Cabinetul Ludovic Orban s-a pus însă rapid în mișcare, demarând în viteză campania electorală pentru alegerile locale.
Ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, și-a părăsit biroul de pe Bulevardul General Berthelot și a pornit la vânătoare de primari ce nu și-au făcut datoria față de școli.
În niciun caz nu pot spune că acesta este un lucru rău, ba chiar o încurajăm pe doamna ministru să-și continue demersul. Să sperăm că nu se va dovedi doar un hey roop-ism de campanie sau precampanie.
Monica Anisie nu este nici primyl și, în mod sigur, nu va fi nici ultimul ministru al Educației care practică acest model al vizitelor, cel puțin teoretic, neanunțate.
Nu aveți cum să nu vă amintiți de o anumită doamnă Ecaterina Andronescu, cu nenumărate mandate la conducerea Învățământului, care practica, de asemena astfel de vizite în unități de învățământ.
Diferența este că prin acele vizite “neanunțate”, dar unde era așteptată de toată floarea inspectoratului școlar din județ, Ecaterina Andronescu ne arată realizările unor primari PSD în funcție, alegând unități de învățământ modernizate.
Ministrul Educației devine vedetă tv
Acum, Monica Anisie alege să ne arate primarii care nu și-au făcut datoria, tot prin “vizite neanunțate”, dar unde este însoțită de alaiul de camere de televiziune. Foarte bine. Este corect să-i arătăm cu degetul pe cei care își bat joc de banul public și pe care nu îi doare în niciun fel de soarta elevilor și a cadrelor didactice, practic de viitorul comunității care i-a instalat în fotoliul călduț de la primărie.
Astfel, am văzut reportaje dramatice, în care ni se arăta că există, în 2020, școli neîncălzite, cu toaletă în curtea plină de noroi și fără pază. Vă vine să credeți acest lucru? Evident că ne vine să credem și suntem conștienți că sunt o mulțime de astfel de cazuri ce ne amintesc unde este locul României, în acest moment.
Ministrul Educației și Cercetării, Monica Anisie, care ne amintește de fiecare dată că vine din sistem și care nu se află la prima experiență într-o funcție de conducere în Învățământ, este însă șocat de ce a găsit în județul Ialomița.
Problema este că nu vedem măsuri pentru a reduce numărul îngrijorător de astfel de cazuri.
Conform ultimelor statistici ale Ministerului Educației și Cercetării, sunt 1.180 de unități de învățământ preuniversitar cu toalete în curte.
Daor 15% dintre administrațiile locale au foosit banii pentru modernizarea școlilor și grădinițelor oferiți de Ministerul Educației, restul au returnat banii. Motivul invocat de cei mai mulți primari este insuficiența banilor, cu toate că ei au întocmit, inițial lista de necesar. Vorbim, din nou, de o lipsă de colaborare, bazată, în mare parte pe politizare, între administrațiile locale și cea centrală.
Iar ministrul Educației nu poate face nimic în privința primarilor care nu își dau interesul.
Doar că putem să mai avem câte un filmuleț în care ministrul Monica Anisie să intre ca un James Bond feminin peste primarii răufăcători și… Atât. Că mai mult nu se poate. Dar poate este suficient pentru partid.
Guvernul poate face însă mult mai mult, dar, de trei zeci de ani nu vedem organele abilitate sancționându-i pe cei care își bat joc de banul public și, implicit, și de școala românească.
Monica Anisie a vizitat două grădinițe și o școală din județul Ialomița: Grădinița din satul Frumușica, Școala Generală din comuna Axintele și Grădinița din comuna Sălcioara.
„Aceste vizite au scopul de a identifica problemele reale cu care se confruntă elevii și profesorii, dar și de a vedea care este stadiul lucrărilor din aceste unități de învățământ pentru renovarea/amenajarea toaletelor”, precizează un comunicat al Ministerului Educației și Cercetării.
Toate cele trei unități de învățământ au fost incluse în diferite programe de reabilitare, însă primarii nu au reușit să modernizeze clădirile respective și să asigure condiții decente pentru elevi și profesori.
Monica Anisie “a constatat că toaletele sunt amenajate în curtea unităților de învățământ, iar elevii sunt nevoiți să meargă prin frig, noroi și nesupravegheați până acolo. De asemenea, în cele două grădinițe verificate nu există pază la intrare, în condițiile în care autoritățile publice locale sunt responsabile să asigure siguranța în unitățile de învățământ pe care le administrează. O altă problemă identificată a fost cea legată de asigurarea încălzirii în sălile de clasă”, mai precizeaz[ MEC.
,,Așa cum am anunțat, sunt hotărâtă să îmi mut «biroul» în teritoriu. Voi petrece cel mai mult timp printre colegii profesori și elevi. Cadrele didactice trebuie să fie consiliate pentru asigurarea actului educațional de calitate. Trebuie să ne ajutăm colegii, nu să îi punem la zid. Totodată, trebuie asigurate condiții optime pentru elevi. Voi trimite tuturor primarilor o scrisoare deschisă prin care le voi solicita să investească în educație, deoarece finanțarea corespunzătoare a educației trebuie să fie un efort comun între stat și autoritățile administrației publice locale. Fac un apel public către toți primarii din România să citească atent art. 105 din Legea nr.1/2011 și să asigure finanțare corespunzătoare în bugetele pe 2020. Am constatat cu tristețe că, de la adoptarea Legii nr.1/2011, unele autorități publice locale au alocat puțin spre deloc bani pentru educație, deși aveau o obligație legală și morală în acest sens. O școală bună înseamnă o comunitate consolidată! Investiția în grădinițe, școli și licee înseamnă investiția în comunitatea locală unde ele funcționează”, a declarat Monica Anisie.
În concluzie, putem aprecia un progres al ministrului în comunicarea publică, dar nu putem observa nicio îmbunătățire a situației învățământului românesc.