Romeo Cretu, specialist in motivarea angajatilor, spune ca reusita incepatorilor depinde de rabdare si tenacitate.
Romanii isi conduc echipele cam dupa ureche, pentru ca nu sunt pregatiti, unii tineri nu stiu sa se poarte la interviul de angajare si cred ca totul li se cuvine, iar salariatii mai putin pregatiti se tem de evaluare, pe care o asociaza cu pericolul pierderii locului de munca. Criza i-a facut pe angajati mai prudenti si mai dornici de stabilitate si a adus si numeroase frustrari. Acestea sunt opiniile expertului in resurse umane Romeo Cretu, senior consultant la compania HRD din Bucuresti.
» Criza a schimbat comportamentul angajatilor? Sunt mai frustrati?
Da, mai sunt si astfel de situatii. De exemplu, intr-o companie in care s-au redus bonusurile, desi firma merge foarte bine si are rezultate, oamenii sunt frustrati. Aceasta frustrare creste cu atat mai mult cu cat angajatii isi dau seama ca nu au unde sa se duca in alta parte.
» Ce domenii mai "merg" astazi pe piata muncii?
Sunt domenii care merg, dar nu neaparat prin faptul ca sunt si generatoare de locuri de munca. De exemplu, piata de telefonie mobila inca functioneaza, dar numai la un anumit nivel, pentru ca operatorii si-au redus bugetele de trei ori, ceea ce nu s-a mai intamplat pana acum. Incepe sa fie o batalie surda pentru a recupera clientii pierduti. Vorbeam cu cineva din industria tutunului care-mi spunea: "Training? Anul asta sub nici o forma, pentru ca toti banii se redirectioneaza spre marketing, sa recuperam ceea ce s-a pierdut lunile astea, ca numar de clienti".
» Asadar, nu se intrevad imbunatatiri pe piata trainingurilor?
Este posibil ca prin septembrie sa se miste lucrurile, pentru ca acum este si perioada vacantelor.
Conteaza si cum te asezi pe scaun
»Ce trebuie sa stie un tanar care vine la angajator astfel incat sa aiba sanse de reusita? Ce ar trebui sa faca?
In primul rand, cred ca ar merita sa stie eticheta in afaceri. Cand spun eticheta, ma refer la acele lucruri banale care sunt atat de mult spuse incat devin neglijate: cum se imbraca, cum vorbeste, cum isi redacteaza CV-ul. Intervievatorul isi face prima impresie inainte ca persoana pe care-o evalueaza sa deschida gura. Conteaza cum strangi maina, cum privesti in ochi, cum te asezi pe scaun, pe ce scaun stai. si apoi urmeaza celelalte lucruri care tin de cum te vinzi, cat ceri pentru ceea ce vinzi. Uneori, cei din generatia tanara, probabil neavand modele potrivite, cred ca li se cuvine totul. Deja angajatorii au ajuns la disperare cu chestia asta, pentru ca, de exemplu, acum exista forta de munca in exces pe piata, care nu este angajata.
»Ce le recomandati tinerilor pentru a reusi in viata?
Reusita lor depinde mult de dezvoltarea personala. Ei trebuie sa-si dezvolte abilitatile "soft", ca rabda-rea, perseverenta, tenacitatea, capacitatea de a comunica, de a gestiona timpul. Aceste calitati sunt vitale in diferite domenii la un loc de munca.
"De ce competente am nevoie?"
» Si cum ar putea un tanar sa dobandeasca astfel de calitati?
Sa consulte un consilier in cariera, sa se gandeasca de ce competente ar avea nevoie, in afara de cele tehnice, si sa incerce sa le dezvolte pe acelea.
Este foarte important sa citeasca literatura de dezvoltare personala, dar si sa aplice ce scrie acolo. Daca au citit undeva ca pot sa faca un exercitiu pentru dezvoltarea atentiei, concentrarii, pur si simplu sa faca acel exercitiu si apoi sa exerseze o perioada, pana li se dezvolta acele abilitati.
Un presedinte al SUA si-a dat seama ca era foarte autoritar si a inteles ca nimeni nu-i spunea nimic. Intr-o zi, a scris toate lucrurile pe care, din perspectiva lui, ar merita sa le imbunatateasca. Le-a luat unul cate unul. Practic, si-a facut un plan de dezvoltare pe un an. Asta inseamna perseverenta. si perseverenta se educa. De altfel, orice se poate educa.
Cand se impune schimbarea jobului
» Este indicat sa-ti schimbi locul de munca daca stai de zece ani in acelasi loc?
Daca vrei sa ajungi la un nivel inalt de expertiza si constati ca la locul tau de munca nu se intampla nimic si nici nu exista posibilitatea sa se intample, sa "cresti", atunci e bine sa pleci. Daca nu esti atras de expertiza, poti sa ramai acolo, dar trebuie sa te gandesti ca afacerea poate esua.
