Mai mulți cetățeni din județul Argeș dau în judecată statul român, după ce li s-au oferit, pentru exproprierea unor terenuri în vederea construirii Autostrăzii Sibiu – Pitești, sume ce abia acoperă îngrădirea suprafețelor și actele necesare.
Localnicii nemulțumiți s-au adresat redacției cotidianului național “România liberă”, întrucât au rămaa fără speranțe pentru a obține despăgubiri măcar aproape corecte pentru proprietățile pe care sunt obligați să le cedeze statului.
Proprietarilor de terenuri ce sunt amplasate pe traseul autostrăzii, din sate precum Tigveni și Șuici sau comune precum Cepari și Sălătrucu, din județul Argeș, care au fost expropriați, li s-a propus un leu pe metru pătrat (mp) pentru suprafețele din extravilan, deși sunt chiar lângă drumul județean, și 2,5 lei pentru cele amplasate în intravilan.
Mai mult în extravilan
Cele mai multe suprafețe sunt în extravilan și sunt plantații pomicole sau plantații de căpșune.
O foarte mică parte de teren, care trece pe lângă drumul județean figurează în intravilan.
Extravilanul reprezintă 80%, potrivit localnicilor.
De exemplu, într-un hectar, 2000 mp de lângă drumul județean sunt trecuți în intravilan, restul de 8000 mp fiind în extravilan.
Proprietarii se mai plâng că s-a ajuns ca împrejmuirea să fie mai scumpă decât terenul împrejmuit.
De asemenea, proprietarii au avut nevoie de un expert cu ajutorul căruia să demonstreze că împrejmuirea este a lor.
Banii, pe birocrație
Cetățenilor din localitățile menționate li s-au cerut copii legalizate ale actelor de proprietate, ale actelor de identitate și a altor documente.
În aceste condiții, oamenii ajung să cheltuiască sumele dobândite doar pe procedura de expropriere.
Directorul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, susține că singura soluție pentru cetățenii nemulțumiți este acțiunea în instanță de judecată.
“Noi expropriem în numele statului român, în baza Legii 255. Cuantumul valorii se stabilește prin lege. Legea ne spune foarte clar cum se calculează aceste valori. Noi nu avem cum să ieșim din textul de lege. Sumele nu sunt stabilite de CNAIR. Procedura este dată prin lege. Nu putem să dăm cât și-ar dori fiecare. Se acordă pe grilele aprobate ale notarilor publici. Dacă aceste sume au rezultat, nu aș putea să dau mai mult, pentru că aș crea un prejudiciu statului român. Statul român este cel care plătește despăgubirile acestea. Tot Legea 255 prevede clar și modalitatea în care persoanele nemulțumite pot să acționeze. Practic, dacă sunt nemulțumite de cuantumul valoric stabilit pentru despăgubire, acestea se pot adresa instanței, dar, din păcate, noi trebuie să aplicăm cadrul legal”, a declarat Pistol, pentru “România liberă”.
În urmă cu aproape un an, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, spunea că este “o rușine” pentru statul roman că lucrările la Autostrada Sibiu – Pitești au fost demarate abia la 15 ani de la intrarea țării noastre în UE.
“Dacă luăm măcar anii de când am intrat în Uniunea Europeană, 2007, vorbim de 15 ani. După 15 ani să fii capabil tu ca stat, diverse guverne, diverşi miniştri, de toate culorile, după mai bine de 15 ani, să fii în stare de abia acum să scoţi la licitaţie şi să înceapă efectiv prima autostradă care traversează Carpaţii. E o ruşine pentru statul român şi îmi asum acest lucru”, afirma Grindeanu.
Autostrada Sibiu – Pitești este alcătuită din 5 tronsoane.
În acest moment, se lucrează de aproximativ doi ani la secțiunea 5 și s-a intrat anul acesta în execuție la secțiunea 4.
Secțiunile 2 și 3 sunt programate să fie finalizate până la începutul anului viitor.
Localitățile menționate în acest material fac parte din secțiunea 5.
Întreaga autostradă ar trebui dată în folosință în 2028.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!