Facebook nu a reușit să filtreze reclamele care conțineau dezinformare electorală în Brazilia, potrivit unui nou raport al grupului pentru drepturile omului (Global Witness), în timp ce țara se pregătește pentru alegeri importante în octombrie.
Grupul internațional pentru drepturile omului a declarat luni că a trimis către Facebook 10 anunțuri în portugheză, care conțineau dezinformare electorală, inclusiv afirmații false cu privire la locul și momentul votului, sau care încercau să delegitimeze procesul electoral al țării, scrie Al Jazeera.
„În mod alarmant, toate mesajele de dezinformare electorală au fost aprobate”, a declarat Global Witness.
Dezinformarea legată de votul din 2 octombrie din Brazilia e un motiv de îngrijorare de luni de zile, președintele de extremă dreapta Jair Bolsonaro afirmând în mod repetat, fără dovezi, că sistemul electronic de vot al țării este vulnerabil la fraudă.
Criticii și experții judiciari au respins acest lucru ca fiind nefondat, acuzându-l pe Bolsonaro – care se confruntă cu o provocare dură din partea fostului președinte de stânga Luiz Inacio Lula da Silva – că plănuiește să folosească afirmațiile sale privind frauda pentru a contesta rezultatele alegerilor, similar fostului președinte al Statelor Unite Donald Trump.
„Având în vedere caracterul cu miză mare al alegerilor din Brazilia, Facebook eșuează în eforturile sale de a proteja în mod adecvat brazilienii de coșmarul de dezinformare”, a afirmat Global Witness în raportul său.
Facebook „s-a pregătit intens pentru alegerile din 2022 din Brazilia”
Într-o declarație împărtășită de Global Witness, Facebook a declarat că „s-a pregătit intens pentru alegerile din 2022 din Brazilia”.
„Am lansat instrumente care promovează informații de încredere și etichetează postările legate de alegeri, am stabilit un canal direct prin care Curtea Electorală Superioară să ne trimită conținut potențial dăunător pentru a fi analizat și continuăm să colaborăm îndeaproape cu autoritățile și cercetătorii brazilieni”, a precizat aceasta.
Gigantul rețelelor de socializare a mai spus că eforturile sale în precedentele alegeri din Brazilia „au dus la eliminarea a 140.000 de postări de pe Facebook și Instagram pentru încălcarea politicilor noastre de interferență electorală și la 250.000 de respingeri de reclame politice neautorizate”.
În 2020, Facebook a început să le ceară agenților de publicitate care doresc să difuzeze anunțuri despre alegeri sau politică să finalizeze un proces de autorizare și să includă pe acestea avertismente de tipul „plătit de”, similar cu ceea ce face în SUA.
Dar Global Witness a declarat că a reușit să plaseze anunțuri care încălcau politicile companiei. Compania a declarat că a plasat anunțurile de testare a alegerilor braziliene, din Nairobi și Londra, „ceea ce ar fi trebuit să ridice semne de întrebare, având în vedere conținutul”.
„Nu ni s-a cerut să specificăm sintagma <plătit de> pe anunțurile noastre, așa cum ar fi fost necesar pentru anunțurile politice. În plus, nu am folosit o metodă de plată braziliană pentru a achita reclamele. Toate acestea ridică îngrijorări serioase cu privire la potențialul de interferență electorală străină și la incapacitatea Facebook de a face față dezinformării”, a declarat grupul.
Aceasta este a patra oară când Global Witness a testat capacitatea Meta – compania mamă a Facebook – de a detecta încălcări ale regulilor celei mai populare platforme de socializare și este al patrulea test de acest fel pe care l-a picat.
În cele trei cazuri anterioare, grupul non-profit a trimis anunțuri care conțineau discursuri violente de incitare la ură pentru a vedea dacă Facebook – fie că este vorba de evaluatori umani sau de inteligența artificială – le va detecta, dar compania nu a făcut acest lucru.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!