Odinioara, statiunea montana Soveja, situata in inima Carpatilor de Curbura, la circa 860 de metri altitudine, era unul dintre cele mai cautate locuri de odihna, recreere si tratament din tara. Ba mai mult, Soveja a fost si este considerata localitatea cu cel mai ozonat aer din toata Europa. Locurile incarcate de cultura si de istorie ale muntilor Vrancei sunt acum uitate de cei pusi sa gestioneze turismul romanesc.
Soveja, locul de unde Alecu Russo a cules balada Miorita, tinde sa ajunga o ruina dupa numai un an de zile de cand si-a inchis portile. Ultima locatie pe care s-a pus lacatul este hotelul Zboina, cu o capacitate de 290 de locuri, aflat in administrarea SIND Romania. Una dintre cauzele declinului statiunii o constituie starea jalnica a drumului national DN 2L, de numai 40 de km, ce leaga Soveja de Panciu.
Un loc de legenda
Aflata la confluenta celor trei provincii romanesti – Moldova, Transilvania si Tara Romaneasca, Soveja este atestata documentar la anul 1616 si a fost denumita de catre marele geograf roman Simion Mehedinti, originar de pe aceste plaiuri, „Nod vital al neamului nostru”. Un loc cu adevarat binecuvantat de Dumnezeu, unde la inceputul secolului al XIX-lea oamenii se tratau cu diversitatea de ape minerale de aici. Inca de pe atunci se puteau trata afectiuni ginecologice si ale aparatului locomotor, iar cura heliomontana este de un real ajutor in ameliorarea starilor de surmenaj fizic si intelectual. Pentru a beneficia din plin de climatul zonei, turistii puteau alege drumetiile de la cabana Zboina Neagra, aflata la 1.080 de metri altitudine, Cascada Putnei, Cheile Tisitei, Cheile Coziei sau Manastirea Soveja, ctitorita de Matei Basarab, Manastirea Lepsa sau Mausoleul Eroilor din primul razboi mondial.
Dotari la Zboina: lacat la usa
Prin anii '80 a fost ridicat in statiune hotelul Zboina, un hotel modern cu 290 de locuri in 145 de camere, cu sala de tratament, farmacie, bar, restaurant, sala de sport, sala de bowling, terenuri de tenis si fotbal, club si discoteca. Clasificat pe vremuri la trei stele, acum clasat cu numai una, Zboina si-a inchis portile inca din toamna anului trecut. "Din cauza costurilor mari nu mai puteam incalzi hotelul pe timp de iarna pentru numai cativa turisti. Astfel, am luat hotararea intrarii in somaj a oamenilor. Dupa multe negocieri cu SIND Romania SRL, am reusit sa redeschidem in aceasta vara, doar partial, hotelul. Sunt probleme deoarece nu avem turisti, iar turistii nu vin deoarece drumul dinspre Panciu este aproape impracticabil. Turistii, decat sa-si rupa masina, mai bine ne ocolesc”, ne-a precizat primarul localitatii, Costel Plesa. Intr-adevar, DN 2L se afla intr-o reabilitare continua inca din anul electoral 2004, cand baronul pesedist Marian Oprisan le-a promis sovejenilor ca "vor avea un drum la nivel occidental”. Numai ca promisiunile au zburat, iar drumul, dupa parerea politistilor de la circulatie, are peste 2.000 de gropi pe o distanta de numai 40 de km. El poate fi cu greu parcurs in doua ore cu riscul distrugerii mijlocului de transport.
Cuibusorul lui Nicusor
La Soveja avea un loc numai al sau, o cabana de vanatoare, si Nicolae Ceausescu, care a venit de mai multe ori aici impreuna cu Ion Gheorghe Maurer. Trofeul mondial la urs din anul 1980 a fost "recoltat” de la Soveja chiar de catre fostul dictator. La Soveja a venit pentru un zaiafet si "printisorul” Nicu Ceausescu in vara anului 1982. Cum zaiafetul, stropit din belsug cu "Galbena de Odobesti”, s-a prelungit, Nicusor, impins de vezica, a gasit de cuviinta sa-si faca necesitatile langa un stalp din fata hotelului. Huiduit de turistii care habar n-aveau cine-i "betivul”, Nicusor s-a enervat, a scos pistolul din teaca si a tras in becul de pe stalp. S-a produs o pana de curent in statiune, care a fost remediata cu greu dupa vreo saptamana. De un eveniment la fel de neplacut a avut parte, tot prin anii '80, insusi Nicolae Ceausescu. Pe cand se plimba la vreme de seara impreuna cu "tovarasa sa” prin curtea cabanei prezidentiale, a auzit o rafala de pistol automat. Unul dintre membrii echipei de paza din Directia a 5-a adormise pe creanga unui falnic brad si in cadere a apasat pe tragaci. Considerand incidentul un posibil atac la adresa sa, Nicolae Ceausescu si-a luat tovarasa si au zburat cu elicopterul la Bucuresti, chiar in miez de noapte. De atunci cuplul prezidential n-a mai calcat prin zona Sovejei.
Investitorii straini au fugit ca dracu' de tamaie
In cursul anului 2003, primarul localitatii, Costel Plesa, a cautat investitori straini pentru a putea relansa statiunea prin reabilitarea hotelului Zboina, a motelului Miorita sau chiar prin construirea unuia nou si a unei partii de schi. Toate eforturile sale au incremenit in proiect deoarece investitorii n-au gasit intelegere si ajutor din partea autoritatilor judetene. Astfel, dupa un investitor german, care si-a luat repede talpasita, a mai venit si un om de afaceri din Malta. Maltezul Michael Bugeja a dus pe parcursul anului 2003 mai multe luni tratative cu conducerea administrativa a localitatii, dar si cu Consiliul Judetean si Prefectura. "Dl Bugeja a vrut sa faca un hotel select, cu sala medicala, piscina, sauna si chiar o partie de schi. Voia chiar sa aduca si o conducta de gaze, dar s-a retras fara nici o explicatie dupa ce a discutat cu conducerea judetului”, ne-a spus primarul Costel Plesa. In anul 2005 gradul de ocupare a statiunii a fost de doar 10%.
O statiune pustie
Daca pana in anii '90-'92 mii de turisti veneau anual la tratament si odihna la Soveja, acum statiunea pare pustie. Doar cativa "cutezatori” risca sa se aventureze pe DN 2L pentru a sorbi un strop din cel mai ozonat aer al Europei. Hotelul, motelul si cabanele sunt de-a dreptul pustii. Unele sunt chiar in paragina. La fel si clubul si discoteca. Vechea administratie a statiunii arata ca dupa bombardament. Pe singura terasa din statiune se aud cateva acorduri de manele de la un casetofon gajait, iar doi muncitori forestieri, care taie de zor padurile seculare ale muntilor Vrancei, sorbeau nadusiti dintr-o sticla de bere. De la Ministerul Transporturilor se aude ca au fost alocate fondurile necesare reabilitarii arterei DN 2L. Sovejenii spera ca intr-o zi va fi asfaltat si drumul, iar turismul le va face si lor viata mai buna.