Centru turistic Valcan
Statiunea Pasul Valcan din Valea Jiului va fi dezvoltata si transformata intr-un centru turistic important din zona, in baza unui proiect de investitii de 4,5 milioane euro finantat din fonduri europene. „Cu banii obtinuti prin acest proiect, care va fi implementat in Pasul Valcan, vor fi realizate infrastructura, alimentarea cu apa potabila, canalizarea, alimentarea cu energie electrica, un telescaun si doua instalatii de teleschi”, a declarat primarul municipiului Vulcan, Gheorghe Ile. El a adaugat ca dupa finalizarea acestui proiect Pasul Valcan ar putea fi conectat cu statiunea Straja, situata tot in Masivul Valcan, la circa 20 de kilometri de Petrosani. Pasul Valcan este a treia statiune turistica montana din Valea Jiului, dupa Parang si Straja, care va intra in circuitul turistic. Investitorii si autoritatile locale sunt de parere ca statiunea are un potential deosebit, mai ales in conditiile unei viitoare legaturi cu Straja.
Investitii de 325 milioane de euro in turism
Guvernul a aprobat ieri lista subprogramelor de investitii in turism, precum si finantarea acestora din bugetul Autoritatii Nationale pentru Turism. Necesarul de investitii pentru perioada 2006-2008 este de 325 de milioane de euro. Printre subprogramele nationale se numara: Schi in Romania, Dezvoltarea infrastructurii turistice din zona montana inalta, dezvoltarea statiunilor turistice balneoclimaterice, dezvoltarea zonei turistice din Delta Dunarii si a statiunilor de pe litoralul Marii Negre si promovarea patrimoniului cultural al orasului Sibiu.
Bariere in calea turismului
Starea proasta a drumurilor din Romania reprezinta un impediment major pentru dezvoltarea turismului din Romania, in conditiile in care majoritatea vizitatorilor straini sosesc in Romania pe cale terestra, se arata in Raportul Consiliului Mondial al Turismului si Calatoriilor (WTTC) asupra turismului romanesc. Reprezentantii acestei organizatii sustin ca drumurile constituie un mijloc esential nu numai pentru turism, dar si pentru dezvoltarea tarii. "In acest context, fonduri structurale considerabile de la Uniunea Europeana au fost alocate pentru dezvoltarea retelei de drumuri – 1,26 miliarde euro doar pentru 2007-2013. Sunt necesare in continuare, in ceea ce priveste turismul, investitii in principalele rute catre Marea Neagra si catre orase ca Brasov, Sighisoara sau Sibiu, precum si in nordul Bucurestiului”, se arata in raportul WTTC. Organizatia a atras atentia ca dezvoltarea acestor sectoare in care se manifesta nevoia imediata de investitii nu ar trebui folosita ca o scuza pentru intarzierea dezvoltarii altor sectoare de drumuri de interes local. Romania trebuie sa introduca totodata liberalizarea serviciilor aeriene, pentru ca orice forma de protectie nu este in interesul, pe termen lung, al turismului si al tarii, iar Guvernul ar trebui sa deschida piata aviatiei, potrivit raportului WTTC. Astfel, extinderea acordurilor aeriene de liberalizare ar atrage un numar mare de zboruri si activitati charter cu companiile low-cost. Se recomanda si dezvoltarea unor aeroporturi regionale, pe modelul Aeroportului Sibiu, a carui modernizare va oferi un punct de acces important spre Transilvania. Si calea ferata este vizata de studiul WTTC, in conditiile in care lipsa investitiilor a dus la scaderea "dramatica” a calitatii acesteia, putand fi transformata atat pentru a permite dezvoltarea industriei turistice, cat si pentru a deveni ea insasi un produs turistic.