-2 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăPunctele tari şi punctele slabe ale asiguratorilor

Punctele tari şi punctele slabe ale asiguratorilor

Liderii companiilor de asigurări explică de ce dependenţa de piaţa auto este un pericol real dar şi cum ar putea reveni pe plus în 2011.

Cum a modificat al doilea an de criză atuurile pieţei asigurărilor în România? Aşa cum polaritatea evoluţiei pieţei s-a inversat, multe dintre oportunităţile sau punctele forte ale domeniului asigurărilor s-au transformat în puncte slabe sau chiar în ameninţări pe parcursul anului 2010. Vă invităm să aflaţi cum.

Cum a fost 2010?

Dacă 2009 a fost anul în care criza a lovit, marcând prima scădere anuală a pieţei asi-gurărilor, 2010 a fost, pentru asigurători, anul în care s-au obiş-nuit cu efectele crizei. Principalul atu de creştere din urmă cu câţiva ani, dezvoltarea segmentului auto, care genera creşteri de două cifre, s-a transformat în principala ameninţare la adresa pieţei.

Dependenţa de auto ne arată cum, în aproape doi ani, un punct forte al pieţei poate deveni principala ameninţare. 2010 a fost anul în care reducerile de costuri din partea tuturor au afectat bugetele alocate pentru asigurări, obiectivele de expansiune au fost înlocuite cu miza păstrării clienţilor, aspect concretizat în diminuări de tarife şi subscrieri comerciale în vremuri incerte economic, în timp ce bruma de încredere într-o revenire la nivelul macroeconomic de la începutul anului a fost anulată de incoerenţa Executivului şi de absenţa oricărui plan concret de relansare a economiei. Toate acestea n-au fost compensate de efectele „benefice” ale crizei resimţite la nivelul pieţei – îngheţarea măririlor salariale şi stoparea fluctuaţiei de personal calificat, eficientizarea costurilor administrative, oportunităţi de expansiune în teritoriu ca urmare a diminuării costurilor imobiliare – şi nici chiar de lansarea PAID care, la câteva luni de funcţionare, se află încă în perioada de rodaj.

Spre deosebire de punctele slabe ale pieţei, atuurile domeniului sunt greu cuantificabile şi mult prea generale. Experienţa asigurătorilor şi brokerilor internaţionali, dublată de susţinerea financiară a subsidiarelor din România, aportul semnificativ de capital în companiile locale, maturizarea jucătorilor din piaţă, supravegherea eficientă dublată de un cadru legislativ aliniat la reglementările UE, o gamă diversă de produse de asigurare, superioară cu mult capacităţii de absorbţie, dar mai ales de înţelegere din partea clienţilor, sunt doar câteva dintre punctele forte ale pieţei. Cu toate acestea, pentru piaţa asigurărilor, în 2010 ar fi putut fi mai rău, dar n-a fost! Spre deosebire de alte domenii, în asigurări nu au existat nici falimente, dar nici restructurări de ecou sau concedieri în masă.

Când vine vorba de punctele slabe ale domeniului, în 2010 nu prea e loc pentru metafore. Avem o piaţă expusă prea mult pe auto, în condiţiile în care daunele vin din urmă, iar la acestea se adaugă ameninţarea cererilor de despăgubiri pentru vătămări corporale şi daune morale. În plus, receptivitatea publicului, şi aşa reticent la ideea de asigurare, este agresată de scăderea puterii de cumpărare. La toate acestea se adaugă două puncte slabe direct dependente de jucătorii din piaţă, două puncte slabe care s-au conturat pe parcursul acestui an şi care se vor concretiza în principalele ameninţări la adresa pieţei în anul următor: accentul pe subscrierea comercială şi limitarea capacităţii de răspuns în caz de daună a unor asigurători.

Mai importantă decât identi-ficarea oportunităţilor dintr-un domeniu este, cu siguranţă, fructificarea acestora. Anul 2010 a adus puţine oportunităţi, iar dintre acestea, fructificarea multora n-a avut impactul aşteptat în anul analizat. Introducerea obligativităţii asigurărilor de locuinţe este primul dintre exemple, fructificarea acestui domeniu fiind aşteptată să continue în anul următor. Asigurătorii au reuşit însă transformarea unor măsuri naturale de combatere a efectelor crizei în oportunităţi de context: orientarea către liniile non-auto prin dezvoltarea de noi produse, căutarea unor canale alternative de vânzare sau eficientizarea procesului de control al costurilor cu daunele.

