23.6 C
Bucureศ™ti
vineri, 4 octombrie 2024
AcasฤƒOp & EdCรขศ™tigarea pฤƒcii รฎn Ucraina

Cรขศ™tigarea pฤƒcii รฎn Ucraina

Dacฤƒ Ucraina doreศ™te sฤƒ adere la UE, va trebui, ca parte a criteriilor de aderare, sฤƒ implementeze aproximativ o sutฤƒ de mii de pagini din regulamentul blocului comunitar. Implementarea acestor reguli ar putea implica consecinศ›e sociale, economice ศ™i politice pe termen lung โ€“ atรขt pentru Ucraina, cรขt ศ™i pentru statele membre actuale ale UE. รŽn funcศ›ie de modul รฎn care aceste consecinศ›e sunt gestionate, implementarea acestor reguli ar putea รฎntฤƒri democraศ›ia ศ™i oferi beneficii economice considerabile pentru ambele pฤƒrศ›i, sau ar putea submina ศ™ansele de stabilitate economicฤƒ รฎn Ucraina.

Dacฤƒ UE nu abordeazฤƒ la timp consecinศ›ele pe termen lung, procesul de transfer de reguli ar putea diminua ศ™ansele de susศ›inere continuฤƒ a aderฤƒrii la UE ศ™i ar oferi teren favorabil strategiilor ruse de a manipula evoluศ›iile politice din Kiev, subminรขnd astfel orice cรขศ™tiguri pe frontul militar al Ucrainei ศ™i, odatฤƒ cu ele, ศ™ansele unei pฤƒci durabile รฎn Europa.
รŽn istoria extinderilor UE, ultimul val se remarcฤƒ prin legฤƒtura strรขnsฤƒ dintre succesul integrฤƒrii ศ™i consideraศ›iile pe termen lung privind securitatea UE. Dacฤƒ integrarea Ucrainei ar duce la instabilitate economicฤƒ sau la slฤƒbirea democraศ›iei, ar reprezenta un regres semnificativ pentru Europa ศ™i o ameninศ›are directฤƒ la adresa securitฤƒศ›ii sale. La fel de important, eศ™ecul de a aborda รฎn timp util posibilele consecinศ›e economice negative ale integrฤƒrii Ucrainei ar putea รฎntรขrzia sau bloca complet aderarea acesteia, slฤƒbind astfel securitatea UE ศ™i diminuรขnd influenศ›a sa globalฤƒ.

Noua Comisie Europeanฤƒ trebuie sฤƒ revizuiascฤƒ strategia de extindere, folosind lecศ›iile din abordarea โ€žBig Bangโ€ anterioarฤƒ. Aceasta a dus la rฤƒspรขndirea euroscepticismului iliberal ศ™i la apariศ›ia unor regimuri conduse de figuri precum Orban ศ™i Kaczynski.

รŽn funcศ›ie de modul รฎn care se implementeazฤƒ regulile economice ale UE, extinderea poate duce la modernizarea industrialฤƒ sau la dezindustrializare. Poate รฎmbunฤƒtฤƒศ›i poziศ›ia competitivฤƒ a firmelor sau unitฤƒศ›ilor teritoriale ucrainene pe piaศ›a unicฤƒ sau poate duce la marginalizarea acestora. Conformitatea cu regulile ar putea ajuta la apariศ›ia unei clase mijlocii solide sau ar putea duce la creศ™terea numฤƒrului de muncitori exploataศ›i. Integrarea ar putea creศ™te capacitatea internฤƒ ศ™i spaศ›iul pentru actorii ucraineni de a ghida direcศ›ia schimbฤƒrii economice sau ar putea spori dependenศ›a acestora de deciziile strategice ale actorilor internaศ›ionali, atรขt publici cรขt ศ™i privaศ›i.

Cea mai importantฤƒ lecศ›ie din valul anterior de extindere รฎn Europa de Est este cฤƒ modul รฎn care este guvernatฤƒ implementarea capitolelor economice รฎn timpul procesului de aderare modeleazฤƒ potenศ›ialul forศ›elor naศ›ionaliste ศ™i iliberale sฤƒ aparฤƒ la cinci pรขnฤƒ la opt ani dupฤƒ aderare. Acesta a fost un punct subliniat รฎn repetate rรขnduri รฎn cadrul unei รฎntรขlniri de experศ›i ศ™i legislatori la Forumul de la Budapesta din 2024. รŽn timpul procesului de aderare, apropierea de Europa este naraศ›iunea care atrage cel mai mult electoratul. Totuศ™i, dacฤƒ este gestionatฤƒ greศ™it, รฎn ziua de dupฤƒ aderarea de succes, niciun partid nu poate cรขศ™tiga alegerile fฤƒrฤƒ a promite cฤƒ va recรขศ™tiga puterea de la Bruxelles. Remedierea tratamentului perceput ca fiind nedrept din partea UE devine un instrument puternic pentru antreprenorii politici, care justificฤƒ atacurile asupra drepturilor civile รฎn numele suveranitฤƒศ›ii naศ›ionale.

