DREPT LA REPLICĂ
,,Ne arătăm întreaga disponibilitate pentru a vă furniza oficial toate informaţiile necesare pentru o prezentare reală şi obiectivă a activității CFR Călători.
Expertiza și atribuțiile sindicatului sunt în zona de protecție socială, deci avem rezerve mari cu privire la opiniile exprimate pe domeniile de management și strategie.
Creșterea parcului de vagoane reprezintă o prioritate permanentă pentru noi – CFR Călători, pentru a răspunde cerințelor de trafic și confort, iar acest lucru se vede în compunerea trenurilor aflate în circulație.
Facem mențiunea că toate reparațiile și modernizările se fac din fonduri proprii și de la bugetul de stat. Este un efort financiar pe care CFR Călători îl face pentru ca pasagerii noștri să beneficieze de un serviciu de calitate.
Dacă la sfârșitul anului 2019 flota de vagoane a CFR Călători era la cota de avarie, în anul 2020 au fost luate măsuri la nivel de companie și în relația cu uzinele reparatoare, pentru a crește rapid parcul activ, în așa fel încât să fim pregătiți în special pentru sezonul estival și să ajungem să avem un parc de 1000 de vagoane până la sfârșitul anului. Rezultatul este concret și palpabil. Plecând de la 792 de vagoane în 2019, s-a ajuns la circa 970 de vagoane pe toată durata sezonului 2020, și obiectivul vagoane 1000+ atins în septembrie, cu 4 luni înainte de termen. Parcul a crescut într-un an cu aproape 30% (în Europa media este de 3-4%).
Menținem ritmul, adăugând și calitate parcului nostru. Facem acest lucru investind cu prioritate în modernizarea vagoanelor, unde deja am realizat un număr dublu față de aceeași perioadă a anului trecut.
De asemenea, se văd rezultatele accelerării reparațiilor și în cazul locomotivelor. În ultimele luni au ieșit din uzină primele locomotive electrice modernizate în ultimii 10 ani, dintr-un lot de 40.
Totodată au fost livrate după reparații locomotive diesel electrice modernizate General Motors, LDE clasice și locomotive diesel – hidraulice.
Trenurile au în compunere și vagoanele clasă reparate și modernizate în acest an. Pentru vagoanele modernizate, toate amenajările interioare sunt complet noi, dotate suplimentar cu prize, aer condiționat, toalete ecologice și uși semi-automate. Conceptele de organizare interioară a spațiilor și facilităților oferite călătorilor dau o libertate de mișcare în timpul călătoriei incomparabil mai mare decât în orice alt mijloc de transport, ceea ce a condus la creșterea confortului și gradului de mulțumire a pasagerilor.
Precizăm că avem contracte de reparații și modernizare cu toate întreprinderile de profil de pe piața de profil românească. În ceea ce privește Atelierul Jibou, menționat în articol, acolo capacitatea este extrem de redusă pentru astfel de lucrări – în jur de 40 de angajați comparativ cu circa 3000 în uzinele reparatoare.”
CFR a ținut să precizeze că cifra vagoanelor care ,,stau” din cauza roților este 5 și nu 150 cum România Liberă a dezvăluit în articolul publicat marți, 22 decembrie 2020 :
Întrebări esențiale
Care este situația transportului feroviar de persoane?
CFR Călători, principalul transportator de persoane de pe calea ferată din România, are un deficit masiv de trenuri.
Aceasta, în condițiile în care statul român deține piesele și atelierele necesare pentru repunerea în circulație a multor vagoane.
De ce sunt întârzieri ale trenurilor spre Otopeni?
Intesecția dintre două linii de cale ferată, garniturile vechi și o slabă organizare a companiilor CFR determină întârzierile mari ale trenurilor spre Aeroportul Internațional Otopeni.
La atelierul din Jibou, care nu este folosit de stat, ar putea fi reperat și genul de automotoare ce sunt folosite la trenurile spre aeroport.
Cel mai mare transportator de persoane de pe calea ferată din România, CFR Călători, este nevoit să ruleze cu deficit de trenuri, cu toate că Guvernul are în propria curte piese și atelierele necesare pentru remedierea defecțiunilor, se arată într-o “informare despre situația parcului de material rulant al CFR Călători” al sindicaliștilor din cadrul companiei de stat, obținută de “România liberă”.
