Dan se relaxează pe litoralul românesc, dar, la iarnă, ar trebui să se orienteze spre țările calde, dacă se vor înregistra în apartamentele din Capitală temperaturile din ultimul sezon rece.
Mai puține autobuze, mai puțin trafic în Capitală
Dacă pentru a vedea modernizarea rețelei de termoficare a Capitalei trebuie să se meargă mult pe sub pământ, reforma din transportul public adusă de administrația Nicușor Dan iese la suprafață.
În primul rând, reforma se vede, din această lună, în buzunarele bucureștenilor, care sunt nevoiți să plătească mai mult pentru transportul public.
Conducerea Societății de Transport București (STB) și cea a Primăriei Capitalei ne vor spune că sunt acordate reduceri.
Controlorii STB au avut misiunea de a povesti călătorilor despre “marile avantaje”, ca de exemplu călătoria de 3 lei, cu care se poate circula cu mai multe mijloace de transport de suprafață, timp de 90 de minute.
De regulă, majoritatea bucureștenilor folosea maximum două mijloace de transport în 90 de minute, având în vedere că acestea oricum se deplasează greu prin trafic și, mai e nevoie de timp și pentru a-ți rezolva problema de la destinația unde ajungi cu ajutorul serviciilor STB.
Până la 1 august, pentru a călători cu două mijloace de transport, un bucreștean plătea două călătorii, adică suma de 2,6 lei, iar, acum, achită o singură călătorie, dar de 3 lei.
A fost introdus și un abonament anual.
Într-adevăr, era nevoie de un astfel de abonament, pentru că mulți bucureșteni erau sătui să meargă în fiecare lună la barăcile STB pentru a-și reînnoi abonamentul pe o lună de zile.
Teoretic, achiziționarea unui astfel de abonament anual îi oferă călătorului și o reducere.
Mai exact, cel care achiziționează un abonament anual, de 700 de lei, este scutit de plata a două luni.
Oricum, cei mai mulți bucureșteni aveau două luni pe an în care nu-și achiziționau abonament la STB, deoarece aveau o vacanță de o lună vara și încă una iarna, când erau oricum plecați din Capitală.
Prin urmare, e firesc să ne întrebăm unde sunt reducerile anunțate de cei care manageriază transportul public din București.
Singura reducere de care au parte bucureștenii este cea a numărului mijloacelor de transport scoase pe trasee într-o zi de lucru.
Chiar reprezentanții STB au recunoscut, într-un răspuns oficial transmis cotidianului național “România liberă”, că doar circa 50% dintre mijloacele de transport public sunt scoase pe trasee.
Consilierii USR-PLUS, cu “dă-mi și mie” pe la Cîțu
Parcul circulant al STB, programat în zilele de lucru, este format din 959 autobuze, 167 troleibuze și 261 tramvaie, după cum preciza Primăria Municipiului București.
De asemenea, potrivit aceleiași surse, STB dispune de un parc inventar format din 1534 de autobuze, 265 de troleibuze și 483 tramvaie.
După cum menționam și mai sus, acest lucru înseamnă că doar jumătate dintre vehiculele STB sunt pe trasee.
Nicușor Dan vorbea, după ce a câștigat mandatul de primar general, că va rezolva problema traficului din Capitală, cu ajutorul unui expert venit de la New York.
Să înțelegem că aceasta este soluția identificată de “expertul” în transport public: mai puține autobuze, troleibuze și tramvaie înseamnă mai puțin trafic.
Această reformă a administrației Nicușor Dan poate fi constatată de toți bucureștenii care așteaptă zeci de minute, în fiecare zi, un mijloc de transport al STB.
Probabil că și aici ni se va spune că vehiculele sunt ținute în depouri tot din lispă de bani și tot din acest motiv se face economie și la aerul condiționat din autobuze.
În ceea ce privește termoficarea, consilierii USR-PLUS au început să ceară tot mai des bani de la Guvern.
Aceasta, în condițiile în care premierul Florin Cîțu a anunțat deja că, în cazul în care va ajunge președintele PNL, partidul său nu-l va mai susține pe Nicușor Dan pentru un nou mandat la Primăria Capitalei.
Consilierul general USR PLUS Nicorel Nicorescu, membru în Adunarea Generală a Acționarilor Termoenergetica, apreciază că sunt necesare fonduri suplimentare de la Guvern pentru compania municipală, dar că discuţiile în acest sens ar fi blocate din motive politice.
În concluzie, bucureștenii vor mai avea încă minimum trei ani de îndurat caniculă vara, în mijloacele de transport public și frig în locuințe, iarna, cât timp luptele politice dintre administrația centrală și cea locală vor fi din ce în ce mai încinse.
Iată cum arată “frumoasa prietenie” între Guvern și Primăria Capitalei, pe care Nicușor Dan o vedea după ce a preluat mandatul de edil-șef.
[…] El a susţinut că PNL şi PSD se vor înţelege cu privire la „sinecuri”, dar mai greu pe reformele de care România are nevoie. […]