7.2 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăMediuMașinile electrice, la mare căutare. Statul încurajează achiziția lor, dar nu avem...

Mașinile electrice, la mare căutare. Statul încurajează achiziția lor, dar nu avem stații de încărcare

Mașinile electrice sunt la mare căutare atât în Europa, cât și în țara noastră. Dovada stau vânzările de la noi care au avut o creștere de 118% în 2021 față de anul anterior. Statul încurajează din plin acest lucru prin programul Rabla, doar că și de această dată de lovim de un mare minus și anume lipsa stațiilor de încărcare.

Cum arată piața mașinilor electrice

Mașinile electrice nu sunt doar de fițe, ci sunt bune dacă ne pasă de mediul înconjurător. Chiar dacă prețul lor pornește de la aproximativ 20.000 de euro, statul vine cu multe bonusuri, iar românii plătesc de la 8.000 de euro, o sumă parcă convenabilă.

Încurajați de programul Rabla de anul trecut, piața auto a crescut anul trecut cu 6831 vehicule. Decembrie a fost cea mai bună lună cu 2099 noi înmatriculări. 

Producătorul autohton cu modelul Spring a vândut 3066 de mașini în 2021, jumătate fiind date în uz în luna decembrie. Potrivit datelor RAR, în prezent, în România sunt înmatriculate 12.883 de vehicule electrice.

Mașini electrice
Mașini electrice

Noutățile Rabla și Rabla Plus

Rabla și Rabla Plus încep în câteva zile, astfel că dealerii sunt deja pregătiți să-și întâmpine viitorii clienți cu oferte tentante. Ministerul Mediului a alocat un buget de 1,2 miliarde lei, iar implementarea celor două programe este planificată pe o perioadă de trei ani.

Românii care vor sa își cumpere o mașină nouă prin pot duce la casat chiar două rable, mai vechi de 15 ani pentru care statul îți plătește 12 mii de lei. În banii aceștia sunt incluse primele de casare și ecobonusurile de vechime.

Vestea bună pentru mașinile electrice este că la achiziție vei primi din partea statului un voucher de 46.500 de lei, la schimb o rablă. Pentru un autoturism hibrid statul va acorda un ecotichet și un eco-bonus în valoare de 21.500 de lei.

Subvenția pentru mașinile verzi poate ajunge până la 51 de mii de lei dacă se dau la casat două mașini vechi.

Mașini electrice
Mașini electrice

Situația perfectă, dar avem mari lipsuri

În timp ce statul face oferte de achiziționare a mașinilor electrice, nimănui nu-i pasă dacă acestea vor fi și utile, pentru că momentan țara noastră nu are infrastructura necesară să acopere încărcarea mașinilor electrice, ceea ce face ca șoferii să rămână cu ele în parcare sau mai grav să ceară să fie tractați.

O altă problemă este și creșterea prețului la energia electrică, ceea ce pare că șoferii își vor recupera puțini bani. De cealaltă parte și prețul carburanților a sărit de 7 lei, iar creșterea pare de neoprit.

O plângere în acest sens a făcut și COTAR, dar momentan statul trebuie să găsească fonduri pentru a dezvolta o rețea de încărcare de mașini electrice.

„Nu avem infrastructura necesară nici măcar în Bucureşti creată. Dacă cele 2.700 de autorizaţii ar fi luate de persoane fizice, nu de firme – vă daţi seama că nu avem infrastructură pentru a încărca cele 2.700 de autovehicule şi ar trebui să vedeţi aruncate peste balcoane sau geamuri cabluri electrice ca să îşi încarce maşinile seara”, susține Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.

Nu doar România stă prost la capitolul stații de încărcat

Conform datelor Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în 2021, statele cu cele mai multe puncte de încărcare la 100 km sunt Olanda (47,5), Luxemburg (34,5), Germania (19.4), Portugalia (14,9) și Austria (6,1), în timp ce codașele clasamentului sunt România (0,5), Letonia (0,5), Polonia (0,4), Grecia (0,2) și Lituania (0,2).

Urmărește România Liberă pe Facebook și Google News!

Cristina Corpaci
Cristina Corpaci
În presă din 2004. Am trecut pe rând de la reporter TVR, la Realitatea TV, Aleph TV și B1 TV. În presa online am lucrat la Rol.ro, Realitatea.net, mediafax.ro. Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic. Sunt doctorandă în Științele Comunicării la SNSPA, iar tema mea de cercetare este despre criza alimentară.
Cele mai citite

Un judecător i-a impus restricții de comunicare lui Donald Trump

Judecătorul din procesul penal al lui Donald Trump la New York i-a impus marţi restricţii de comunicare, în special în ceea ce priveşte martorii,...

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale modifică legislația din domeniul asistenței sociale

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale anunță modificarea a șase acte normative din domeniul asistenței sociale. Schimbările au fost aprobate de deputați. Acestea vor aduce...

Ce negoț ascund sondajele paralele din București?

Să fie oare Cristian Popescu Piedone doar iepurele lui Dom’ Profesor? În clar obscurul mediatic, strategia de atac a stăpânului antenelor devine tot mai...
Ultima oră
Pe aceeași temă