20.9 C
București
marți, 7 mai 2024
AcasăInvestigații România LiberăTaxa auto, impozit dublu

Taxa auto, impozit dublu

» Ecuatia de calcul a taxei de poluare auto este complicata, pastreaza din actuala taxa de prima inmatriculare elementele legate de vechime si de capacitatea cilindrica si introduce criteriul gradului de poluare.

Taxa nu are inca girul UE, nu este o taxa pura de poluare, se aplica doar masinilor noi si se suprapune peste impozitul local anual, spun expertii. "Prin jocul coeficientilor si al reducerilor se pastreaza o componenta prohibitiva pentru rable. Continua sa fie o taxa de prima inmatriculare, nu de poluare. Ea nu taxeaza masinile vechi, poluante, care sunt in circulatie", spune Grabriel Biris, avocat specializat in fiscalitate.

Calcul greoi
Ordonanta de urgenta care impune taxa are patru anexe cu tabele care slujesc la calcul. Formula-standard este suma a trei taxe diferite: pe poluare, pe capacitatea cilindrica si pe vechime. Prima componenta, poluarea, se calculeaza inmultind cantitatea de dioxid de carbon emisa de o masina cu un coeficient exprimat in euro, aflat in anexa 1 a OUG, careia i se aplica o reducere de 70%. Problema e ca nu toate masinile au afisate nivelurile de poluare, emisiile insele difera in functie de abilitatea soferului sau de conditiile de trafic si multe masini au emisii palsate in jurul valorilor din grila, ceea ce va ingreuna calculul.

Cilindreea, taxata dublu
Urmatoarea componenta rezulta din inmultirea capacitatii cilidrice cu un alt coeficient din anexa 2 a OUG, careia i se aplica o reducere cu 30%. Problema: apare dubla fiscalitate, deoarece, a observat Biris, elementul taxarii in functie de capacitatea cilindrica este folosit in impozitul local, datorat primariilor si colectat de acestea. "Apare o suprapunere cu impozitul local, ceea ce nu este in regula", a spus Biris. Ultima componenta este vechimea masinii, unde se scade din 100 o cota de reducere prevazuta si ea in anexa 4.
Prima componenta avantajeaza masinile hibride, electrice sau Euro 5 si Euro 6, care au aici un coeficient zero, in schimb, pentru o masina care depaseste o emisie de 271 de grame dioxid de carbon pe kilometru taxa va ajunge la 650 de euro.
"Pentru a vorbi de o taxa reala de poluare, ar trebui ca aceasta sa se aplice nediscriminatoriu tuturor masinilor care circula in Romania sub forma unei taxe anuale de poluare, care sa aiba un nivel rezonabil", a observat Biris.

Insa UE recomanda ca o eventuala taxa de poluare sa inlocuiasca, acolo unde exista, taxa de inmatriculare, pentru a nu incarca povara fiscala a europenilor. Proprietarii de masini sunt supusi unei avalanse de taxe, iar Guvernul nu a prezentat o situatie clara care sa arate nivelul fiscalitatii la autovehicule. Astfel, exista taxa pe valoare adaugata (TVA), accize pe benzina, taxa vamala pentru masinile importate din afara UE, taxa de circulatie pe drumurile tarii si, evident, impozitul local. De notat ca marii producatori europeni, de talia Germaniei, nu percep taxa de inmatriculare.

Cele mai citite

VIDEO. Poli Iași obține victoria în partida cu FC Hermannstadt

Într-un meci tensionat din cadrul etapei a opta a fazei play-out a Superligii de fotbal, Politehnica Iași a reușit să învingă echipa FC Hermannstadt...

Taiwan, lovit de un cutremur

Taiwan a fost lovit de un cutremur cu magnitudine de 5.4, potrivit Reuters. Cutremurul s-a produs la o adâncime de 25 kilometri. Conform Centrului chinez...

Dacă țările occidentale trimit trupe pe teritoriul “fostei Ucraine”, ar însemna că declară război Rusiei, susține Medvedev

Decizia unor țări occidentale de a trimite trupe pe teritoriul "fostei Ucraine" ar echivala cu o declarație de război împotriva Rusiei, susține Dmitry Medvedev,...
Ultima oră
Pe aceeași temă