Planșeul Unirii este sub asediu: Băluță vrea să demareze rapid lucrarea de reabilitare a planșeului, iar Nicușor Dan a venit să oprească totul cu poliția
Într-un mesaj postat pe Facebook, primarul sectorului 4, Daniel Băluţă a precizat că a dat startul lucrările de la Pasajul Unirii la miezul nopții, într-o zonă deja securizată, care nu va afecta circulația rutieră sau pietonală.
„Punem în siguranță centrul Capitalei! De la ora 00.00, am început lucrările de refacere din temelii a Planșeului Unirii, placa de beton, veche de aproape 100 de ani, analizată de experți și declarată un pericol public”, a declarat primarul sectorului 4, Daniel Băluță. „Siguranța oamenilor este și va rămâne prioritatea numărul 1 pentru noi, cei din Sectorul 4”, a completat primarul.
Numai că, la primele ore ale dimineții, muncitorii s-au trezit în zona lucrării cu primarul general al Capitalei. Nicușor Dan a cerut oprirea lucrărilor și ridicarea gardurilor care împrejmuiau șantierul. Pentru că poliția locală nu a dat voie echipei primăriei Capitalei să ridice aceste garduri, s-a sunat la 112, iar Nicușor Dan a explicat că va merge direct la Poliția Capitalei să rezolve problema.
Daniel Băluță a precizat că „vineri a fost emisă autorizația de construire care stă la baza începerii lucrărilor. Primăria Sector 3 a emis autorizația din mai multe motive. Primul – documentul ISC. Terenul este preponderent în Sectorul 3 și nesemnificativ în Sectorul 4. Unele zone din planșeu se constituie în pericol public, cedarea lor poate conduce la pierderi de vieți omenești.”
Miza lucrărilor: siguranță sau interes politic?
Pe de o parte, Daniel Băluță invocă riscurile majore pe care planșeul le prezintă, mai ales în urma unor evaluări tehnice recente. Argumentul său este că o intervenție imediată este necesară pentru a preveni prăbușirea structurii, care susține traficul rutier și pietonal, în una dintre cele mai aglomerate zone din Capitală.
În contrast, Nicușor Dan contestă legalitatea acestor lucrări inițiate de Băluță. Primarul general susține că proiectul este în responsabilitatea Primăriei Generale și că Băluță a început lucrările fără autorizațiile necesare. Nicușor Dan invocă, de asemenea, o lipsă de coordonare și o comunicare inadecvată între sectoare și Primăria Generală, subliniind că astfel de proiecte de infrastructură trebuie gestionate unitar, pentru a evita haosul și supraîncărcarea traficului în alte zone. El a trimis poliția locală pentru a demonta gardurile montate de echipa lui Băluță și pentru a opri lucrările, creând astfel o adevărată bătălie pe teren.
„Bucureștenii nu sunt în pericol acum dacă trec prin Piața Unirii”,a declarat Nicușor Dan. „Pentru că dacă ar fi fost în pericol, ar fi existat un expert care ar fi spus că suntem în pericol. Nu există,” afirma la începutul lunii, primarul general.
Dimensiuni economice și sociale
În termeni economici, fiecare zi de întârziere în reabilitarea Planșeului Unirii poate costa zeci de mii de euro, atât prin blocajele în trafic, cât și prin riscurile crescute pentru siguranța cetățenilor. De asemenea, întârzierea poate genera costuri suplimentare în reparațiile necesare, agravând presiunea asupra bugetului local. Pe de altă parte, un proiect demarat ilegal sau fără o coordonare corespunzătoare, riscă să fie stopat din punct de vedere legal, ceea ce ar putea genera, la rândul său, pierderi financiare și un blocaj instituțional.
Din punct de vedere social, această confruntare între Băluță și Nicușor Dan amplifică neîncrederea locuitorilor în capacitatea autorităților de a colabora eficient, pentru rezolvarea problemelor majore de infrastructură. Cetățenii percep această dispută ca pe o bătălie politică, în care interesul public este secundar. Mulți locuitori ai Capitalei își exprimă nemulțumirea față de cum sunt gestionate proiectele de infrastructură, fiind afectați zilnic de blocajele din trafic și de starea precară a infrastructurii.
Implicații politice
În plan politic, acest conflict arată tensiunile dintre primarii de sector și Primăria Generală. Daniel Băluță și Nicușor Dan fac parte din tabere politice diferite, iar această dispută devine un simbol al diviziunilor între autoritățile locale și cele generale. Pentru Băluță, continuarea proiectului, în ciuda opoziției primarului general, ar putea să-i aducă un capital politic important în sectorul său, prezentându-se ca un lider care acționează decisiv în fața unei probleme stringente. În schimb, Nicușor Dan, care a fost ales pe un val de schimbare și reformă, riscă să fie perceput ca un obstacol în calea progresului, mai ales dacă nu reușește să ofere o alternativă viabilă și rapidă.
Relații instituționale în colaps
Pentru a evita un blocaj complet al relațiilor instituționale și pentru a nu opri un proiect vital pentru oraș, ar fi esențială cooperarea. O comisie tehnică independentă, ar putea aduce o evaluare obiectivă și clară a nevoilor de reabilitare și a modului în care lucrările trebuie gestionate. Scandalul lucrărilor la Planșeul Unirii arată o criză mai amplă în gestionarea proiectelor de infrastructură din București, care devin câmpuri de bătălie politică, ale cărei costuri majore vor fi decontate de bucureșteni
Planșeul Unirii
Lucrările de consolidare la planșeul Unirii fac parte dintr-un proiect major de infrastructură, care a generat o dispută aprinsă între experți și autorități, în special între primarul general al Capitalei, Nicușor Dan și primarul sectorului 4, Daniel Băluță. În centrul acestei controverse stau necesitatea și amploarea lucrărilor de la Piața Unirii, precum și abordările diferite privind viitorul zonei.
Planșeul Unirii, o structură subterană importantă care susține atât traficul rutier, cât și circulația pietonală și cea a metroului, a fost evaluat ca fiind într-o stare avansată de degradare, care necesită intervenții urgente. Structura susține nodul de transport vital din Piața Unirii, unde se întâlnesc linii de metrou, autobuze și tramvaie, dar și un trafic auto intens.