» Mai au romanii acea mentalitate potrivit careia daca vin cu "ceva" de la slujba atunci inseamna ca au un serviciu "bun"?
Acest aspect este intalnit in special in randul anumitor categorii de persoane. Sunt oameni care incearca sa mai traga cateva foloase de pe urma serviciului, chiar daca maruntisuri.
» Mai exista astazi alte beneficii in afara de salariu?
La multe companii beneficiile sunt raportate la rezultate. In mare parte insa, s-au cam taiat. Se merge pe supravietuire. Sunt multi oameni care sunt multumiti ca au un post, chiar daca fara beneficii.
» Sunt insa si angajatori care au nevoie de oameni si nu gasesc…
Este forta de munca in exces, insa mai bine nu angajezi pe nimeni decat pe unii care vorbesc urat sau nu stiu sa se exprime.
Cui i-e frica de evaluare
» Le e teama romanilor de evaluari?
Multora da, le este foarte frica. Probabil din cauza ca evaluatorul isi va da seama ca nu sunt foarte buni si se tem ca vor fi dati afara sau se va intampla ceva cu ei. Insa, cu siguranta, oamenii foarte bine pregatiti si care se integreaza in colectiv nu au nici un stres cu privire la evaluare. Sunt doar putin emotionati.
» In ce masura sunt romanii pasionati de rezultate?
Se pare ca fiecare dintre noi avem dorinta de a obtine rezultate, indiferent cum. Din cauza vremurilor prin care trecem exista o inclinatie spre metodele prin care putem obtine rezultatele usor, cu efort minim. Romanii sunt interesati de rezultate, insa merita vazut cum isi inchipuie ei ca pot ajunge la ele.
» Stiu romanii sa-si conduca echipele?
Asa si asa. Pentru ca le cam conduc dupa ureche, neavand o scoala foarte buna. Stilul este inca destul de autoritar si se pune accent foarte mult pe rezultate, fara o aplecare asupra omului.
» Sunt apreciati romanii? Se apreciaza ei intre ei? Sau sunt mai apreciati "afara"?
Am impresia ca intre noi nu prea ne apreciem la adevarata valoare. La asta, se pare, contribuie si partea de invidie. Insa occidentalii apreciaza anumite lucruri la noi, de exemplu creativitatea.
EXPERTIZA SI EXPERIENTA
A opera apendicite sau a opera pe creier
» In aceasta perioada au aparut managerii de criza. Care este deosebirea intre un manager de criza si un manager?
Iti trebuie un anumit tip de manager cand administrezi, un anumit tip de manager cand dezvolti un business si iti trebuie un anumit tip de manager cand treci printr-o perioada de criza. Un manager care gestioneaza foarte bine lucrurile intr-o perioada de stabilitate nu a trecut prin destule experiente ca sa poata gestiona lucrurile in criza. Se presupune ca un manager de criza este unul care a gestionat astfel de situatii, in sensul ca are multa expertiza si experienta si poate sa faca fata cu succes. Este diferenta dintre un chirurg care opereaza apendicite si unul care opereaza pe creier.
» Care este deosebirea dintre experienta si expertiza?
Experienta si expertiza sunt doua lucruri diferite. Experienta inseamna ca ai un anumit numar de ani in domeniul respectiv, iar expertiza inseamna ca ai abilitatea de a gestiona anumite situatii care pot aparea si sa faci fata. Expertiza si experienta se pot suprapune, dar nu neaparat.
Tinerii care vor un viitor extraordinar pot intra in diferite experiente, tocmai pentru a crea expertiza. Un astfel de tanar, in trei ani, obtine o expertiza mai mare decat unul care a lucrat 20 de ani si tot timpul a facut acelasi lucru.
CARTE DE VIZITA
Romeo Cretu, senior consultant, HRD
» Are 13 ani de experienta in resurse umane.
» Este autorul primului studiu din Romania in domeniul motivatiei – "Motivarea angajatilor in companiile romanesti – intre mit si realitate".
» Este autorul primului CD educational – "Trilogia succesului".
» A scris volumul "Ce merita sa stii despre viata – 42 de lectii".
» A absolvit Facultatea de Sociologie, Psihologie si Pedagogie.
» Are un master in resurse umane, este trainer, coach si consultant.
» Este profesor colaborator la Universitatea Bucuresti, unde preda "Comunicare corporativa".
Ingredientele reusitei
Perseverenta si dorinta de a experimenta
Romeo Cretu spune ca a reusit pentru ca a fost foarte entuziasmat sa aplice diferite metode. La aceasta au contribuit si perseverenta, si dorinta de a experimenta. "In traininguri si la sedintele de coaching vorbesc oamenilor despre metodele pe care le-am experimentat eu", subliniaza Romeo Cretu. El spune ca la reusita sa a mai contat faptul ca a inteles ca locul de munca este doar o parte din viata. Locul de munca, spune specialistul, trebuie sa fie doar un prilej pentru a invata anumite lucruri.