Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Designul, sustenabilitatea şi stilul etnic sunt temele care au străbătut ca un fir roşu târgul Ambiente, ceea ce arată o schimbare profundă în mentalitatea consumatorilor

Reportaj AMBIENTE 2019: Viitorul aparţine artizanilor

Ţara parteneră la ediţia din acest an a târgului AMBIENTE a fost India, ceea ce demonstrează interesul major al pieţei actuale pentru obiectele artizanale şi a celor realizate de mână

Share

Ion Diamandi 0 comentarii

Actualizat: 05.03.2019 - 17:21

De curând am vizitat târgul Ambiente. Dacă luăm în considerare faptul că aici au expus peste 4.500 de expozanţi din întreaga lume este evident că este vorba de cel mai important eveniment mondial din domeniul bunurilor de larg consum pentru casă. De altfel, statisticile arată că au fost înregistraţi 136.000 de vizitatori din 166 de ţări. Despre tendinţele actuale legate de ecologie, tradiţii şi, mai nou, stilul etic s-a vorbit destul de mult în ultimii ani, niciodată însă acestea nu au fost atât de pregnante ca la ediţia târgului din acest an.

Premise

Este imposibil să nu se fi observat la parcurgerea pavilioanelor şi participarea la diferitele evenimente din cadrul târgului că în prezent există o schimbare în ceea ce priveşte concepţia şi producerea bunurilor de larg consum, în special a celor pentru casă, precum şi în modul în care acestea sunt percepute de consumatori. Tendinţei consumiste i se interpune acum una nouă, legată de dorinţa de mai multă stabilitate şi autenticitate. Oamenii par mai mulţumiţi să aibă produse de calitate pe care să le folosească mai mult timp.

 Stilul etnic

Designerul Ayush Kasliwal a fost organizatorul şi curatorul expoziţiei „HAND MAKE“ ce a avut ca plasament cea mai spectaculoasă zonă din Complexul expoziţional de la Frankfurt (GALERIA) şi care a prezentat India la ediţia 2019 a târgului Ambiente cu obiecte ce au drept caracteristică unică lucratul de mână. „Am ales pentru întâia oară drept partener o ţară (India, n.red.) care nu este cunoscută în primul rând printr-o producţie industrială orientată pe design, ci prin artizanat de calitate produs în cantităţi imense“, a spus Nicolette Naumann, vicepreşedintele târgului Ambiente.

Expoziţia a demonstrat cu prisosinţă importanţa meşteşugului şi tehnicilor tradiţionale pentru India de astăzi care îşi bazează economia şi exportul pe obiectele – decoraţii, accesorii, ţesături realizate manual din diferite esenţe de lemn, cupru, bambus, alamă şi iută, având caracter etnic. De altfel, etnicul şi obiectele tradiţionale din India (covoare sau piese de mobilier din lemn masiv de tec) sunt extrem de căutate şi folosite deseori ca accent în amenajările contemporane. „Obiectele sunt mesaje care iau o formă fizică. Am venit aici (la Ambiente, n. red.) având ca scop să impresionăm prin simplitate şi design, iar cei care vor simţi o comuniune emoţională cu produsele expuse în mod cert vor promova sustenabilitatea“, a spus Kasliwal.

Prezentarea ţării partenere la Ambiente 2019 a acoperit o gamă largă de produse realizate de meşteşugari tradiţionali sau artizani, produse ce reflectă o adâncă înţelegere a mitologiei, arhitecturii şi culturii în legătură intrinsecă cu designul contemporan.

„Multe din ecosistemele de meşteşugari din India există şi nu au fost încă copleşite de producţia industrială de masă. India realizează o imensă varietate de bunuri realizate manual, aceasta deschizând enorme oportunităţi pentru ţară. Viitorul ţării depinde de măiestria artizanilor, iar Ambiente este locul ideal pentru ca aceste frumoase obiecte lucrate manual să fie expuse“, a spus Kasliwal. Ca exemplu se poate da însăşi Jaipur, de unde provine şi Kasliwal, artizanii rurali de aici cucerind cele mai importante premii de design pentru covoarele lucrate manual prin tehnica „100 de noduri“ cu lână şi mătase, având design oriental asimetric.

Vedeta Kanika Kapoor, prezentă la târg, demonstrează tehnicile artizanale indiene

De altfel, aceşti artizani rurali au avut un rol esenţial ca prin utilizarea tehnicilor tradiţionale de ţesut modernizate, eleganţa etnică să fie asociată cu elemente urbane şi astfel noile materiale textile să adauge valoare, putându-se vorbi despre un design etnic urban. O altă categorie de decoraţiuni realizate de artizanii din India şi cu încărcătură istorică (mobilier din lemn de tec sau bambus, diverse accesorii, uşi şi porţile sculptate) a fost prezentată într-un „cort“ precum vechii neguţători sub titulatura „Caravana“.

 Sandeep Sangaru

Împărţită în două părţi, prezentarea specială a Indiei la Ambiente s-a prezentat în culori indiene discrete, iar obiectele luminate în stilul galeriilor de design. Colegul lui Kasliwal, designerul Sandeep Sangaru a invitat vizitatorii la un picnic sub un baldachin, toată amenajarea terasei (mobilier, corpuri de iluminat) fiind realizată din bambus.

 Tururile ghidate

 Specialitatea târgului, tururile de design ghidate de profesorul Hansjerk Maier-Aichen au avut şi ele în prim plan tehnicile şi obiectele artizanale privite prin prisma designului, „popasul“ cel mai lung fiind bineînţeles la expoziţia „HAND MAKE“ unde a avut loc şi o interesantă discuţie cu Ayush Kasliwal.

„Astăzi, consumatorii sunt înclinaţi tot mai mult să achiziţioneze produse calitative chiar dacă preţul este considerabil mai mare. De asemenea încep să facă tot mai des distincţie între producţia de masă, cea de nişă, seriile limitate şi obiectele unicat, iar designul devine din ce în ce mai mult o chestiune de comunicare. Se vorbeşte mult despre produsele şi obiectele care „spun poveşti“ şi transmit energie şi emoţii, iar cele lucrate de mână de către artizani autentici au şanse mult mai mari să obţină aceste calităţi. Deseori se apelează la formele dar şi tehnicile artizanilor din diverse regiuni, în special Extremul Orient, dar nu numai. Japonia, China, India, Tailanda, şi alte zone care au cunoscut culturi vechi reprezintă astăzi surse majore de inspiraţie“, a spus profesorul Maier-Aichen.

Comentarii

loading...