Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) solicită majorarea subvenției pentru achiziția de autoturisme electrice la 8.500 de euro în 2025 și la 7.500 de euro în 2026, urmând ca sprijinul financiar să fie redus treptat și eliminat complet până în 2030.
APIA avertizează că reducerea subvenției la 5.100 de euro în 2024 a avut un impact negativ asupra pieței auto, România înregistrând o scădere de 32,2% a înmatriculărilor de vehicule electrice, ceea ce a plasat-o pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.
În timp ce România a cunoscut o scădere a vânzărilor de vehicule electrice, alte țări europene, precum Belgia, Cipru, Cehia și Ungaria, au raportat creșteri de peste 40%, datorită unor politici de sprijin mai bine calibrate.
APIA consideră esențială implementarea unui program pan-european de subvenții pentru vehicule electrice, în conformitate cu inițiativele Comisiei Europene.
Eliminarea treptată a subvențiilor pentru toate tipurile de motorizări
Asociația propune un plan clar și predictibil de eliminare a subvențiilor, astfel:
- 2025 – eliminarea sprijinului pentru vehiculele diesel
- 2026 – eliminarea sprijinului pentru vehiculele pe benzină
- 2029 – eliminarea sprijinului pentru hibride și plug-in hybrid
Modificări esențiale pentru programul Rabla
APIA salută decizia Ministerului Mediului de a elimina subvenția pentru vehiculele diesel și propune majorarea pragului de preț pentru mașinile eligibile prin programul Rabla, de la 75.000 la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și evoluția pieței auto.
De asemenea, asociația recomandă reducerea perioadei obligatorii de deținere a vehiculelor achiziționate prin program, de la trei ani la un an, pentru a dinamiza piața.
APIA pledează pentru introducerea unui program Rabla Comercial, destinat firmelor de transport, curierat și taximetrie, pentru a reduce poluarea generată de flotele comerciale.
În privința infrastructurii de încărcare, APIA propune subvenționarea stațiilor de încărcare prin programul Casa Verde și dezvoltarea urgentă a unei rețele de stații de mare putere pe coridoarele europene de transport (TEN-T), solicitând implicarea Ministerului Transporturilor, Ministerului Energiei și Ministerului Dezvoltării.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.