Ameninţările anului au fost legate direct de instabilitatea financiară şi de efectele directe ale crizei. Scăderea puterii de cumpărare şi a consumului intern, diminuarea investiţiilor de infrastructură, lacune în ceea ce priveşte educaţia financiară din partea clienţilor… Dincolo de acestea, o ameninţare directă la adresa domeniului rămâne riscul politic.

Prejudiciile incoerenţei decizionale şi inacţiunii în ceea ce priveşte măsurile de relansare economică afectează direct şi imediat buna funcţionare a domeniului, prin modificarea regulilor în timpul jocului (un exemplu îl reprezintă proiectul de modificare a legii AOL, recent adoptat de Camera Deputaţilor).
Pe termen lung, inconsistenţa decizională conduce la scăderea încrederii investitorilor stră-ini în mediul economic şi politic din România. 2010 va „exporta” anului următor atât oportunităţile, cât şi ameninţările. Unele oportunităţi vor fi fructificate, alte ameninţări vor apărea sau cele existente se vor accentua. Vă invităm să aflaţi de la liderii pieţei…

________________________________________________________________________________

„Principala ameninţare vine dinspre dependenţa realizărilor asigurătorilor – atât în ceea ce priveşte volumul de afaceri, cât şi rezultatele financiare – de activitatea de asigurări auto. Până în 2008, piaţa de asigurări a fost obişnuită cu creşteri anuale procentuale formate din două cifre, evoluţie susţinută în principal de liniile CASCO şi RCA. Contextul macro-economic şi presiunile la care sunt supuse veniturile consumatorilor de produse financiare nu vor putea induce efecte favorabile asupra industriei de asigurări în 2011. Într-un scenariu optimist, probabil că am fi mulţumiţi ca, la sfârşitul anului viitor, nivelul subscrierilor să fie similar celui pe care îl înregistrăm în 2010. Acest lucru s-ar putea întâmpla dacă subscrierile companiilor pe alte linii de business – property, viaţă sau sănătate – ar putea recupera declinul de pe linia CASCO, care probabil că va continua şi anul viitor. Într-un scenariu pesimist, asigurătorii vor continua lupta pentru conservarea portofoliilor de clienţi, ceea ce se va traduce prin reducerea tarifelor de primă, cu efect direct asupra volumului total de venituri, dar şi asupra profitabilităţii pieţei. Un alt aspect îngrijorător este legat de creşterea accentuată a pretenţiilor de indemnizare a daunelor non-patrimoniale acoperite prin poliţe de asigurări obligatorii RCA, tendinţă care se va accentua în anii următori şi care creează deja presiuni extrem de serioase asupra pieţei de asigurări în ansamblul ei. În acelaşi timp, este puţin probabil ca 2011 să aducă noi perspective de creştere a volumului de afaceri al asigurătorilor. Poate că aceasta va fi provocarea principală pentru piaţa de asigurări în anul viitor: să identifice soluţiile de generare a unui volum semnificativ de new business şi să identifice la momentul potrivit segmentele care pot susţine creşterea veniturilor, într-un mod prudent şi profitabil.”

CRISTIAN CONSTANTINESCU, preşedinte UNSAR

________________________________________________________________________________

„Este evident că domeniul asigurărilor este în foarte strânsă dependenţă cu celelalte sectoare economice. Trebuie să fim realişti şi să recunoaştem că ne apropiem de finele lui 2010 şi nici o ramură economică nu pare să fi depăşit criza cu adevărat. Nici din punctul de vedere al segmentului de retail nu avem o situaţie mai bună, puterea de cumpărare a românilor fiind în continuare scăzută. Estimările specialiştilor cu privire la evoluţia economiei la nivel naţional şi chiar global nu au găsit încă un numitor comun, iar previziunile agenţiilor de rating se schimbă şi ele destul de des, în funcţie de evoluţia diverşilor indicatori. Acestea consider că sunt principalele ameninţări pentru piaţa asigurărilor în 2011. Chiar în contextul în care am îmbrăţişa viziunea optimistă, conform căreia economia se va relansa anul viitor, trebuie să ţinem cont de faptul că o astfel de tendinţă se va manifesta asupra pieţei de asigurări la o diferenţă de cel puţin un an. În acest context, ne aşteptăm ca şi în 2011 să se menţină acelaşi ritm al descreşterii, de 10%.Pe de altă parte, anticipez că măsurile pe care companiile de asigurări le-au implementat pe parcursul acestui an în ceea ce priveşte diminuarea daunelor vor conduce la o scădere a volumului daunelor plătite cu circa 15% pe parcursul lui 2011. În plus, introducerea asigurării obligatorii a locuinţei va impulsiona creşterea subscrierilor pe segmentul property. Creşteri se vor înregistra şi pe alte segmente de asigurări, în contextul în care companiile şi-au regândit strategiile şi au pliat produsele pe nevoile curente ale clienţilor. Acestea sunt oportunităţi de care companiile de asigurări pot profita pentru a-şi atinge targeturile stabilite pentru 2011.”

