Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Horia Constantinescu, și premierul Marcel Ciolacu fac zid în fața companiilor aeriene low cost străine care operează în țara noastră și care au păgubit mai mulți români, argumentând că societățile care nu au reprezentanță în țară nu pot fi amendate. Sunt însă controverse legate de posibilitatea de intervenție a ANPC. Autoritatea a dat totuși amenzi, dar nu pentru emiterea de bilete.
Președintele ANPC, Horia Georgescu, și premierul Marcel Ciolacu declară la unison că Protecția Consumatorilor nu poate amenda companiile WizzAir și Ryanair, din simplul motiv că acestea nu au sedii în România.
Potrivit șefului ANPC, e nevoie de apel la Centrul European pentru Protecția Consumatorului, în cazul constatării unor abateri comise de companiile aeriene low cost menționate, demersul fiind unul anevoios.
Surse din cadrul ANPC au explicat însă, pentru „România liberă” că nimic nu ar împiedica Autoritatea să amendeze cele două companii.
Datoria ANPC
După cum ne-au arătat sursele menționate, Centrul European pentru Protecția Consumatorului este o rețea de birouri locale, la care și România a aderat prin biroul ECC – România gestionat de ANPC.
Această rețea nu are competențe de control, ci reprezintă o posibilitate de soluționare alternativă.
Regulamentul UE 261/2004, ce stabilește drepturile pasagerilor din transportul aerian în spațiul european, prevede la Art. 16 alin.1: „Fiecare stat membru desemnează un organism responsabil de aplicarea prezentului regulament în ceea ce priveşte zborurile de pe aeroporturile situate pe teritoriul lor şi zborurile dintr-o ţară terţă spre aceste aeroporturi. În cazul în care este necesar, acest organism adoptă măsurile necesare pentru a asigura respectarea drepturilor pasagerilor”.
Prin HG nr. 1912/2006 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicării Regulamentului (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 februarie 2004 se stabilește că: “Se desemnează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca organism responsabil cu supravegherea respectării drepturilor pasagerilor, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 februarie 2004”
Unde s-a putut amenda
La art.3 alin.3 din HG nr.1912/2006 se stabilește cine face controlul cu privire la contravențiile privind Reegulamentul UE 261/2004: „Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 2, precum şi aplicarea sancţiunilor se fac, cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare, de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.”
Prin urmare, ANPC este singura instituție locală competentă să efectueze controale și să sancționeze contravențional pentru nerespectarea dispozițiilor Regulamentului UE nr.261/2004.
Avocatul Alexandru Dumitrescu a explicat, pentru „România liberă”, că informațiile care vin de la surse din cadrul ANPC sunt veridice, iar argumentele președintelui Horia Constantinescu, prin care justifică lipsa de luare de măsuri în cazul companiilor WizzAir și Ryanair denaturează adevărul.
Alexandru Dumitrescu argumentează că Horia Constantinescu omite să spună că Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului este desemnată prin hotărâre de guvern să răspundă de problemele pasagerilor pentru companiile aeriene străine ce operează zboruri pe teritoriul României.
“În mod voluntar, premeditat și senin, Horia Constantinescu, în calitatea sa de președinte al ANPC refuză public să constate și să sancționeze faptele contravenționale ale WizzAir. Ceea ce e și mai trist este că ideile domnului Constantinescu au fost însușite în declarații publice de Grindeanu, Mândrescu și chiar premierul României, Marcel Ciolacu”, susține avocatul Alexandru Dumitrescu.
ANPC a aplicat contravenții companiei sucursalelor WizzAir, dar pentru serviciile desfășurate la sol, nu pe emitere de bilete, deoarece, după cum susține președintele Autorității, nu are această posibilitate.
Publicația noastră a descoperit nu mai puțin de șapte amenzi date de Autoritate operatorului low cost.
“Procesele verbale fac parte din acțiunea demarată de noi, sunt de câteva luni. Au rămas undeva la 28 de consumatori care nu și-au primit banii, din motive obiective: fie nu au indicat un cont, fie au achiziționat biletele prin intermediul unor agenții de turism și nu se poate reface traseul financiar. Dar noi, în toată această perioadă am lucrat, chit că nu le putem da sancțiuni pentru acest lucru. Am stabilit un calendar și niște măsuri. Am căutat o cale de a-i aduce la discuții. O să ieșim cu un raport pe întreaga situație, dar nu este finalizat. Biletele sunt vândute de către WizzAir Ungaria sau Malta, de aceea nu putem sancționa”, ne-a explicat Horia Constantinescu.
Potrivit Oficiului Național al Regisstrului Comerțului (ONRC), WizzAir are două sucursale în România.
“Am avut inclusiv discuții demarate cu ajutorul Ministerului Transporturilor și al Ministerului Economiei, inclusive un workshop demarat de ANPC, la nivel european. Elveția, desi nu e membră UE, a semnalat că are de asemenea mari probleme. Avem situația din Franța, în care s-au reținut aeronave la sol. Dar nu avem încă date concrete. E la nivel de zvonistică. Ne documentăm. Nu știu dacă poți reține un avion, dacă tu nu dai licența de zbor. Este tot o chestiune de teritorialitate. Centrul European nu are atribuții de control, dar soluționează rapoartele, pentru că nu în toate țările sunt structuri identice cu ANPC”, ne-a mai explicat Constantinescu.
Acesta susține că Legea Protecției Consumatorilor aflată în Parlament, inițiată de Laura Vicol, prevede “obligativitatea pentru orice entitate care desfășoară activitate pe teritoriul României să aibă reprezentanță în țară”.
Amenzile acordate de ANPC au contribuit însă semnificativ la falimentarea companiei low cost românești Blue Air.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!