Un spot care promovează tigaia Dry Cooker a fost interzis de la difuzarea pe posturile TV, printr-o decizie luată marţi de CNA, care a considerat că acesta încalcă legislaţia audiovizualului în ceea ce priveşte informarea corectă a publicului şi conţine greşeli de exprimare, scrie Mediafax.
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat, în şedinţa de marţi, grupajele de teleshopping cu un spot pentru promovarea tigăii Dry Cooker, difuzate, la mai multe televiziuni, în perioada 30 ianuarie – 21 februarie.
În respectivul spot sunt prezentate mai multe persoane, între care şi Adriana Bahmuţeanu, care vorbesc despre beneficiile gătitului cu această tigaie. De asemenea, Adriana Bahmuţeanu face afirmaţii precum: „De când folosesc tigaia Dry Cooker, simt că am mai multă energie”, „parcă aş dărâma munţii cu tigaia Dry Cooker”, „sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker”, „Dry Cooker nu e o tigaie (…) e sănătatea copiilor mei”.
CNA a primit o sesizare în care sunt reclamate greşelile de exprimare pe care le fac protagonistele respectivului spot publicitar.
Pe de altă parte, Comitetul Etic al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), căruia CNA i-a solicitat un punct de vedere, în virtutea parteneriatului dintre cele două instituţii, a decis că, „în ceea ce priveşte prezenţa erorilor gramaticale (…), nu se încalcă Codul de Practică în Publicitate” elaborat de RAC.
Însă, Comitetul Etic al RAC a stabilit că declaraţiile Adrianei Bahmuţeanu privind efectele tigăii Dry Cooker asupra stării de sănătate (de exemplu, „De când folosesc tigaia Dry Cooker simt că am mai multă energie”, „parcă aş dărâma munţii cu tigaia Dry Cooker”, „sunt în formă doar cu tigaia Dry Cooker”, „Dry Cooker nu e o tigaie (…) e sănătatea copiilor mei”) încalcă Codul de Practică în Publicitate elaborat de RAC.
Potrivit art. 5.1 din Codul de Practică în Publicitate, „Anunţatorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmaţiilor, ilustrărilor şi testimonialelor folosite în continuare. Probele trebuie să fie actuale, relevante şi documentate”.
Astfel, Comitetul Etic al RAC a recomandat revizuirea spotului publicitar Dry Cooker şi eliminarea deficienţelor constate.
Ţinând cont de aceste aspecte, Christian Mititelu, membru al CNA, a propus aplicarea unei decizii de intrare în legalitate a spotului publicitar Dry Cooker, fapt care înseamnă că acesta nu mai poate fi difuzat până la modificarea lui astfel încât să respecte legislaţia audiovizualului.
Narcisa Iorga, membru al CNA, a spus însă că se va opune oricărei decizii a Consiliului în acest caz. „Am rezolvat toate problemele din audiovizual şi ne-a mai rămas tigaia?”, a întrebat retoric Iorga.
Propunerea lui Christian Mititelu a fost aprobată cu şapte voturi „pentru” (Lorand Turos, Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea) şi două „împotrivă” (Narcisa Iorga şi Valentin Jucan).
Sancţiunea a fost aplicată în baza articolului 3, alineatul 1 din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului” şi a articolului 83 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice şi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”.