IULIUS ALIN BUCŞA, director general Euroins

________________________________________________________________________________

„Legea AOL va reprezenta motorul acestei industrii pentru 2011. Din păcate, cred că această Normă este singura care va imprima o anumită tentă de dinamism anului viitor în ceea ce priveşte asigurările noi. O altă oportunitate care nu îşi va produce efectul imediat, dar cu siguranţă va reglementa această piaţă pe termen mediu şi lung, este cea a obligativităţii privind pregătirea profesională în cadrul acestei industrii. Ca o concluzie, pentru a se putea oferi servicii la un nivel ridicat de profesionalism, este nevoie de organizarea a cât mai multe traininguri, urmate de această certificare a abilităţilor fiecăruia din personalul de vânzări, deoarece aceştia vin în întâmpinarea nevoilor clienţilor lor şi trebuie să aibă capacitatea de a interpreta, discerne şi îndruma clienţii spre produse ce se pretează nevoilor acestora; de organizarea de verificări periodice ale cunoştinţelor celor ce îşi exercită atribuţiile în asigurări; de efectuarea de sondaje de opinie şi campanii de informare, pentru a lua la cunoştinţă aşteptările populaţiei în materie de asigurări etc. Numai prin urmărirea şi atingerea acestor tipuri de obiective se pot obţine servicii de înaltă calitate. Ca potenţiale ameninţări pentru lumea asigurărilor în 2011, pot afirma că cea mai mare dintre acestea o reprezintă gradul de îndatorare şi pauperizare a populaţiei – stare de fapt preconizată a continua şi în anul următor. Este clar că deciziile politice pot influenţa într-o mare măsura această industrie şi, de aceea, sper într-o anumită măsură ca salariile să cunoască treptat un reviriment în sistemul bugetar şi în cel privat, deoarece este clar că, din păcate, în ultima perioadă, există în rândul clienţilor corporate o tendinţă de autoasigurare, şi îmi este teamă ca ea să nu se transfere şi către retail.”

CRISTIAN BĂLĂNICĂ, director Piraeus Insurance Broker

________________________________________________________________________________

„Relansarea consumului şi finanţării ar putea reprezenta principala oportunitate a anului viitor, în timp ce ameninţarea stă sub semnul unui derapaj economic general.”

RADU MUSTĂŢEA, preşedinte directorat Astra Asigurări

________________________________________________________________________________

„Scăderea puterii de cumpărare şi efectul acestei diminuări asupra activităţii companiilor constituie principala ameninţare la adresa pieţei, în timp ce principala oportunitate e reprezentată de eficientizarea şi creşterea calităţii în distribuţia de asigurări către persoane fizice.”

