De aproape un an de zile, Blue Air nu-și mai achită ratele aferente ajutorului de stat, iar Ministerul Finanțelor plătește datoriile companiei private către EximBank.
Potrivit unui răspuns oficial al Ministerului Finanțelor (MF), pentru “România liberă”, ultima rată pentru ajutorul de stat pe care compania aeriană privată low cost Blue Air a plătit-o este cea aferentă lunii iulie a anului trecut.
“Compania Blue Air Aviation S.A. a achitat ratele de dobândă inclusiv pentru luna iulie 2021, în luna octombrie comunicând că se află în imposibilitatea de a constitui sumele aferente dobânzilor pentru lunile august, septembrie și octombrie 2021 precum și sumele necesare pentru plata în continuare a obligațiilor financiare, respectiv ratele de capital scadente lunar și dobânzile aferente, precum și comisionul la fondul de risc. Suplimentar, Blue Air Aviation S.A. a comunicat și în cursul anului 2022 că, înrăutățirea situației companiei generată și de conflictul din Ucraina face imposibilă achitarea obligațiilor aferente creditului contractat de la EximBank S.A. cu garanția statului”, se precizează în răspunsul MF.
Potrivit sursei citate, Guvernul, prin Ministerul Finanțelor, plătește datoriile Blue Air către EximBank, bancă la care statul deține 95,37% din acțiuni.
Statul, dator la stat, în numele Blue Air
“În aceste condiții, conform cadrului legislativ actual, Ministerul Finanțelor, în calitate de garant, a efectuat până la 30 iunie 2022 plățile în contul creditului contractat de Blue Air Aviation S.A. în sumă de 57.071.867,11 lei (reprezentând rate de capital și dobânzile aferente) și a emis înscrisuri în valoare de 41.521.869,64 lei, inclusiv obligațiile reprezentând comisionul la fondul de risc, pe care le-a transmis Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru executare”, ne-a mai menționat MF.
Ministerul spune că banii dați de stat vor fi recuperați de “organul fiscal central competent”.
“Sumele plătite la scadență de Ministerul Finanțelor în calitate de garant, în contul garantatului, ca urmare a lipsei disponibilităților financiare ale acestuia, urmează regimul juridic al creanțelor fiscale și se recuperează în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, de către organul fiscal central competent”, se mai arată în răspunsul MF.
Graficul de rambursare a împrumutului contractat de societatea Blue Air Aviation S.A. se derulează pe parcursul a 60 de rate, cuprinse în intervalul 29 noiembrie 2021 – 16 octombrie 2026.
“În data de 19 octombrie 2020 a fost semnată Convenția de garantare între Ministerul Finanțelor, Blue Air Aviation – S.A. și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, iar în data de 21 octombrie 2020 Ministerul Finanțelor a emis Scrisoarea de garanție în favoarea Băncii de Export-Import a României EximBank – S.A. pentru a garanta creditul în valoare de 300.775.000 lei la care se adaugă dobânda, dobânda penalizatoare și orice alte comisioane ce rezultă din Acordul de împrumut nr. 715-DCMFP/19.10.2020 încheiat între Banca de Export-Import a României EximBank S.A., Blue Air Aviation S.A. și Airline Invest S.A.. Perioada de tragere a creditului contractat de la EximBank S.A. a fost octombrie 2020 – ianuarie 2021, plățile de dobânzi fiind scadente începând cu luna octombrie 2020, iar ratele de capital devenind scadente lunar, începând cu luna noiembrie 2021”, mai arată MF.
Prin OUG 139/2020, MF a fost autorizat să garanteze, în numele şi în contul statului, la solicitarea Societății Blue Air Aviation – S.A., unul sau mai multe împrumuturi, în limita sumei de 300.775.000 lei.
Citește și:
Cu ce s-ar putea alege statul, dacă Blue Air nu-și plătește datoria
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!