Autostrada de pe Coridorul IX pan-european, care va face legatura intre Moldova si sudul Romaniei, a fost declarata lucrare de interes national printr-o lege emisa in timp-record de Parlament.
Actul normativ vizeaza dezvoltarea in perspectiva (pana la 50 de ani) a retelelor de transport din Romania, punand accent pe racordarea lor cu cele trei coridoare majore prioritare – IV, VII si IX -, convenite in cadrul conferintelor pan-europene, care traverseaza teritoriul tarii noastre, asigurand legaturile Europei Centrale si de Est cu nordul si vestul continentului. Proiectul initiat de Guvern face parte din „Planul de amenajare a teritoriului national Sectiunea I – Retele de transport” si a fost promulgat de seful statului cu Legea nr. 363/2006, la 21 septembrie curent.
Exproprierea pentru cauza de utilitate publica, ocuparea terenurilor si scoaterea lor din circuitul agricol si silvic se vor face potrivit reglementarilor legale, mai precis cu justa despagubire pentru proprietarii de pe traseul autostrazii Moldova. Deja Senatul a stabilit ca pe terenurile rezervate proiectului in cauza se interzice autorizarea executarii constructiilor definitive, fara avizul conform al Ministerului Transporturilor.
Constructia autostrazii Moldova poate reprezenta un adevarat motor de dezvoltare pentru aceasta regiune defavorizata a tarii. Chiar initiatorii legii de aprobare a Planului de amenajare a teritoriului national recunosc faptul ca marile drumuri autohtone, conexate cu cele europene, vor determina ameliorarea conditiilor de transport pentru persoane si bunuri, precum si imbunatatirea calitatii vietii.
Din pacate insa, investitia ar putea sa nu beneficieze de fonduri nerambursabile de la UE, deoarece se pare ca nu mai este considerata o axa prioritara de transport.
Traseul Coridorului IX pan-european strabate urmatoarele orase: Helsinki-St. Petersburg-Moscova/Pskov-Vitebsk-Kiev-Ljubaskiva-Chisinau-Bucuresti-Dimitrovgrad. Constructia autostrazii Moldova, ca parte a acestei rute de transport, a fost mereu in atentia autoritatilor romane. Premierul Tariceanu a declarat ca autostrada de pe Coridorul IX ar putea fi urmatorul mare proiect de infrastructura initiat de autoritatile romane, dupa cele ale Coridorului IV si autostrazii Transilvania, deoarece „si Moldova are nevoie de autostrazi”. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, nu a exclus posibilitatea concesionarii de catre stat a tronsonului rutier Ploiesti-Focsani, parte a Coridorului IX. Practic, concesionarul ar urma sa construiasca bucata de autostrada pe banii lui si sa se ocupe de administrarea ei o perioada de timp, dupa care investitia, reabilitata, sa fie predata statului roman.