- Ȋn anul şcolar/universitar 2022-2023, populaţia şcolară din sistemul naţional de educaţie a fost 3472,8 mii elevi şi studenţi, în scădere cu 23,0 mii comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
- Populația școlară a crescut comparativ cu anul precedent doar ȋn învăţământul antepreșcolar și preșcolar (+1,7%).
- Numărul absolvenţilor din anul şcolar/universitar 2021-2022 a fost 503,5 mii elevi şi studenţi, în creștere cu 5,7% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Înscrișii în anul şcolar/universitar 2022-2023
În anul şcolar/universitar 2022-2023, aproape jumătate din populaţia şcolară s-a regăsit în învăţământul primar şi gimnazial (46,3%), iar circa o treime în învăţământul liceal şi cel antepreşcolar şi preşcolar (17,1%, respectiv 15,8%), potrivit datelor prezentate de Institutului Național de Statistică.
Din totalul populaţiei şcolare cuprinsă în sistemul de educaţie, 50,2% au fost elevii și studenţii de sex feminin şi 72,8% elevii și studenții care au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul antepreșcolar și preșcolar sunt nivelurile care au înregistrat creşteri ale populaţiei şcolare (+9,2 mii copii).
În învăţământul postliceal au fost înscrişi 86,7 mii elevi, acest nivel educaţional fiind cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (2,5%).
Învățământul superior a înregistrat o diminuare accentuată a numărului de studenți înscriși (-15,3 mii studenți) în anul școlar 2022-2023, urmat de învățământul profesional (cu -8,7 mii elevi) și de învățământul liceal (cu -2,5 mii elevi).
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (94,4%) în unităţile şcolare publice.
Pe niveluri educaţionale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscrişi în unităţile din învăţământul privat s-a regăsit în învăţământul postliceal (48,7%).
Gradul de cuprindere în învăţământ a populaţiei de vârstă şcolară, în anul şcolar/universitar 2022-2023*)
*)S-a utilizat populaţia rezidentă la 1 ianuarie 2022 (date provizorii).
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procent (84,4%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2022-2023 au fost înscrişi în învăţământul superior 538,7 mii studenţi, din care 55,3% au fost studente.
Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost cele din grupa afaceri, administraţie şi drept (24,0% din totalul studenţilor), respectiv inginerie, prelucrare şi construcţii (19,2% din totalul studenţilor).
Unităţile/instituţiile de învăţământ care au funcţionat în anul şcolar/universitar 2022-2023 au aparţinut, în principal, nivelurilor de educaţie primar şi gimnazial (56,4%), liceal (20,7%), respectiv antepreşcolar şi preşcolar (18,2%).
În profil teritorial, populaţia şcolară din anul şcolar/universitar 2022-2023 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (589,5 mii persoane), respectiv Bucureşti-Ilfov (527,2 mii persoane).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale faţă de totalul fiecărei regiuni, arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învăţământul primar şi gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,8%).
La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învăţământul postliceal din regiunile Nord-Est (1,8%) și Bucureşti-Ilfov (1,9%).
În învăţământul superior ponderea numărului de studenți înscriși faţă de totalul fiecărei regiuni a fost preponderentă în regiunea Bucureşti-Ilfov (32,3%).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale,
în anul şcolar/universitar 2022-2023
Personalul didactic în anul şcolar/universitar 2022-2023
În anul şcolar/universitar 2022-2023, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 240,7 mii persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost 14 elevi/studenţi la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educaţional preuniversitar (82,8%), cât şi pe nivelurile de educaţie: antepreşcolar şi preşcolar (99,7%), primar şi gimnazial (81,9%), postliceal (76,8%), liceal (72,8%) şi profesional (68,3%).
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2021-2022
În anul şcolar/universitar 2021-2022 au absolvit 503,5 mii elevi și studenţi aparţinând nivelurilor educaţionale: gimnazial, liceal, profesional, postliceal, respectiv superior (licenţă, master şi doctorat, cursuri postuniversitare şi programe postdoctorale de cercetare avansată).
Preponderente au fost absolventele, în număr de 265,7 mii, reprezentând 52,8%. Din totalul absolvenților, 83,5% au finalizat un nivel educațional în mediul urban, restul în mediul rural.
La sfârşitul anului şcolar 2021-2022 au absolvit învăţământul gimnazial 170,6 mii elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (18,9%). Ponderea băieţilor (51,2%) o devansează pe cea a fetelor, cu 2,4 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu au reprezentat 59,4% din totalul absolvenţilor din acest nivel. În profil teritorial, regiunile Nord-Est şi Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural (53,9%, respectiv 53,2%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar 2021-2022 au absolvit 146,1 mii elevi, mai mult cu 1,3% comparativ cu anul şcolar anterior. Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile învăţământului cu frecvenţă – program de zi (86,3%).
Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal a evidenţiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (52,1% din totalul absolvenţilor), 39,0% pe cele din filiera tehnologică, iar 8,9% au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională.
La examenul de bacalaureat s-au prezentat 130,8 mii absolvenţi, din care 116,3 mii proveniţi din promoţia anului 2022 (88,9%). Au fost declarate reuşite 99,3 mii persoane (75,9%), din care 93,9 mii persoane (80,7%) din promoția anului 2022.
Ȋn învăţământul profesional au absolvit 31,1 mii elevi, din care 97,4% au urmat cursurile unităţilor de învățământ aparţinând sectorului public.
Ȋn învăţământul postliceal au absolvit 30,2 mii elevi, din care 58,8% au urmat cursurile unităţilor de învățământ aparţinând sectorului public.
În învăţământul superior, numărul absolvenţilor cu diplomă a fost 125,6 mii studenţi. Studentele au reprezentat 60,0% din numărul totalul al absolvenţilor cu diplomă.
Absolvenţii cu diplomă ai învăţământului superior au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil afaceri, administraţie şi drept (26,8%), inginerie, prelucrare şi construcţii (16,8%), respectiv sănătate şi asistenţă socială (11,7%).
Rata abandonului a înregistrat în anul școlar 2021/2022 următoarele valori: 2,1% în învățământul liceal și profesional, 1,3% în învățământul primar, respectiv 1,0% în învățământul gimnazial.
În anul 2020, resursele financiare necesare procesului de învăţământ, alocate pentru funcţionarea unităţilor/instituţiilor de învăţământ cuprinse în sistemul naţional de educaţie au fost asigurate în cea mai mare măsură (96,3%) din fonduri publice (de la bugetul de stat şi din bugetele locale), restul fiind din alte surse proprii unităților/instituţiilor de învăţământ, dar și din veniturile gospodăriilor.
Pe tipuri de cheltuieli ale instituţiilor publice şi private, ponderea majoritară în totalul cheltuielilor de educaţie a fost deţinută de cheltuielile curente (93,7%), diferența fiind reprezentată de cheltuielile de capital (6,3%).