Guvernul a aprobat luni ordonata de urgenta prin care, de la 1 iulie, se instituie taxa de poluare auto, aplicabila doar la prima inmatriculare in Romania si care se calculeaza in functie de datele tehnice ale fiecarei masini si pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe. Noua taxa va inlocui taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare. Totusi, fata de varianta prezentata de Guvern pentru dezbatere publica, modul de calcul al taxei de poluare auto a ramas neschimbat, potrivit declaratiilor ministrului Mediului, Attila Korodi. Masinile deja inscrise, oricat de vechi si de poluante ar fi, nu fac obiectul acestei taxe. Banii din taxa de poluare auto vor fi directionati catre Fondul de Mediu, de unde vor fi alocati, in special, pentru reinnoirea parcului auto (Programul "Rabla"), spatii verzi, reimpaduriri, proiecte de producere a energiei din surse regenerabile si pentru construirea de piste pentru biciclisti.
Diferentele de bani dintre vechea taxa si noua taxa auto vor fi restituite imediat ce vor intra in vigoare normele cu privire la aceasta ordonanta, potrivit lui Korodi. Liviu Dobrin, seful Autovit, a declarat la The Money Channel ca o problema a noii taxe este caracterul discriminatoriu, prin faptul ca principiul "poluatorul plateste" se aplica diferit la autovehicule fata de alti poluatori.
Programul "Rabla", extins la 40.000 de masini
Din Fondul de Mediu se vor aloca 120 milioane lei pentru reinnoirea parcului auto. "Se va acorda o cofinantare de 3.000 de lei in schimbul casarii a 40.000 de autoturisme mai vechi de 12 ani", a declarat Attila Korodi.