De când au apărut primele școli private în România și până în prezent, au existat numeroase controverse legate de acestea și de modul în care Ministerul Educației gestionează existența lor.
Legea Educației Naționale 1/2011 a iscat multe controverse, încă de la publicarea sa, în timpul mandatului de ministru al lui Daniel Funeriu, introducând obligativitatea finanțării per elev a învățământului privat.
Sunt persoane din învățământul de stat care nu sunt de acord ca bani de la Guvern să meargă și către învățământul privat.
Ca să fim sinceri, chiar și învățământul de stat este gratuit doar în teorie, grosul cheltuielilor pentru școlarizarea elevilor căzând tot pe capul părinților.
Actuala conducere a Ministerului Educației spune că nu poate decide când să se închidă școlile private, funcționarea lor nefiind bazată pe Legea 1/2011.
Totuși, autorizațiile de funcționare ale acestor școli private sunt date de ARACIS, care este subordonată ministerului.
Ministerul le finanțează, așa că, firesc, ar trebui să aibă și putere decizională.
Culmea, le poate retrage autorizația de funcționare, dar nu le poate organiza calendarul școlar.
Disputa dintre școlile private și cele de stat a atins noi culmi, odată cu anunțul ministrului Cîmpeanu că la instituțiile de învățământ particulare se pot susține cursuri online săptămâna viitoare, în timp ce elevii din sistemul public rămân obligatoriu în vacanță.
Am văzut câteva ONG, care nu au neapărat tangențe cu domeniul Educației, nemulțumite și care invocă “discriminare” din partea ministrului Educației, față de elevii de la stat.
Discriminare este și dacă ai obliga școlile de stat să treacă la cursuri exclusiv online, dar nu toți elevii să aibă acces la mijloacele tehnice necesare.
Am avut parte de multă astfel de discriminare anul trecut.
O decizie înțeleaptă ar fi ca, în acest context, deciziile de a organiza cursuri online sau a trimite elevii în vacanță și a organiza săptămâni de recuperare ar fi trebuit lăsată la nivel local.
Fiecare unitate de învățământ să decidă pentru elevii săi, după consultări cu profesorii și părinții.