Deși oficialii români se bat cu pumnul în piept pentru un mediu curat, de cinci ani în țara noastră nu mai există nicio taxă auto. Ne ascundem, dar suntem cimitirul Europei, iar programul Rabla nu este îndeajuns.
Dacă tot ne luptăm cu poluarea de ce nu reușim să vedem și primele rezultate? Din 2017 de la eliminarea taxei auto, a mai fost o tentativă în Capitală cu celebra taxă Oxigen din 2019 a fostului primar Gabriela Firea, dar la care s-a renunțat ușor. Când ai nevoie de voturile oamenilor, te gândești că mai bine închizi ochii, însă realitatea este că tot oamenii vor suferi.
Până la urmă, primarii din țară i-au scris ministrului mediului, Tanczos Barna, că e nevoie de o taxă. Anunțul l-a făcut chiar duminică, ministrul mediului într-o intervenție televizată.
,,Asociația comunelor și orașelor spune că e nevoie de o descurajare a mașinilor vechi, este o propunere primită verbal, dar înțeleg că se va trimite și în formă scrisă la minister.
Propunerea dânșilor era o creștere treptată a impozitului la mașinile vechi, cu cât mașina este mai veche, cu atât taxa pe mașină să fie mai mare. Așteptăm aceste propuneri, le vom analiza, le vom prezenta și colegilor din Coaliție și vedem ce decizie se va lua.”, a precizat Barna.
Oficialul de la București pare că nu vrea să-și asume personal această decizie și o aruncă în curtea primarilor.
,,Faptul că primim astfel de propuneri arată presiunea pe care o exercită mașinile vechi la nivelul unităților administrativ teritoriale, presiunea pe de o parte a înmatriculărilor din ce în ce mai mari a mașinilor second-hand aduse din afară.
Pe de altă parte presiunea pe care o exercită la nivel local asupra calității aerului acele mașini care ar trebui scoase din circulație.
Este un semnal clar că autoritățile locale conștientizează riscul poluării aerului la nivelul administrației locale și cer soluții, cer o decizie politică în acest sens.
În momentul în care vine o propunere concretă va trebui să dăm din partea Guvernului un răspuns la acest lucru.”, a mai spus ministrul.
Mașinile second-hand înmatriculate anul trecut au fost de 3 ori mai multe decât cele noi. Astfel din cele 655.000, aproximativ 395.000 de mașini SH au fost aduse în România din alte țări. Mai exact cu peste 150% mai mult decât în 2016, atunci când aveam taxă auto.
Am discutat și noi cu câteva persoane care fac business-uri cu mașinile aduse din Germania și recunosc că prețurile s-au dublat față de anul trecut, iar transportul și cu alte taxe ridică prețul autoturismului, ceea ce nu prea mai este convenabil.
Majorările la mașinile la mâna a doua au loc pe fondul crizei de semiconductori care întârzie sau limitează fabricarea mașinilor noi.
Dacă este să punem în balanță că mașinile second hand s-au scumpit, iar noua taxa impusă de ministrul mediului va avea loc în următoarea perioadă, cu siguranță că vom vedea o lipsă de interes a românilor asupra pieței auto din Occident.
Programul Rabla și Rabla Plus va începe marți, iar românii pot da la schimb chiar și două rable sau pot încasa banii, 6.000 de lei, fără să fie nevoiți să cumpere un autoturism nou, dar cu condiția ca acesta să fie mai vechi de 10 ani.
TEHNIC VORBIND
2021, vechimea parcului auto era de 17 ani
2010, vechimea parcului auto era de 10 ani
Rabla Plus: eco-tichet de 45.000 lei, plus alte bonusuri
Rabla Clasic: 9.000 de lei, plus alte bonusuri
Urmărește România Liberă pe Facebook și Google News!