9.3 C
București
luni, 27 ianuarie 2025
AcasăOp & EdO cicatrice pe un tablou istoric

O cicatrice pe un tablou istoric

Uneori, durerea unei nații nu vine doar din tragedii evidente, ci și din pierderi profund simbolice. Așa se simte povestea acestui furt de comori dacice, dintr-un muzeu din Olanda, un episod care nu doar că ne-a lăsat mai săraci material, dar ne-a răpit o parte consistentă din sufletul nostru colectiv.

Nu e trist, e devastator să vezi o amintire ștearsă din albumul național al țării. O cicatrice pe un tablou istoric deja greu încercat de alte furturi, distrugeri și uitări.

Ce a rămas de făcut? Să ne indignăm! A câta oară? Să ne uităm spre Ministerul Culturii, responsabil de lăsarea fără pază, timp de jumătate de an, a acestui Tezaur, într-o localitate de 70.000 de locuitori.

Dar, dincolo de asta, e ceva mult mai grav și mai putred! Un patrimoniu cultural, la cheremul unor incompetenți fabuloși, ignoranți și inculți, care lasă de zeci de ani în subsolurile Muzeului Național de Istorie, o moștenire greu de cuprins cu sufletul. De peste 20 de ani, exponate neprețuite zac în cutiile din subsolul muzeului. N-a fost NICIODATĂ o prioritate, alocarea de fonduri pentru renovarea și consolidarea sălilor muzeistice. Despre finanțarea arheologiei, ce să mai vorbim? Sunt situri abandonate, fără semnalistică, unde localnicii aruncă gunoaie. Un fel de groapă a tăcerii istorice, plină de mizerie (localitatea Popești, jud. Giurgiu, Cetatea Argedava, unde se spune că e locul nașterii lui Burebista!)

Este un moment de introspecție amară. De ce a ajuns acest tezaur să fie expus, nu la Louvru, ci într-o localitate mică din Olanda? Fără securitate, fără un curator permanent care să vegheze? De ce nu au fost trimise replici și nu aproape 700 de piese originale??

Tezaurul dacic nu este doar aur. Este simbol. Este identitate. Iar acest furt e încă un avertisment, pe un alt palier.

  1. Se justifica organizarea unei astfel de expoziții, cu obiecte de o asemenea valoare, într-un oraș olandez cu o populație de 70.000 de locuitori?
  2. Câte expoziții de o asemenea amploare, cu aproape 700 de obiecte originale, au mai fost organizate la Muzeul Drents din Assen?
  3. Dacă a doua zi, piesele urmau să se întoarcă în țară, cu un transport special, cum au fost lăsate fără pază, fără supraveghere umană?
  4. Aurul de la Londra mai este? Despre Tezaurul de la ruși, mai știm ceva?

Cum am ajuns aici? Poate că răspunsul stă în combinația nefastă dintre indiferență, incompetență și ignoranță. Politruci habarniști, iresponsabili și fără expertiză, plimbați între Ministere pentru sinecuri, buni și la Cultură, și la Ape, și la Muncă, ajung să pună în pericol simboluri naționale. Fiecare piesă dispărută dintr-un muzeu, fiecare comoară scoasă ilegal dintr-un sit arheologic sau vândută pe piața neagră, reprezintă o pierdere de identitate. Istoria noastră devine un puzzle din care lipsesc piese foarte importante.

Unele piese unicat zac în colecții private din țări străine, altele au fost topite pentru valoarea aurului. Unele încă mai așteaptă în tăcerea pământului, altele sunt pândite cu lăcomie de braconieri arheologici.

Nu e doar o pierdere a trecutului. Este o condamnare a viitorului. E timpul să ne întrebăm, cum vrem să rămânem în amintirea celor care vin după noi? Ca păstrători ai unui tezaur unic sau ca cei care l-au pierdut, cu nepăsare și definitiv?

Nu că ar mai conta, dar o demisie, ceva? Un dosar penal, poate?

Urmărește România Liberă pe Google NewsLinkedinTwitterFacebook și Youtube

Dana Macsim
Dana Macsimhttps://www.romanialibera.ro
Dana Macsim este o profesionistă experimentată în jurnalism și comunicare, cu o carieră diversificată în mass-media și educație. A fost editor și prezentator de știri la Realitatea Plus din București, rol pe care l-a ocupat din decembrie 2019 până în iulie 2024. Începând cu 1 iulie 2024, Dana s-a alăturat echipei România Liberă. Anterior, a lucrat la Prima tv, Național Tv, Profit.ro și Money Channel în aceleași funcții. Dana a fost coordonator de marketing și comunicare la TCE 3 Brazi Group și expert în comunicare la Agenția pentru Dezvoltare Regională – Nord-Est. De asemenea, a fost manager la Centrul pentru Artă și Cultură Neamț și copywriter la Opera Comică pentru Copii din București. Pe lângă activitatea în jurnalism, Dana a fost și este profesor de limba franceză și de limba și literatura română la diverse instituții de învățământ. Dana deține un master în Comunicare de la Universitatea din București și este traducător și interpret certificat pentru limba franceză.
Cele mai citite

Indicele ROBOR la ​​3 luni a scăzut la 5,95% pe an

Comparativ cu începutul anului trecut, când indicele ROBOR era de 6,21%, scăderea indică o ușoară relaxare a costurilor pentru consumatori Indicele ROBOR la ​​trei luni,...

VIDEO. Cel mai clar aspect al viitorului iPhone SE 4

Fotografii și un videoclip recent dezvăluie cel mai clar aspect al viitorului iPhone SE 4, considerat următorul model accesibil din gama Apple. Imaginile arată...

Date noi despre jaful de la Muzeul Drents: Mașina hoților, găsită arsă

În vizorul autorităților se află inclusiv clanul Remmo, o grupare de crimă organizată de origine libanezo-kurdă, cunoscută pentru furturi spectaculoase de artă Anchetatorii olandezi au...
Ultima oră
Pe aceeași temă