Cel mai recent Barometru de Consum Cultural relevă o schimbare semnificativă în obiceiurile culturale ale românilor în 2023, aceștia preferând experiențele culturale în aer liber și evenimentele de tip festival, în detrimentul spectacolelor clasice de teatru și concertelor de muzică cultă.
Datele noului Barometru de Consum Cultural arată că 67% dintre români au vizitat monumente istorice și situri arheologice cel puțin o dată în 2023, în creștere față de 59% în 2022.
Interesul pentru muzeele, expozițiile și galeriile de artă este și el în ascensiune, cu 45% dintre respondenți declarând că au participat la astfel de activități culturale, comparativ cu 30% în anul anterior.
Tendința este similară și în rândul tinerilor.
Mai mult de jumătate dintre cei cu vârste între 18 și 35 de ani au fost prezenți cel puțin o dată la un festival de muzică, iar 40% au preferat festivalurile gastronomice. Festivalurile de film și de teatru au atras 20% dintre aceștia, iar 15% au fost interesați de festivalurile de literatură.
În schimb, interesul pentru spectacolele de teatru și concertele clasice rămâne redus, doar 25% dintre români participând la un spectacol de teatru și 24% la unul de muzică cultă.
Studiul arată, de asemenea, că un sfert din populație este deschisă consumului cultural în spațiul public, în timp ce jumătate dintre respondenți nu au avut contact direct cu produse culturale sau artistice.
Sondajul, realizat între septembrie și octombrie 2023 pe un eșantion de 1.035 de persoane, prezintă o eroare de +/-3,1% și un nivel de încredere de 95%.