KARINA ROŞU, CEO AON România

________________________________________________________________________________

„În condiţiile în care ne vom confrunta şi în 2011 cu perspectiva de creştere a numărului de şomeri şi de stagnare a veniturilor populaţiei, nu mă aştept la modificări majore în nivelul vânzărilor noi de produse în 2011 faţă de anul acesta şi, per ansamblu, estimez o menţinere a pieţei la acelaşi nivel. Pe de altă parte, dacă în 2011 PIB-ul va marca o revenire, aşa cum estimează o parte dintre analişti, acest lucru se va răsfrânge pozitiv, deşi cu un oarecare decalaj, şi asupra pieţei de asigurări. Cred însă că întârzierea cu care eventualele evoluţii pozitive din economie se vor răsfrânge mai convingător şi asupra pieţei de asigurări de viaţă va fi destul de mare – de şase până la 12 luni -, în condiţiile în care nivelul încă ridicat de incertitudine îi determină pe oameni să fie prevăzători cu privire la modul în care îşi administrează bugetele şi la cheltuielile pe care şi le asumă în această perioadă. În ceea ce priveşte „provocările” anului 2011 pentru industria de asigurări de viaţă, cred că acestea se referă, în primul rând, la menţinerea unei relaţii apropiate cu clienţii, la continuarea demersurilor de creştere a transparenţei în relaţia cu ei, la sporirea beneficiilor oferite şi, nu în ultimul rând, la intensificarea eforturilor de educare financiară. Cred că şi în viitor – în 2011, dar şi în anii următori – piaţa de asigurări unit-linked va continua să se dezvolte, dat fiind că, indiferent de contextul economic, va exista întotdeauna un public-ţintă bine definit, interesat atât de beneficiile „clasice” ale asigurării, cât şi de potenţialul unor investiţii. În plus, evoluţia pozitivă a segmentului unit-linked se bazează şi pe evoluţia pieţelor de capital şi pe performanţele foarte bune înregistrate în 2009, pe specificitatea acestor produse şi a publicului lor, precum şi pe orientarea celor mai mulţi jucători din piaţă către această clasă de asigurări, în special către produsele structurate.”

CORNELIA COMAN, CEO ING Asigurări de Viaţă

________________________________________________________________________________

„În continuare ne vom confrunta cu instabilitatea economică şi cu creşterea ratei şomajului – principalele ameninţări ale pieţei de asigurări de viaţă. Oportunităţile sunt strict legate de stimulente extinse de natură fiscală, precum şi de procedurile facile de a opera această deductibilitate – le-ar oferi românilor o motivaţie să cumpere asigurări de viaţă (pe care le privesc în acest moment ca reprezentând o cheltuială suplimentară), permiţându-le să privească cu încredere viitorul la pensie şi, în acelaşi timp, contribuind la reducerea costurilor şi presiunilor sociale legate de nivelul de trai al pensionarilor. Suplimentar, creşterea asociată a activelor în industria pensiilor şi a asigurărilor de viaţă ar crea importante investiţii în economia locală, lucru ce s-a întâmplat, de exemplu, în Polonia. Un parteneriat pe termen lung între Guvern şi asigurători ar impulsiona dezvoltarea segmentului de asigurări de viaţă şi ar creşte încrederea oamenilor în sistem.”

MIHAI POPESCU, CEO Aviva România

________________________________________________________________________________

„Potenţiala revitalizare a pieţelor interne adiacente ar putea reprezenta o oportunitate considerabilă pentru 2011, permiţând reluarea evoluţiei anuale ascendente a pieţei interne a asigurărilor. Ţinând cont de actualul volum scăzut al creditării, atât în ceea ce priveşte piaţa bancară, cât şi în ceea ce priveşte piaţa leasingului, precum şi de actualul nivel scăzut al vânzărilor auto şi al tranzacţionărilor imobiliare, nu ne putem aştepta decât la o îmbunătăţire a climatului economic general în anul următor, cu certe efecte benefice asupra pieţei interne a asigurărilor. O altă potenţială oportunitate, care şi-a făcut deja simţită prezenţa, dar nu a fost încă fructificată, ar putea consta în deschiderea pieţei din Republica Moldova, cel puţin în ceea ce priveşte investiţiile – strategice sau nu – şi reasigurările.Principala preocupare a reprezentanţilor companiilor de asigurări pentru 2011 ar trebui să fie legată de perspectivele implementării Directivei 2009/138/EC (Solvency II).”

RADU MANOLIU, director general adjunct, Credit Europe Asigurări

Cele mai citite

Cum să votezi corect la primul tur al alegerilor prezidențiale: reguli și situații de invalidare a voturilor

Alegătorii care se prezintă la urne în primul tur al alegerilor prezidențiale trebuie să respecte regulile stabilitate de Biroul Electoral Central (BEC), pentru ca...

România votează: 18 milioane de cetățeni înscriși pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie

Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunțat că numărul total al alegătorilor înscriși în listele electorale permanente pentru scrutinul prezidențial este de 18.008.480 de cetățeni...
Ultima oră
Pe aceeași temă