“În Revizia Grivița sunt circa 150 vagoane cu o vechime de la construcție de 8 – 10 ani de la Astra Vagoane (unele nou construite în IVA Vagoane Arad și altele reconstruite în SC Atelierele CFR Grivița astfel: vagoane clasa I și vagoane clasa a II-a saloane, vagoane cușetă, vagoane de dormit, vagoane restaurant) care stau în așteptare pe diverse tipuri de reparații pentru înlocuire roți monobloc și/sau discuri de frână și/sau surse de curent, deși la SCRL Brașov există achiziționata de circa un an o presă pentru montare roți, care nici la ora actuală nu este montată și pusă în funcție, cu toate că la SCRL Brașov S.A. există un stoc de roți monobloc achiziționate prin licitație publică, ce stau de circa un an nefolosite”, se arată în analiză.
Roți pentru 150 de vagoane
Sindicaliștii din CFR Călători concluzionează că 150 de vagoane, cel puțin, ar putea fi repuse în circulație cu piesele aflate în stoc, doar dacă statul s-ar preocupa.
“Avem presă nu numai pentru roți monobloc, ci și pentru rebandajare roți, avem stoc de roți, avem circa 150 vagoane la care să montăm roțile, pentru a fi puse în circulație, dar nici nu facem demersurile de a avea în circulație aceste 150 de vagoane, pentru că nu avem specialiști pentru a monta această presă, muncitori calificați, pentru a lucra la presa respectivă, strungari, pentru a strunji roțile la cotele necesare, pentru a fi date în exploatare”, mai precizează sindicaliștii.
Statul nu foloseste atelierul de la Jibou, pregătit să repare multe vagoane.
“De asemenea, avem la Jibou un atelier specializat pentru efectuare de revizii tehnice intermediare (RTI) la vagoane, dar care nu este folosit la capacitate și nu se fac investițiile necesare, astfel ca CFR Călători să își poată repara singur vagoanele, fără a da bani la firmele reparatoare private”, mai susțin sindicaliștii.
La atelierul din Jibou se pot realiza revizii și la automotoarele DESIRO, ce deservesc noua linie de cale ferată ce leagă Gara de Nord de Aeroportul Otopeni.
“De precizat că la Atelierul Specializat din Jibou se pot face reviziile R7 și R8 la automotoarele DESIRO, dacă s-ar lua autorizațiile, s-ar face ceva investiții și s-ar angaja meseriașii neceari”, precizează sindicaliștii din CFR Călători.
Situația vagoanelor
Situația vagoanelor, prezentată de sindicaliștii din transportul feroviar, este îngrijorătoare:
– Din necesarul de 1350 vagoane, în anul 2018, pentru asigurarea prestației CFR Călători, în circulație au fost 750 vagoane, în condițile în care numărul călătorilor cu trenurile CFR Călători au început să crească;
– Din necesarul de 1350 vagoane, în anul 2019, pentru asigurarea prestației CFR Călători, în circulație au fost 80 vagoane, în condițiile în care numărul călătorilor cu trenurile CFR Călători a continuat să crească;
– Din necesarul de 1350 vagoane, în anul 2020, pentru asigurarea prestației CFR Călători, în circulație au fost 1003 vagoane, în condițile în care numărul călătorilor cu trenurile CFR Călători a variat din cauza restricțiilor și distanțării sociale impuse de pandemia COVID-19.
Cum era de așteptat, lipsurile transportatorului feroviar de stat s-au transformat în nemulțumiri ale călătorilor.
“Este adevărat că a crescut numărul călătorilor și datorită gratuităților ce s-au acordat studenților, astfel s-a amplificat insuficiența materialului rulant, raportat la numărul mărit de călători transportați cu trenurile de CFR Călători, deoarece statul român nu a luat măsuri de modernizare a vagoanelor care nu sunt în circulație din diferite motive, ținând cont că în circulație sunt în 2020 doar 1003 vagoane, față de necesarul de 1350 vagoane, pentru asigurarea prestației CFR Călători. Datorită insuficienței vagoanelor, locomotivelor, automotoarelor și ramelor electrice ale CFR Călători, au apărut, de foarte multe ori, mari nemulțumiri ale călătorilor, pentru că rămâneau pe jos, alții circulau înghesuiți și în picioare, conflicte între diferitele categorii de călători, plătitori de bilete și/sau beneficiari de gratuități, ajungându-se la jigniri și injurii la ghișeele caselor de bilete și în trenurile de călători ale CFR Călători, ulterior, și la renunțarea de a călători cu trenurile de călători ale CFR Călători”, mai atrag atenția sindicaliștii.