28.7 C
București
vineri, 26 iulie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCriza a topit un miliard de euro din piata de electronice-electrocasnice

Criza a topit un miliard de euro din piata de electronice-electrocasnice

» Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au scazut in 2009 cu 42,6%, pana la 1,42 miliarde euro, comparativ cu anul precedent, cea mai slaba performanta fiind inregistrata de sectoarele IT si de echipamente de birou, cu un declin de peste 50%, potrivit datelor GfK Romania.

Pe langa criza economica in sine, piata a fost afectata si de disparitia "creditului cu buletinul", o parghie care a contribuit la o crestere nesanatoasa si nesustenabila in anii anteriori. De asemenea, dupa restrictiile bugetare impuse de FMI, e foarte posibil ca piata sa nu fi beneficiat de cheltuielile cu bunuri ale sectorului public la fel ca in alti ani, cand risipele erau ceva obisnuit, dar cand existau si anumite programe la nivel national (ex.: calculatoare pentru copiii din familiile sarace). In 2008, piata bunurilor de folosinta indelungata a crescut cu 11,5%, pana la 2,47 miliarde euro. "O data, cu reducerile de salarii sau cu intarzierile in primirea acestora, cu blocarea creditelor de consum sau cu cresterile ratelor datorate pierderii de teren a leului fata de moneda europeana, oamenii au devenit din ce in ce mai atenti la modul in care isi gestioneaza bugetul, renuntand in mod firesc la achizitionarea bunurilor care nu le sunt de stricta necesitate. Aceasta a dus la o scadere de peste 40% a pietei, una dintre cele mai dramatice dintre tarile europene monitorizate in cadrul studiului GfK TEMAX, Romania fiind comparabila doar cu Ucraina ca nivel al scaderii", ne-a declarat Ciprian Hatneanu, director la divizia de Retail and Technology GfK Romania.

Vanzarile de Craciun nu au reusit sa tempereze scaderea
In ultimul trimestru din 2009, piata totala a bunurilor monitorizate a fost de 422 milioane euro, astfel ca pe intreg anul piata s-a cifrat la 1,42 miliarde euro. Vanzarile din sezonul de iarna nu au atenuat imaginea de criza, inregistrandu-se un declin de 43,2% fata de perioada similara din 2008, chiar mai accentuat decat caderea pe intreg anul, de 42,6%. "In ciuda faptului ca sarbatorile de iarna au contribuit la cresterea vanzarilor, scaderea puterii de cumparare a oamenilor, cauzata de scaderea veniturilor si de resursele financiare reduse, a provocat diminuarea vanzarilor in valoare, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut", se arata in analiza GfK.
Cel mai important segment al pietei bunurilor de uz indelungat, si anume sectorul IT, a suferit una dintre cele mai severe scaderi pe intreg anul, de 51,6%, pana la 422 milioane euro, a doua ca amploare dupa cea a segmentului de echipamente de birou si consumabile, de 53,8%, la 47 milioane euro.

Categoria electrocasnicelor mici a inregistrat cele mai mici scaderi, de 23,6%, la 71 milioane euro, segment sustinut, in principal, de vanzarile din ultimul trimestru. Aspiratoarele au fost produsele din aceasta categorie cele mai afectate in 2009, in special in trimestrul II, in timp ce segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor a fost mai putin afectat de criza.
"Scaderea de pret cea mai mare dintre toate categoriile si cererea crescuta pe unele subsegmente au facut ca segmentul aparatelor pentru prepararea alimentelor sa fie mai putin afectat de criza financiara", se mentioneaza in analiza.

Inovatiile din telecom au limitat scaderea vanzarilor
Desi piata de telecomunicatii s-a redus cu 30,1% in 2009, in trimestrul patru (in perioada sarbatorilor de Craciun) s-au cumparat produse in valoare 73 milioane euro, cu 20% mai multe comparativ cu vanzarile din iulie-septembrie.
"Producatorii si-au largit portofoliul cu telefoane mobile si smartphone-uri touch screen, incurajati fiind de utilizarea tot mai larga a internetului, a jocurilor, a mesageriei instant si a functiilor de fotografiere. Aceste dispozitive inovatoare au echilibrat evolutia negativa si au mentinut piata intr-o scadere mai mica decat cea medie a bunurilor", sunt de parere autorii studiului.

Campaniile buy-back au sprijinit piata
Grupa electrocasnicelor mari, a doua ca pondere in piata, a scazut in 2009 cu 37%, pana la 334 milioane euro, in contextul in care consumatorii s-au indreptat catre produse cu caracteristici tehnice mai putin avansate, scaderea fiind totusi temperata de campaniile buy-back pentru aproape toate produsele.
Vanzarile de electronice de larg consum au scazut anul trecut in linie cu piata, cu 42,2%, pana la 260 milioane euro, in ciuda faptului ca vanzarile de Craciun au transformat sectorul in cel mai dinamic dintre cele urmarite.
Sectorul foto a consemnat in 2009 o scadere de 45%, in principal, din cauza slabelor evolutii ale segmentului compact, in timp ce ramele foto digitale si camerele D-SLR s-au bucurat de evolutii pozitive pe parcursul anului, insa nu indeajuns pentru a evita un trend puternic negativ.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă