Sub pilotul Titan a răspuns la acuzațiile conform cărora pune vieți în pericol drept „o insultă personală gravă”.
Stockton Rush, fondatorul și CEO-ul OceanGate, operatorul Titanic, a fost îndemnat în mod repetat să obțină certificarea submersibilului. Pilotul submersibilului Titan a respins acuzațiile conform cărora ar pune vieți în pericol, oferind expediții la epava Titanic pe nava sa experimentală drept „o gravă insultă personală”.
Bărbatul în vârstă de 61 de ani și alți patru la bord – exploratorul britanic Hamish Harding, 58 de ani, omul de afaceri britanic-pakistanez Shahzada Dawood, 48 de ani, fiul său, Suleman, în vârstă de 19 ani, și veteranul scafandru francez Paul-Henri Nargeolet, 77 de ani – au fost confirmați morți joi.
Garda de Coastă a SUA a declarat că Titan a suferit o „implozie catastrofală”.
O căutare intensivă, de câteva zile, a submersibilului a ridicat semne de întrebare cu privire la siguranța navelor comerciale de adâncime, despre care Garda de Coastă a SUA a spus că „va fi un obiectiv viitor al revizuirii”.
Preocupările legate de siguranța expedițiilor OceanGate datează încă din 2018.
Rob McCallum, un specialist în explorare de adâncime, a declarat pentru BBC că i-a scris în mod repetat lui Rush, îndemnând compania să obțină aprobarea oficială pentru excursiile sale turistice.
Într-un schimb furios de emailuri publicate de The Telegraph, Rush i-a răspuns lui McCallum: „Am auzit prea des strigătele fără temei „vei să ucizi pe cineva”. Consider asta ca pe o insultă personală gravă.”
McCallum a spus că și-a încheiat corespondența cu compania în 2018, când OceanGate a amenințat cu acțiuni legale.
„Până când un submarin este clasificat, testat și dovedit, nu ar trebui folosit pentru operațiuni comerciale de scufundare adâncă”, a scris el într-un e-mail văzut și de BBC.
Rush a răspuns că „s-a săturat de jucătorii din industrie care încearcă să folosească un argument de siguranță pentru a opri inovarea”.
Între timp, oficialii americani au apărat concentrarea căutării Titanului la suprafața apei timp de zile întregi, în ciuda faptului că au auzit o implozie adâncă în apă la scurt timp după ce a dispărut.
Fragmente ale ambarcațiunii au fost găsite joi pe fundul oceanului în cadrul căutărilor, care au inclus asistență din partea unor nave canadiene, britanice și franceze.
Abia acum s-a aflat că Marina SUA a început să asculte Titan aproape imediat ce submersibilul a pierdut contactul cu nava sa mamă duminică.
Marina a descoperit că sistemul său secret de monitorizare subacvatică, conceput pentru a detecta submarinele adversarilor străini, a înregistrat o presupusă implozie la scurt timp după dispariția submersibilului Titan, la aproximativ o oră și 45 de minute de la coborârea sa la epava Titanicului.
Implozia a fost detectată în apropierea câmpului de moloz descoperit joi, iar constatările au fost transmise Gărzii de Coastă, care conducea căutarea, duminică.
De asemenea, probabil că informațiile au fost partajate cu Royal Navy în prima zi a căutării, au declarat experții pentru The Telegraph.
Steffan Watkins, un consultant de cercetare aeronautică și navală, a declarat pentru The Telegraph că Marina SUA, Royal Canadian Navy și Royal Navy au monitorizat toate rețelele de senzori din sistem.
„Toate cele trei guverne ar fi știut probabil în prima zi că nu va exista o salvare”, a spus el.
Aceasta ridică întrebări despre ce li s-a spus rudelor celor cinci oameni de la bordul Titanului la începutul căutării și de ce salvatorii nu au desfășurat mai devreme roboți subacvatici pe fundul oceanului.
Garda de Coastă și-a concentrat inițial eforturile de a căuta pe suprafața apei semne ale Titanului. Abia marți a început prima scufundare cu vehicule operate de la distanță (ROV).
Un purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă a declarat: „Primele mijloace de căutare care au ajuns la fața locului au fost mijloacele aeriene ale Gărzii de Coastă din SUA și ale Gărzii Naționale Aeriene din SUA, care au putut ajunge la fața locului mai repede decât alte mijloace. Comandamentul Unificat a făcut toate eforturile pentru a mobiliza cât mai curând posibil toate mijloacele de căutare disponibile la suprafață și subterană.”
Oficialii marinei au apărat efortul de căutare și salvare, spunând New York Times că ar fi fost „iresponsabil” să presupună imediat că cei cinci bărbați sunt morți.
În timp ce „perspectivele păreau sumbre”, efortul de salvare a fost ordonat duminică, deoarece nu existau dovezi vizuale ale unui eșec catastrofal, a relatat ziarul.
James Cameron, cel care a regizat filmul câștigător al Oscarului Titanic din 1997, a spus că ultimele zile „s-au simțit ca o șaradă prelungită și de coșmar”.
„Știam că submarinul stă exact sub ultima sa adâncime și poziția cunoscută. Exact acolo l-au găsit”, a spus el pentru BBC.
Cameron a adăugat că mulți din comunitatea inginerilor de scufundare adâncă au fost „profund îngrijorați” de excursiile turistice oferite de OceanGate, spunând: „Unul dintre cele mai triste aspecte ale acestui lucru este cât de prevenibil a fost cu adevărat”.