Ludovic Orban spune că i s-ar fi propus mită, „că aşa e mersul”.
Acordarea şi derularea contractelor la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) se face deseori prin dare şi luare de mită de la constructorii care deţin contracte sau care participă la licitaţii, potrivit decla-raţiilor unor angajaţi ai companiei. Unii miniştri acceptă că
s-au lovit de astfel de situaţii, alţii susţin că nu.
„Dacă ar şti lumea ce se întâmplă cu banii, ne-ar pune pe toţi (Compania de Autostrăzi – n.red.) la zid”, se exprima acum un an şi jumătate Alin Goga, demisionar la acel moment din func-ţia de director juridic al companiei. El a intrat la începutul lui 2010 într-un război cu conducerea de atunci a Ministerului Transporturilor, care îl suspecta că a oferit presei informaţii privind modificarea pe sub masă a contractului de concesiune semnat cu Vinci pentru Comarnic-Braşov. Goga a mai afirmat atunci că în incinta ministerului se introduceau sume de ordinul sutelor de mii de euro menite să ungă acordarea contractelor. Declaraţiile făcute în mai 2010 au fost inserate într-un reportaj difuzat zilele trecute de un post de televiziune şi au fost comentate de cei doi principali miniştri ai Transporturilor de după 2006, respectiv Ludovic Orban şi Radu Berceanu.
Ludovic Orban: Comisionul nu ştiu cât e, depinde
Întrebat despre declaraţiile fostului său subaltern, Ludovic Orban a spus că nu ştie despre ce vorbeşte Alin Goga. Orban a adăugat că ar fi fost preferabil ca fostul director juridic să dea date concrete despre suta de mii de euro ce i-ar fi fost oferită.
„Pot să vă spun din discuţiile cu constructorii că la CNADNR exisă practici în care se solicită comision la încheierea contractului”, a spus fostul ministru, adăugând că o singură dată, la începuturile sale la minister, un constructor i-a oferit mită. „La început a venit un constructor la mine şi să îmi spună că dacă sunt de acord cu semnarea contractului, beneficiez de o sumă de bani”, a povestit Ludovic Orban. El a adăugat că l-a întrebat pe constructor de ce îi oferă bani dacă acesta câştigase licitaţia, la care constructorul i-ar fi răspuns: „aşa e mersul”.
Intrebat cât este comisionul la CNADNR, fostul ministru a afirmat că acesta „în general variază de la contract la contract”. Cei care ar putea să clarifice aceste lucruri sunt procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie despre care Orban nu a auzit „să fi făcut vreo anchetă formidabilă”.
Berceanu: Probabil e corupţie
Dacă Orban nu a auzit de vreo anchetă formidabilă a DNA, ministrul care i-a şi precedat dar şi succedat, Radu Berceanu, afirmă că a trimis mai multe dosare la DNA. „Dacă am avut bănuieli, i-am demis pentru a fi departe de borcanul cu miere. Dacă am avut date concrete m-am adresat DNA”, afirmă el. Dosarele însă cam lipsesc de la DNA. În ultimii zece ani, singurul caz de notorietate a fost cel al trei directori adjuncţi ai companiei, care ar fi primit de la o firmă obscură niscaiva aparatură electronică în contul unor contracte. Dosarele sunt deschise, iar apoi zac prin sertare până când ajung să facă trebuinţă cuiva care le mai scoate ameninţător. Fără excepţie toţi miniştrii Transporturilor, la instalarea lor în scaun, au afirmat că au găsit nereguli grave la predecesorii lor, însă nici unul nu s-a luptat cu adevărat pentru a aduce cazul în faţa justiţiei.
Întrebat de România liberă, Radu Berceanu a afirmat că niciun constructor nu i-a propus mită. Aceasta nu înseamnă că nu există corupţie. „Probabil că sunt multe lucruri adevărate, dar dovedirea acestora este complicată. E greu să ai lucruri concrete, documente, probe”, spune el. Berceanu ne propune însă o grilă de citire a corupţiei. „E greu de crezut că un constructor va propune mită când sunt chestii negative, precum rezilieri de contracte, bubuieli cu constructorii, mita nu se dă unui ministru care face răutăţi etc. Mita se dă în cazul chestiilor pozitive precum câştigarea licitaţiilor, măririlor de preţuri, acordarea claimulor”, spune el. Din acest punct de vedere Berceanu respinge atitudinea nevinovată a fostului ministru Ludovic Orban. „Nu eu eram în maşina dată de un constructor când am făcut accident de circulaţie. Ia vedeţi în ce perioadă s-au acordat cele mai multe claimuri şi veţi vedea cum stă Orban”, spune Berceanu. El face referire la un accident de circulaţie în care a fost implicat în 2006 Ludovic Orban, care avea atunci calitatea de viceprimar şi se afla la volanul unui autoturism pus la dispoziţia sa de un important constructor ce avea contracte cu primăria Capitalei.
Berceanu spune că un alt indiciu al corupţiei e raportul dintre contractele acordate (pentru care se acordă posibil comisioane) şi volumul lucrărilor făcute în mandatul unui ministru. „Veţi vedea în unele perioade cât mai multe licitaţii şi puţine lucrări în derulare, când ar trebui să fie invers”, spune el. Atacuri împotriva lui Orban din partea lui Radu Berceanu au existat şi în 2009. „Ştiu practica CNADNR de a nu plăti constructorilor facturi, pentru ca aceştia să vină cu cadouri de 1 şi 8 Martie”, spunea Berceanu atunci, cu referire la anul precedent, în care ministerul era condus de un liberal.
Atacurile împotriva liberalului Orban au venit mai recent şi din partea actualului ministru Anca Boagiu. Ea a vorbit de „contracte dezavantajoase pentru CNADNR încheiate în campania electorală din 2008 de către ministrul liberal de la acea dată (Ludovic Orban – n.r.)”.