3.3 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada Soarelui, "autoservire" pentru Remat

Autostrada Soarelui, „autoservire” pentru Remat

Pe autostrada Soarelui, cele mai vanate de hotii de aluminiu sunt panourile antiorbire. Acestea au fost amplasate la distanta de un metru unul de celalalt. Facand un calcul simplu, reiese ca pe cei 90 km de autostrada finalizati pana in prezent (intre Bucuresti si Drajna) sunt 90.000 de astfel de panouri.

Ar fi trebuit sa fie, pentru ca sectoare de sute de metri, uneori chiar de kilometri intregi, au fost pur si simplu rase. Ai putea crede, la prima vedere, ca panourile au fost amplasate inca de la inceput doar pe anumite portiuni. La o studiere atenta a parapetului metalic dintre sensuri, in zonele fara panouri, se observa insa urmele sistemelor de prindere care existau aici pana nu de mult.

40.000 lei kilogramul de aluminiu

Ce ar putea sa faca, totusi, hotii cu panourile respective, care sunt din plastic? Raspunsul il aflam tot de la localnici. Nu plasticul ii tenteaza pe hoti, ci piesa de aluminiu de la baza, sistemul de prindere de parapetul metalic ce separa sensurile de circulatie. De altfel, hotii au facut „trierea” chiar la fata locului, pe marginea autostrazii, unde pot fi observate din loc in loc mormane intregi de panouri, bineinteles fara sistemul de prindere din aluminiu.
„Centrele de sortare”, daca le putem spune asa, pentru ca furturile au devenit o adevarata industrie, in care se aplica principiul diviziunii muncii, sunt situate la vedere, in apropierea satelor de tigani ce se afla de-a lungul autostrazii. Intreband in stanga si-n dreapta, aflam ca business-ul este destul de banos, cu alte cuvinte merita efortul de a rupe aluminiul si apoi de a-l transporta, cu convoaie de carute, la centrele de colectare a metalelor. Aici kilogramul de aluminiu se poate vinde cu peste 40.000 lei. Cu toate ca legislatia in vigoare prevede ca pentru fiecare piesa metalica predata la centrele de tip Remat trebuie sa existe o justificare a provenientei, tocmai pentru a putea fi preintampinate furturile, se pare ca pe angajatii acestor centre legea este ultimul lucru care ii preocupa.

Siguranta circulatiei, in pericol

Amplasarea panourilor antiorbire intre sensurile de rulare are un rol extrem de precis, si anume prevenirea accidentelor. Disparand kilometri intregi de panouri, este evident ca siguranta circulatiei este grav afectata, avand in vedere vitezele mari cu care se ruleaza pe autostrada. Nu trebuie uitat faptul ca sezonul estival se apropie cu pasi repezi, iar volumul traficului va creste exponential.
Ca siguranta circulatiei este pusa in pericol recunosc si oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, mai ales ca furturile se fac din ograda lor, ei fiind pagubitii. O solutie la care se lucreaza in momentul de fata ar fi crearea unei „politii a autostrazii”, in colaborare cu organele Ministerului Administratiei si Internelor.

Licitatie pentru intretinere si paza

Ar mai exista varianta organizarii unei licitatii pentru incredintarea catre o firma specializata a serviciului de intretinere si paza a autostrazii. Insa in acest caz exista un precedent pe Bucuresti-Pitesti, unde se platea firmei respective de trei ori mai mult decat suma pagubelor rezultate din furturi si distrugeri. Ba, mai mult, firmele de paza nu se prea inghesuie sa preia astfel de contracte, angajatii lor neavand tragere de inima sa participe la ambuscade zilnice cu tiganii din Baragan.
Aceste proiecte de parteneriat sunt analizate in prezent. Pana la concretizarea lor intr-o solutie, furturile continua insa in ritm alert, mai ales acum, cand vremea in incalzire a devenit aliatul hotilor.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă