24.5 C
București
sâmbătă, 1 octombrie 2022
AcasăSpecialCu ce s-ar putea alege statul, dacă Blue Air nu-și plătește datoria

Cu ce s-ar putea alege statul, dacă Blue Air nu-și plătește datoria

În loc de rambursarea banilor acordați drept ajutor de stat pentru compania aeriană privată low cost Blue Air, Guvernul s-ar putea alege doar cu un logo și o clădire, indică informațiile pe care le-a obținut “România liberă”.

Compania aeriană ar fi trebuit să înceapă deja rambursarea, conform calendarului inițial, dar, din informațiile noastre, nu a fost realizată nicio plată în acest sens.

“România liberă” a solicitat Ministerului Finanțelor Publice (MFP) să precizeze calendarul rambursării ajutorului de stat și acțiunile ce vor fi întreprinse, în cazul în care Blue Air nu returnează banii.

Nu am primit însă niciun răspuns din partea MFP.

Mai mult, reporterii noștri au sunat insistent la numărul biroului de presă al MFP, afișat pe site-ul instituției, dar nu a răspuns nimeni.

Unul dintre scenariile posibile este ca statul să preia Blue Air, în cazul în care compania nu-și achită datoriile.

Statul nu ar avea însă prea multe active de preluat de la Blue Air.

Din informațiile “România liberă”, cele mai multe aeronave ale companiei low cost sunt leasing-uri.

În plus, după cum a explicat, pentru publicația noastră, realizatorul emisiunii “Drumurile noastre” de pe postul B1 TV (emisiune pe Transporturi), Ștefan Etveș, actualul CEO al Blue Air, Cristian Rada, a transferat deja o parte a activelor societății care deține Blue Air către alte firme mai mici.

“Aici este șmecheria! Rada a rupt în mai multe bucăți Blue Air, cu nume diferite și l-a dat afară pe CEO-ul străin, ca să nu i se uite în ciorbă! În condițiile ajutorului acordat scria că statul român primește un teren oarecare și, dacă Blue Air nu are cu ce achita și dă faliment, datoria intră la datoria publică! Deci tot noi o plătim”, ne-a explicat Ștefan Etveș.

Blue Air a primit un ajutor de stat de peste 60 milioane de euro.

Scandalul cu ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat Blue Air cu două milioane de euro.

Directorul Autorității a lansat ideea că transportatorul aerian își pregătește retragerea de pe piața din România, fără să plătească amenda.

„Blue Air de mult lua în calcul ieşirea de pe piaţă. Conform deciziei ANPC, ei trebuie să dea banii înapoi consumatorilor şi să le plătească despăgubiri în termen de 10 zile de la primirea procesului verbal, însă trag de timp. Nu au venit să îl ridice, aşa cum era normal. Noi am trimis procesul – verbal prin poştă, cu confirmare de primire, iar acum aşteptăm să se întoarcă refuzul de primire. Următorul pas este să afişăm pe geam decizia de amendă. În mod normal, dacă ştii că eşti nevinovat, vii să ridici procesul – verbal şi îl conteşti în instanţă, dar dacă nici măcar nu vii să-l ridici, aceasta arată că vrei să tragi de timp. Că poate între timp mai anunţi nişte curse pe care le anulezi în ultimul moment”, a declarat directorul general al ANPC, Horia Constantinescu, în cadrul unei conferințe de presă.

El a arătat că, din păcate, nu prea sunt şanse ca oamenii să-şi primească banii înapoi, atâta timp cât compania nu şi-a plătit nici măcar propriii angajaţi.

“În perioada la care se referă controlul ANPC, adică 1 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, au fost 178.000 de pasageri care au avut de suferit de pe urma anulării curselor. Dintre aceștia, în acest moment mai sunt doar 58.200 de solicitări care sunt analizate pentru a fi rezolvate. Din totalul pasagerilor transportați în toată această perioadă, doar 2,79% mai au încă solicitări de rambursare nesoluționate”, a afirmat Rada, în timpul unui interviu acordat Știrilor PRO TV.

Acesta a vorbit și despre ajutorul de stat.

“Odată cu acest ajutor de stat au venit și niște clauze foarte precise despre cum urmează să se guverneze această societate pe timpul ajutorului de stat. Există niște prevederi foarte clare în ordonanța 139 care a aprobat acest ajutor și transformată mai târziu în lege, în care se spune că noi trebuie să scădem activitatea, trebuie să facem reduceri de personal, ni se interzic alte angajări. Or, în condițiile în care eu vin de la o flotă de 25-30 de avioane către 13, cum pot să justific angajarea a 1.000 de oameni, spre exemplu, care să-mi trateze toate aceste solicitări într-o secundă. Este practic imposibil”, a mai spus Rada.

Întrebat dacă, în opinia sa există interese ca Blue Air să dispară de pe piață, Rada a spus: “Mi-ar plăcea să cred că nu”.

CEO-ul spune că Blue Air va contesta în instanță amenda ANPC.

“Pot să vă confirm că toate demersurile în parametrul juridic sunt făcute și mai devreme de 10 zile de la data comunicării, ele vor fi deja trimise către instanța de judecată”, a mai spus Rada.

În decursul anilor s-au vehiculat mai multe scenarii privind interese ca Blue Air să dispară de pe piață.

Printre zvonurile cele mai dezbătute au fost cele legate de impunerea unui om de încredere al fostului premier Victor Ponta la conducerea Blue Air și cel de preluare a operatorului low cost de către stat, sub TAROM.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa va limita numărul de pasageri până la începutul anului 2023

Aeroportul Schiphol din Amsterdam - unul dintre cele mai aglomerate din Europa - a anunțat joi că intenționează să continue să limiteze numărul de...

Deputatul Aurel Bălășoiu, teolog, dat afară din PSD – Ar fi întreținut relații sexuale cu minori

Deputatul Aurel Bălășoiu a fost exclus din Partidul Social Democrat (PSD). Colegii îi cer demisia și din Parlament. Aurel Bălășoiu, deputatul PSD, a fost...

Grecia și Bulgaria au început exploatarea comercială a unei conducte de gaz mult amânate

Grecia și Bulgaria au început exploatarea comercială a unei conducte de gaz mult amânate, care va contribui la reducerea dependenței Europei de sud-est de...
Ultima oră
Pe aceeași temă