Sute de clienţi nemulţumiţi de condiţiile oferite de bănci la credite au obţinut deja individual, în instanţă, dobânzi mai avantajoase. La orizont se prefigurează şi primele victorii obţinute în procese colective.
BCR, OTP, Volksbank, Unicredit şi Piraeus Bank sunt cinci dintre băncile locale care au pierdut deja mai multe procese cu clienţi nemulţumiţi de dobânzile la credit. Potrivit unei contabilizări realizate de portalul www.economica.net, acestea au pierdut procese în mai multe oraşe ale ţării, nu doar în Capitală. Aceste cazuri individuale pot fi utilizate ca precedent de către avocaţii care reprezintă grupuri de clienţi nemulţumiţi. Numai Gheorghe Piperea are pe rol mai multe procese cu Volksbank, Raiffeisen, BCR şi RBS în care reprezintă peste 2.000 de clienţi. Până acum însă avocatul a reuşit să obţină o singură decizie favorabilă pentru un grup de 360 de clienţi ai BCR. Mai jos vă prezentăm câteva dintre procesele pierdute până acum de bănci în speţe care seamănă izbitor cu cele din procesele colective. Cele mai multe procese s-au judecat pe Legea 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori. După modificarea în Parlament a OUG 50/2010, vechea lege a devenit principala cale de atac.
Volksbank
Banca austriacă Volksbank a fost dată în judecată pentru clauzele abuzive din contractele de credit încă din anul 2008, cu mult înainte ca OUG 50 – adaptare a deciziei CE 48 – să intre în atenţia autorităţilor române.Volksbank a fost obligată în mai multe rânduri, prin sentinţe definitive şi irevocabile, să restituie clienţilor banii din comisioanele considerate abuzive şi să modifice clauzele contractuale. Din informaţiile culese cu ajutorul clienţilor nemulţumiţi ai Volksbank şi prin verificarea judecătoriilor şi tribunalelor din ţară am identificat peste 100 de procese cu sentinţe definitive şi irevocabile împotriva Volksbank şi în favoarea clienţilor. Beneficiarii creditelor au reclamat existenţa clauzelor abuzive în contractele de credit. Comisia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin oficiile judeţene, a chemat în instanţă banca în multe cazuri în urma sesizărilor făcute de clienţi. Judecătorii au dispus eliminarea clauzelor contractuale abuzive privind perceperea comisioanelor de risc, au amendat Volksbank, de regulă cu 1.000 de lei, şi au pus banca să plăteacă cheltuielile de judecată. Mult mai bine au ieşit clienţii care au dat în judecată Volksbank pe cont propriu. Instanţele au dispus eliminarea comsioanelor ilegale, dar şi restituirea de către Volksbank a banilor pe care i-a perceput cu titlul de comision de-a lungul timpului. Şi sumele nu sunt deloc mici.
Banca Comercială Română
În luna ianuarie, Tribunalul Vrancea a confirmat decizia Judecătoriei Focşani şi a hotărât definitiv şi irevocabil ca dobânda clientului T.T. să fie Euribor + o marjă de 1,5 pp, instanţa declarând clauza privind dobânda de referinţă care se afişează la sediile BCR ca fiind nulă. Acesta nu este însă primul caz în care această clauză este declarată nulă în instanţă în mod definitiv şi irevocabil. În cinci dosare din Argeş, acţiunile formulate de Protecţia Consumatorilor împotriva BCR, ca urmare a plângerilor depuse de clienţii băncii, au adus eliminarea clauzei respective, după ce clienţii implicaţi au intervenit în nume propriu. În câteva cazuri, ANPC şi clienţii au câştigat la recurs, după ce prima instanţă hotărâse în favoarea BCR.
OTP Bank
Sunt peste 100 de procese împotriva OTP Bank, iar la câteva dintre ele avem decizii definitive şi favorabile clienţilor.
Mai mulţi clienţi au obţinut marje de 2,92% la creditele în franci elveţieni, la care se adaugă indicatorul Libor la trei luni, aflat în acest moment la 0,09%. Asta face ca dobânda totală să fie de 3%.
Piraeus
În dosarul 146/196/2010, G.I. a câştigat la Brăila împotriva Piraeus Bank, ca intervenient într-un proces intentat de ANPC. Acesta a obţinut eliminarea clauzei abuzive din contract care permitea băncii să modifice dobânda unilateral, inclusiv marja. Este vorba despre un credit în franci elveţieni din ianuarie 2008, cu dobândă variabilă din primul an: Libor la trei luni şi marja băncii de 4,3 puncte procentuale, care apoi s-a dovedit a nu fi fixă, pentru că a crescut cu 2 pp, iar apoi clientul şi banca au semnat un act adiţional pentru ca marja să scadă la 5,3%. Ulterior, clientul a sesizat ANPC, care a chemat în judecată banca. Instanţa a decis să elimine clauza abuzivă care dădea dreptul băncii să modifice dobânda conform propriei decizii şi a dispus desfiinţarea actului adiţional. În mai 2011, Tribunalul Brăila a respins recursul Piraeus şi decizia a devenit definitivă.
M.R.E. a câştigat împotriva băncii greceşti la Arad în dosarul 13480/55/2010, după ce instanţa a constatat că marja de dobândă a fost crescută abuziv de la 4,9% la 6,9%. Tribunalul Arad a respins recursul Piraeus la sfârşitul lunii septembrie 2011 şi a obligat-o să plătească cheltuieli de judecată de 1.200 de lei.
Unicredit Ţiriac Bank
Şi UniCredit Ţiriac a pierdut în instanţă ca urmare a neregulilor din contracte. Judecătoria Cluj-Napoca a hotărât că banca a procedat abuziv în anul 2008 când a modificat Condiţiile Generale de Afaceri şi a crescut comisionul de administrare lunară a creditelor în cazul clienţilor I.L.C şi I.R.O de la 0,2 la 0,5%. În iunie 2011, instanţa a decis ca UniCredit să dea înapoi reclamanţilor suma de 3.230 de euro şi să plătească cheltuieli de judecată de 1.860 de lei. Instanţele din judeţul Cluj-Napoca nu au înregistrată cererea de recurs a UniCredit – este foarte probabil ca aceasta să nu existe. O decizie similară s-a dat în 2009, tot la Cluj, când UniCredit a mărit comisionul de administrare unui client de la 0,1% la 0,5%.