29.2 C
București
luni, 8 iulie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAsigurările de viaţă, de la maturizare la consolidare

Asigurările de viaţă, de la maturizare la consolidare

Poliţele cu componentă investiţională, care practic s-au prăbuşit la debutul crizei, au devenit motorul pieţei asigurărilor de viaţă.

Greul a trecut pentru asigurările de viaţă. Aceasta poate fi prima concluzie desprinsă în urma evenimentului XPrimm Annual Forecast Meeting – Asigurări de Viaţă – 2011. Astfel, după primii doi ani de criză, în care asigurătorii s-au confruntat cu lapsări, răscumpărări şi un new-business în depreciere, anul 2010 a venit cu o creştere uşoară a afacerilor, cu toate că din punct de vedere economic a fost un an mai dificil. Poliţele cu componentă investiţională, care practic s-au prăbuşit la debutul crizei, au devenit motorul pieţei de profil, poliţele tradiţionale sunt din ce în ce mai căutate, fiind cele mai accesibile în astfel de perioade grele, iar, conform asigurătorilor, cele pentru copii şi cele de sănătate vor cunoaşte şi ele creşteri importante în următorii doi ani.

Dar ce a făcut posibilă această revenire? În primul rând, criza şi măsurile guvernamentale antisociale, omniprezente în presa scrisă şi audiovizuală, au dus la o conştientizare a nevoii de protecţie financiară a populaţiei. Printre alţi factori importanţi enumeraţi de liderii prezenţi la eveniment s-a regăsit şi dezvoltarea canalelor de vânzare specifice pentru fiecare companie în parte: agenţi, brokeraj sau bancassurance. „Dacă şi în 2011 new-business-ul va merge la fel de bine ca în 2010, ar fi extraordinar. Ce va merge foarte bine vor fi cu siguranţă reînnoirile, precum şi reducerea ratei de rezilieri sau lapsări”, a comentat Romeo Jantea, consultant, Jantea Professional.

Totodată, „în ceea ce priveşte evoluţia crescătoare, consider că nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani în mediul economic nu a ajutat la bunul mers al acestei pieţe. Ea a evoluat doar prin eforturile punctiforme ale unor operatori”, a adăugat Romeo Jantea. La finalul anului în curs, asigurările de viaţă ar putea tinde spre 24% din totalul pieţei. Aceasta pe fondul scăderii asigurărilor generale, coroborat cu un uşor avans pentru segmentul life. Ce a fost mai greu a trecut pentru asigurările de viaţă. Urmează o perioadă de stagnare şi consolidare.

ING Asigurări de Viaţă: Pentru 2011 estimăm o creştere marginală

Piaţa de asigurări de viaţă din România ar putea creşte în acest an, dar, potrivit lui Adrian Lupescu, Chief Insurance Risk Officer, ING Asigurări de Viaţă, avansul va fi marginal, evoluţia fiind susţinută de vânzările în urcare la poliţele cu componentă investiţională şi la planurile financiare pentru copii. Această stare de fapt poate fi materializată pe fondul „maturizării clienţilor, al îmbunătăţirii semnificative a ratelor de rezilieri, precum şi al creşterii ratelor de repunere în vigoare a contractelor. Toate acestea arată o reorientare a clienţilor către acoperirea nevoii de protecţie”, a precizat Adrian Lupescu.

Pentru 2011, estimarea reprezentantului ING Asigurări „este o creştere lentă, marginală, a pieţei de asigurări de viaţă. Chiar şi în situaţia optimistă în care economia îşi revine, există un decalaj între revenirea economiei şi cea a pieţei asigurărilor de viaţă, de la 6 până la 12 luni. Dincolo de asta, există un mare risc în ceea ce priveşte instabilitatea politică şi alte probleme macroeconomice. Dacă acestea nu vor fi rezolvate eficient, nu ne putem aştepta prea curând la o revenire a economiei şi, implicit, a asigurărilor”, potrivit lui Adrian Lupescu. De asemenea, potrivit reprezentantului companiei, în 2011 poliţele unit-linked vor fi produsul-speranţă pentru ING Asigurări de Viaţă – vânzările pe unit-linked fiind superioare asigurărilor tradiţionale şi în 2010 -, iar compania crede în continuare în produsele cu garanţie şi în planurile financiare pentru copii.

BCR Viaţă: Beneficiul acestor ani de criză este calitatea clientului

Potrivit preşedintelui directoratului BCR Asigurări de Viaţă, principalul beneficiu al anilor de criză este creşterea calităţii clientului, care a ajuns să cunoască mult mai bine rolul şi utilitatea acestor asigurări. „Anul acesta, estimăm o creştere de 4% pentru piaţă, dar sunt anumiţi parametri care pot veni ca plusuri sau minusuri. Avem jucători noi în piaţă, companiile s-au adaptat noilor condiţii, s-au perfecţionat şi, după un an 2010 pe creştere, nu avem cum să asistăm la o scădere în 2011, în condiţiile în care anul trecut a adus o îmbunătăţire majoră a ratei lapsărilor, revenirea clienţilor şi o conştientizare a nevoii de protecţie şi economisire”, a declarat Florina Vizinteanu.

AXA Life Insurance: În 2010, oamenii au înţeles mai bine riscurile şi toleranţa la risc

Maturizarea clienţilor de asigurări de viaţă a fost confirmată şi de Violeta Ciurel, preşedintele AXA Life Insurance, cel mai nou jucător de pe piaţa de profil: „În 2010 a avut loc o confirmare a stabilizării ratei de lapsare şi a repunerii în vigoare a contractelor de asigurări de viaţă. Oamenii au înţeles mai bine riscurile şi toleranţa la risc, ceea ce constituie singurul avantaj al crizei financiare”.

„Sub aspect cantitativ, nu cred că s-au înregistrat schimbări fundamentale. Totuşi, asigurările de viaţă au crescut peste aşteptări, lucru pozitiv, care vine să reconfirme nevoia manifestată în piaţă, care începe să se concretizeze şi în creşterea volumului de prime. De asemenea, clienţii au devenit mai conştienţi, iar companiile pun mai mult accent pe promovarea beneficiilor acestor produse”, a continuat Violeta Ciurel. În 2011, produsele pentru copii vor avea importanţă mare pe piaţa românească, la fel şi produsele unit-linked şi asigurările de sănătate, din moment ce oamenii devin mai conştienţi şi se confruntă cu sistemul public de sănătate – „Consider că produsele de protecţie şi cele cu garanţii vor continua să fie predominante”, potrivit liderului AXA Life Insurance.

În ceea ce priveşte AXA Life Insurance, grupul AXA a preluat compania locală în luna august 2010 şi s-a concentrat, în ultima parte a anului trecut, pe formarea forţei de vânzare, pe conceperea produselor pe care urmează să le lanseze pe piaţă şi pe pregătirea celorlalte procese, acţiuni aflate încă în desfăşurare.

Planurile pentru copii, vedetele anului

În cazul EUREKO Asigurări, Carmen Radu, director general adjunct, estimează pentru anul 2010 o scădere în termeni reali a primelor pe asigurări de viaţă între 6% şi 8%, măsurile luate de Guvern şi creşterea ratei şomajului resimţindu-se la nivelul portofoliului companiei. „De asemenea, faptul că am renunţat la clasele non-life a avut un impact major asupra forţei de distribuţie, care a trebuit readaptată şi consolidată, pentru vânzarea şi oferirea de servicii de consultanţă pe asigurări de viaţă şi sănătate”, a apreciat Carmen Radu. Produsele EUREKO unit-linked, precum şi produsele de pensii viagere au fost foarte căutate anul trecut, iar în ceea ce priveşte 2011 produsele-vedetă vor fi planurile financiare pentru copii. Referindu-se la problema distribuţiei, Carmen Radu a explicat că în România nu putem vorbi de bancassurance în sensul propriu, marea majoritate a poliţelor intermediate de bănci fiind cele ataşate creditelor.

Banca, element de bază

„Banca rămâne un canal important, cu potenţial mare, dar care este influenţat de creşterea economică, de creditare, de parteneriatele la nivel de acţionari, la nivel local sau la nivel de companii. Piaţa românească mai are de făcut paşi importanţi în ceea ce priveşte maturizarea sa, până la o astfel de relaţie”, spune Violeta Ciurel. Potrivit acesteia, în piaţă au continuat şi s-au accentuat tendinţele de consolidare, un element calitativ cu componente benefice pentru clienţi şi pentru piaţă fiind modificările legislative – cele privind controlul intern al companiilor şi pregătirea profesională a forţei de vânzare, pentru oferirea de consultanţă la un nivel superior.

Cele mai citite

Participare istorică: Ministrul de Externe al Israelului vine la Summitul NATO de la Washington

Șeful diplomației israeliene va participa la două evenimente în cadrul Summitului, unul găzduit de preşedintele Joe Biden şi celălalt organizat de omologul său american,...

John Cena se retrage din wresling

John Cena a anunțat că-și încheie cariera de luptător de wresling după 23 de ani. În 2025, Jonh Cena va renunța, definitiv, la ringurile de...

Mai multe curse aeriene TAROM, anulate pe Aeroportul Otopeni. Piloții nu s-au prezentat la muncă

Mai multe curse au fost anulate brusc pe Aeroportul Henri Coandă din Otopeni din cauza absenței neașteptate a unor piloți. Aceștia au invocat probleme...
Ultima oră
Pe aceeași temă