Oliviero Toscani, celebrul fotograf italian cunoscut pentru campaniile de publicitate șocante care au contribuit la transformarea Benetton într-una dintre cele mai mari mărci de îmbrăcăminte din lume, a murit pe 13 ianuarie 2025, la vârsta de 82 de ani.
Oliviero Toscani a murit
A fost internat la spital pe 9 ianuarie, într-o stare gravă, și a decedat la scurt timp după ce și-a pierdut cunoștința, scrie CNN.
Oliviero Toscani suferea de amiloidoză, o boală rară și incurabilă care afectează organele vitale ale corpului, iar în august 2024 a dezvăluit că pierduse 40 de kilograme în decurs de un an.
Născut în 1942, Toscani a fost instruit ca fotograf și a lucrat pentru diverse reviste de modă, unde a contribuit la carierele unor modele celebre, precum Monica Bellucci.
Totuși, a devenit cunoscut în anii ’80 când a fost numit director creativ al Benetton, brandul italian de modă, unde a lansat campanii revoluționare și controversate.
Printre acestea se numără campania cu imaginea unui pacient muribund de SIDA și cu hainele unui soldat ucis în Bosnia, care au stârnit furori la nivel mondial și au făcut celebru logo-ul „United Colors of Benetton”.
CITEȘTE ȘI – Pamela Anderson, probleme cu Tommy Lee. Comunicarea dintre ei s-a deteriorat
În anul 2000, Toscani a părăsit Benetton după o altă campanie controversată ce includea imagini cu prizonieri americani condamnați la moarte. Campania a fost percepută ca un manifest împotriva pedepsei cu moartea, iar Toscani a susținut că folosirea îmbrăcămintei în publicitate este o modalitate de a ridica probleme sociale importante.
După ce a revenit la Benetton în 2017, pentru a ajuta la revitalizarea brandului, Toscani a fost din nou înlăturat în 2020, din cauza unor comentarii controversate legate de tragedia de pe Podul Morandi din Genova, care a dus la moartea a 43 de persoane.
Ultima sa expoziție a fost organizată în 2024, la Muzeul pentru Design din Zurich, sub titlul „Fotografie și Provocare”. Toscani rămâne în istorie ca un fotograf ce a transformat publicitatea într-o platformă de comentarii sociale și politice, lăsând o amprentă puternică asupra industriei modei și comunicării vizuale.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!