Comisia din anii 1990 ศ™i รฎnceputul anilor 2000 a experimentat gestionarea unora dintre consecinศ›ele pe termen lung ale integrฤƒrii. A mandatat ศ›ฤƒrile candidate sฤƒ integreze planificarea รฎn procesul de implementare a regulilor UE, anticipรขnd unele dintre principalele consecinศ›e negative ale conformitฤƒศ›ii. A ajutat la mobilizarea resurselor pentru a gestiona unele dintre principalele provocฤƒri potenศ›iale. Ocazional, a protejat chiar ศ™i industriile emergente pentru perioade limitate ศ™i a sprijinit programe de restructurare. De asemenea, a mobilizat o reศ›ea transnaศ›ionalฤƒ implicรขnd mai multe unitฤƒศ›i ale Comisiei, instituศ›ii financiare internaศ›ionale, bฤƒnci de dezvoltare ศ™i ministere atรขt din statele membre, cรขt ศ™i din statele candidate. Deศ™i aceste mฤƒsuri au ajutat la menศ›inerea pe linia de plutire a economiilor celor zece noi state membre, efectele lor pe termen lung au fost limitate deoarece au fost motivate de un singur obiectiv: diminuarea potenศ›ialelor costuri ale extinderii pentru celelalte state membre.

Este nevoie de mult mai mult รฎn Ucraina pentru a crea o coaliศ›ie largฤƒ de sprijin pentru instituศ›iile democratice care au capacitatea de a oferi rezultate semnificative pentru oamenii obiศ™nuiศ›i. Provocฤƒrile sunt considerabile, la fel ศ™i premiul care poate fi cรขศ™tigat. รŽn cazul Ucrainei, provocฤƒrile reconstrucศ›iei postbelice se combinฤƒ cu nevoia de avansare industrialฤƒ รฎntr-o ศ›arฤƒ care se confruntฤƒ cu o dezindustrializare susศ›inutฤƒ ศ™i o acumulare tot mai mare de datorii. Premiul valoros este ca UE ศ™i Ucraina sฤƒ cรขศ™tige รฎmpreunฤƒ pacea.

O abordare ar putea fi cuplarea strรขnsฤƒ a reconstrucศ›iei postbelice cu transferul de reguli. รŽn acest fel, detectarea potenศ›ialelor impacturi negative se poate face simultan cu explorarea oportunitฤƒศ›ilor pentru proiecte ambiศ›ioase de reรฎnnoire economicฤƒ industrialฤƒ ศ™i regionalฤƒ. Gestionarea eficientฤƒ a consecinศ›elor pe termen lung ale transferului de reguli ar putea permite statului ucrainean sฤƒ รฎศ™i achite datoriile cฤƒtre finanศ›atorii externi ศ™i poporul ucrainean, รฎn timp ce promoveazฤƒ dezvoltarea economicฤƒ. รŽmpฤƒrศ›irea guvernanศ›ei acestor procese รฎntre UE ศ™i Ucraina ar putea contribui la construirea capacitฤƒศ›ilor de dezvoltare ale statului ucrainean, precum ศ™i la รฎmbunฤƒtฤƒศ›irea responsabilitฤƒศ›ii pฤƒrศ›ilor implicate din administraศ›ia UE.

Mecanismul pentru Ucraina, mecanismul de sprijin al UE de 50 miliarde de euro lansat รฎn martie 2024, ar putea reprezenta un pas รฎn direcศ›ia corectฤƒ. Acesta va trebui sฤƒ se concentreze pe creศ™terea capacitฤƒศ›ilor diverselor entitฤƒศ›i statale ศ™i non-statale din Ucraina pentru a se alinia cu regulile UE, maximizรขnd รฎn acelaศ™i timp beneficiile dezvoltฤƒrii. รŽn cele din urmฤƒ, Ucraina ar trebui sฤƒ fie inclusฤƒ รฎn politicile industriale emergente la nivelul UE รฎntr-un mod care sฤƒ creascฤƒ beneficiile reciproce atรขt pentru Ucraina, cรขt ศ™i pentru actualele state membre ale UE. Acest lucru ar รฎmbunฤƒtฤƒศ›i semnificativ ศ™ansele sale de a obศ›ine fฤƒrฤƒ probleme voturile necesare pentru a deveni membru al Uniunii Europene atunci cรขnd va veni momentul.

Laszlo Bruszt
Laszlo Bruszt
Laszlo Bruszt este directorul Institutului pentru Democraศ›ie CEU din Budapesta ศ™i redactor-ศ™ef al Revistei Democraศ›iei.
Cele mai citite

FCSB a รฎnvins รฎn deplasare pe PAOK Salonic cu 1-0(1-0) รฎn 10 oameni

FCSB a obลฃinut o victorie mare cu echipa greacฤƒ PAOK Salonic, cu scorul de 1-0 (1-0), joi seara, pe Stadionul Toumba din Salonic, รฎn...

OMS aprobฤƒ primul test diagnostic in vitro pentru mpox, sprijinind lupta รฎmpotriva epidemiei

Organizaศ›ia Mondialฤƒ a Sฤƒnฤƒtฤƒศ›ii (OMS) a autorizat vineri utilizarea primului test diagnostic in vitro (DIV) pentru mpox, o mฤƒsurฤƒ esenศ›ialฤƒ รฎn combaterea epidemiei actuale,...

ศ˜tefan Tรขrnovanu, eroul de la Salonic: โ€žNe-am apฤƒrat ca Arsenal, ca la handbal. Doar cฤƒ nouฤƒ ne-a ieศ™itโ€

FCSB a reuศ™it o victorie importantฤƒ cu 1-0 รฎn faศ›a lui PAOK Salonic รฎn Europa League, avansรขnd รฎn cursa pentru calificarea รฎn primฤƒvara europeanฤƒ. ศ˜tefan...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