Potrivit agenţiilor imobiliare, cei mai mulţi clienţi cer preţuri nejustificat de mari pentru proprietăţile lor. „Oamenii nu par să înţeleagă faptul că preţul corect este dat de valoarea tranzacţiilor, şi nu de preţurile afişate la vânzare, care pot fi cu uşurinţă supraapreciate. Cel care trebuie să sfătuiască clientul cu privire la stabilirea unui preţ corect, care să ducă la vânzarea apartamentului, este consultantul imobiliar. Dar, pentru că aceia care beneficiază de consultanţă sunt puţini, vânzătorii sunt debusolaţi, afişează preţuri neconforme cu piaţa şi riscă să rămână cu proprietăţile nevândute.”, spune Cătălin Apetri, managing partner Coldwell Banker.
În lipsa unui consultant imobiliar, dar şi a unui indice imobiliar valabil şi unanim recunoscut, informaţiile ajung la client din surse neavizate, fără să aibă vreun temei logic. Unii dintre vânzători îşi dau seama de asta într-un final şi îşi revizuiesc atitudinea.
„Sunt trei categorii de persoane: unii care nu mai vând deloc decât să scadă preţul, unii care scad o dată şi bine cu până la jumătate din preţ şi cei care scad aşa, cam în fiecare lună câte 5.000 euro, câte 3.000 euro….”, spune Anca Evseev, PR Manager la MagazinuldeCase.
Cine câştigă?
În toată această nebunie, există însă şi unii care au de câştigat: cei care reuşesc să simtă preţul corect. Într-o mulţime de oameni care vând la preţurile de acum 2-3 ani, un vânzător care vinde la nivelul actual al pieţei va câştiga atenţia mai multor clienţi pentru simplul motiv că, prin comparaţie, preţul lui este mic. Iar preţul este unul dintre principalii factori de decizie într-o tranzacţie imobiliară.
„În acest moment, cei care cumpără apartamente sunt foarte atenţi şi selectivi; analizează bine ofertele din zonă, le compară şi iau decizii bine gândite. Aşadar, putem aprecia că şansele de reuşită ale unui vânzător care supraevaluează sunt sub 5%”, spune Cătălin Apetri.
Şi totuşi, unii se încăpăţânează să ţină preţurile sus, chiar dacă şansele să şi ajungă să vândă sunt infime. Aceştia sunt cei care nu sunt presaţi să vândă şi speră să prindă peştele cel mare. O altă categorie care nu lasă deloc la preţ este formată din cei care au neapărat nevoie de acea sumă de bani şi, să vândă mai ieftin, li se pare lipsit de scop. Totuşi, ponderea celor care îşi încearcă norocul în anunţurile imobiliare a scăzut considerabil de la începutul anului şi până acum.