11.9 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCum explică Fenechiu participarea plăpândă de la CFR Marfă

Cum explică Fenechiu participarea plăpândă de la CFR Marfă

Cele 12 companii europene foarte puternice, anunţate în urmă cu trei săptămâni de către ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, s-au dovedit în final a fi doar trei, două româneşti, deţinute de regi ai căilor ferate, şi o alta din SUA, cercetată în Canada, într-un scandal de mituire acum 3 ani.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat joi, după deschiderea documentaţiilor de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă că ofertele sunt eligibile, iar dacă preţul de vânzare ar fi fost mai mic, numărul investitorilor interesaţi ar fi fost mai mare. “Nu aş putea spune la câţi investitori mă aşteptam. (…) Cu siguranţă, dacă am fi pornit de la un preţ de vânzare mai mic erau mai mulţi investitori. Am dorit pe de o parte ca această companie să nu fie vândută la un preţ scăzut, pentru că o considerăm de o importanţă foarte mare, economică, pentru România şi sper eu, în viitor, pentru întreaga Europă de Est, şi de asemenea, am restricţionat destul de mult accesul la această procedură, pentru că am dorit ca CFR Marfă să nu poată fi cumpărată decât de o companie puternică, cu istoric, care să poată dezvolta în continuare această activitate”, a afirmat Fenechiu, întrebat fiind dacă se aştepta la mai mulţi investitori. În data de 16 aprilie, ministrul Transporturilor răspundea unei întrebări a premierului Victor Ponta: ”Da, domnul prim-ministru, suntem în grafic. Fără a da nume, că nu pot astăzi, vreau să vă spun că există, se pare, un interes destul de mare, sunt vreo 12 companii care au anunţat că vin deja să cumpere caiete de sarcini. Sper din toată inima să fie în regulă”.

Din cele 12 companii mari şi late au rămas doar trei. Documentaţia de participare pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfă a fost depusă de compania americană OmniTRAX, Grup Feroviar Român (GFR) şi asocierea dintre Transferoviar Grup (TFG) şi Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria.

Cine sunt cei trei competitori

Grup Feroviar Român (GFR), parte a grupului Grampet, este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfă din România (cotă de piaţă de 25-30%), după compania de stat CFR Marfă şi este deţinută de Gruia Stoica şi Vasile Didilă. GFR are o cifră de afaceri de aproximativ 300 de milioane de euro. Grupul deţine câteva fabrici de reparaţii de material rulant, printre care Remar Paşcani şi Reva Simeria. GFR s-a dezvoltat prin preluarea a peste 6.000 de vagoane de la CFR, prin înfiinţarea unei companii comune, numită Rolling Stock Company. În 2007, în acţionariat a fost cooptată şi Raiffeisen Bank. CFR a intrat în asociere cu un aport de capital constituit din 6.400 de vagoane. Un an mai târziu, banca şi-a anunţat intenţia de a-şi vinde cele 17 procente, dar CFR nu a activat clauza de preemţiune, astfel că acţiunile au fost cumparate de GFR, care a devenit majoritară şi stăpână pe vagoanele de la CFR. GFR a pus mâna de-a lungul timpului pe mai multe contracte de transport care până la acel moment erau deţinute de CFR Marfă. Pierderea acestora a accentuat şi mai mult dificultatea în care se găsea compania de stat. În plus, acţionariatul GFR a cooptat în conducerea companiei foşti directori ai CFR Marfă, croindu-şi astfel drum spre bucătăria şi contractele companiei de stat. În vârful GFR se găseşte de exemplu în prezent Călin Graţian, fost director general al firmei de stat.

Transferoviar, contracte cu statul pe acelaşi tipar

Transferoviar Grup a fost înfiinţat în 2003 şi este deţinut de omul de afaceri Călin Mitică. Acesta mai controlează şi alte firme abonate la contracte cu CFR Marfă sau CFR Călători, cum ar fi Remar 16 Februarie şi SIRV Braşov.

Transferoviar este asociat în privatizarea CFR Marfă cu Donau-Finanz GmbH & Co KG Austria, fond de investiţii fondat în 1957. Acesta administrează active de peste 2 miliarde de euro în domenii precum managementul activelor, investiţii, fuziuni şi achiziţii, restructurări, dezvoltare rezidenţială. Alături de GFR, dar şi de alte câteva companii, Donau-Finanz este calificat şi în faza finală a procesului de privatizare a unităţii de transport de marfă a Căilor Ferate Bulgare (BDZ) – BDZ Freight Services.

Americanii de la Omnitrax, probleme cu justiţia

OmniTRAX este al patrulea concurent la pachetul majoritar de acţiuni. În 2010, publicaţia Globe and Mail din Vancouver Canada a relatat despre un caz de mituire în care firma de lobby Pilothouse Public Affairs, ce reprezenta la acel moment pe americanii de la Omnitrax,
a oferit bani unor oficiali ai guvernului canadian pentru a obţine informaţii confidenţiale despre privatizarea BC Rail. Omnitrax a eşuat atunci în încercarea preluării companiei canadiene şi doi înalţi oficiali guvernamentali canadieni s-au declarat vinovaţi. Privatizarea incriminată a avut loc în 2003 şi instanţele s-au pronunţat în 2010.

O privatizare în ceaţă

Dincolo de controversele privind puţinii participanţi la licitaţia de achiziţie a pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă, există aspecte neclare privind procedura în sine. În grabă să privatizeze compania, căci aşa vrea FMI şi pentru că ar fi în joc un aşa-zis prestigiu al său, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, nu a clarificat împreună cu conducerea CFR Marfă mai multe aspecte importante în economia privatizării.

Acestea privesc: soarta terenurilor ce vor intra în patrimoniul companiei după privatizare şi care acum nu sunt incluse printre active, accesul celorlalţi operatori la active importante, precum dormitoarele CFR Marfă sau terminalele de mărfuri ale companiei de stat. Probleme vor fi după privatizare şi cu menţinerea unei concurenţe reale pe piaţa de profil, spune George Buruiană, preşedinte al Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER) şi fost director general al CFR Marfă. ”Oricare operator care are dimineaţa 10% din piaţă, seara, dacă va câştiga licitaţia va avea cu 50% mai mult, poate fi o problemă pentru concurenţă”, spune el.

Buruiană consideră că înainte de privatizare statul ar fi trebuit să clarifice soarta datoriilor CFR Marfă, a terenurilor deţinute de această companie, a altor mijloace fixe. ”Preţul în mod normal depinde de toate aceste condiţii suspensive ce ar fi trebuit rezolvate înainte de privatizare”, afirmă preşedintele ATFER.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

VIDEO Atac al Iranului cu sute de rachete balistice asupra Israelului

Armata israeliană a anunțat că au fost lansate rachete balistice dinspre Iran către teritoriul israelian. Potrivit presei internaționale, au fost lansate aproximativ 250 de...

Calendarul obligațiilor fiscale pentru octombrie 2024: Ce termene importante trebuie respectate de contribuabili

În luna octombrie 2024, contribuabilii trebuie să fie atenți la o serie de obligații fiscale, conform calendarului publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală...

Cererea de reabilitare judecătorească a fratelui lui Traian Băsescu a fost admisă de instanța de judecată

Judecătorii Tribunalului Constanţa au admis, luni, cererea de reabilitare judecătorească formulată de Mircea Băsescu, fratele fostului preşedinte Traian Băsescu. Mircea Băsescu a fost eliberat condiţionat...
Ultima oră
Pe aceeași temă