Black Hawk - Foto: Arhivă

Vin elicoptere moderne pentru Inspectoratul Situațiilor de Urgență

Ministerul român de Interne lucrează la finalizarea unei licitații prin care dorește să cumpere un număr de 12 elicoptere, în valoare totală de circa 273 de milioane de euro.

Share

Mihai Diac 0 comentarii

Actualizat: 02.02.2021 - 13:16

Acum câteva zile, la data de 15 ianuarie 2021, a expirat termenul limită pentru depunerea de oferte de elicoptere destinate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU) din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. IGSU a primit trei oferte, dintre care trebuie să aleagă una.

Cele trei oferte au fost depuse de companiile Leonardo (Italia), Airbus (Europa) și PZL Mielec (Polonia) - o firma din grupul Lockheed Martin (SUA). Valoarea totală a achiziției pe care România se pregătește s-o plătească este circa 272,86 milioane de euro. Contra acestor bani, IGSU ar urma să primească în dotare 12 elicoptere noi, dintre care opt pentru uscat și patru pentru zona maritimă.

Un alt element este uzina care va produce aeronavele. Se știe că Airbus are o uzina la Brașov care poate fi implicată în acest program, oferind comenzi pentru muncitorii români.

În cazul ofertei primite de la PZL Mielec, elicopterele destinate României vor fi produse în Polonia. Dar grupul american din care face parte PZL Mielec poate coopta cel puțin o companie din România, Romaero, care va oferi mentenanță și reparații pentru viitoarele aeronave.

“Știm că Ministerul Apărării Naționale are în plan să cumpere elicoptere, dar nu știm ce elicoptere vor cumpăra. Dacă vor alege Black Hawk, vom livra și pentru MApN”
Virgil Popescu,
Fost ministru al Economiei


În toamna anului 2020, la București se semna un parteneriat între companiile Lockheed Martin și Romaero. Conform acestuia, o unitate de producție care se va înființa la Romaero București va deveni centru regional (pentru mai multe țări europene) pentru echiparea și mentenanța elicopterelor Black Hawk produse în Polonia.
 
„Elicopterele din Iași, Arad, Craiova și Constanța să poată executa misiuni de noapte pentru salvarea pacienților sau a celor accidentați. Pe lângă cele din Târgu Mureș și București, vom avea șase aeronave disponibile în teritoriul României”

Marcel Vela,

Fost ministru de Interne

Anul trecut, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, preciza că MAI are nevoie de elicoptere pentru SMURD, care să acopere tot teritoriul României,  zi și noapte.
 
În toamna anului trecut, la festivitatea de semnare a contractului dintre Lockheed Martin și Romaero, ministrul de atunci al Economiei, Virgil Popescu, oferea, pentru ziarul nostru, o informație interesantă – aceea că elicopterele produse în Polonia vor fi echipate în România și apoi vor fi exportate. Diferența este că la acel moment se vorbea despre elicoptere militare, iar acum se pune problema cumpărării unor elicoptere pentru acțiuni de salvare, defășurate de SMURD.
Dar în mod cert, dacă România va cumpăra elicoptere de salvare de la Lockheed Martin, acestora li se vor asigura cel puțin mentenanța și reparațiile la București, ceea ce ar aduce comenzi pentru industria românească pe termen de 30 de ani. Elicopterelor Black Hawk, model S-70, li s-ar putea asigura la București inclusiv reparațiile capitale, la momentul când va fi cazul. Pentru a permite asemenea lucrări, se va realiza și un transfer de tehnologie și know-how către întreprinderea Romaero.
Cel mai recent, acum câteva zile, într-o convorbire cu jurnaliști din România,
Janusz Zackreki, director general al PZL Mielec, preciza că oferta de la Lockheed Martin implică și companiile românești Romaero și Deltamed. Cele 12 elicoptere pentru IGSU, în cele două configurații solicitate (pentru acțiuni pe uscat și pe mare), ar urma să fie livrate Ministerului Afacerilor Interne al României în termen de 23 de luni de la semnarea contractului de achiziție.

MAI a reluat, în anul 2020, licitația pentru elicopterele destinate Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU), după ce o primă licitație cu acest obiect fusese anulată de partea română în anul 2019.

Comentarii