2.2 C
București
luni, 23 decembrie 2024
AcasăInternațional„Petrecerea" cu adevăruri

„Petrecerea” cu adevăruri

O trupă ­independentă de ­teatru va pune în scenă, prima dată în România, piesa „Petrecerea„ de Mrazec.

Un grup de tineri artişti a „cumpărat” „Petrecerea” lui Mrazec. Proiectul lor, independent, s-a născut la Timi­şoara. Chiar dacă fiecare, până acum, a avut un parcurs independent, foştii studenţii ai urbei de pe Someş s-au întor „acasă” pentru a oferii publicului o premieră naţională pentru lumea teatrului românesc. Au făcut demersurile pentru a cumpăra drepturile de autor, au obţinut exclusivitate pentru traducerea în limba română, iar în luna noiembrie vor oferi publicului un spectacol de excep­ţie. Practic, spectacolul va fi oferit publicului de DramaInc şi Asociaţia Culturală SpaceTrip.

„Mi-a plăcut această piesă chiar dacă a fost scrisă în 1962 este de foarte mare actualitate. Sunt ferm convins că va avea succes. Avem deja o invitaţie în Bucu­reşti cu acest spectacol, şi nu numai. E o garanţie a faptului că oamenii de teatru cred în noi, iar spectacolul acesta se bazează totalmente pe actori” spune László Vadas, regizorul piesei. Priectul este unul curajos, datorită faptului că este susţinut din resurse proprii. „Momentan ne bazăm doar pe sponsorizări, încasări şi festivaluri. Am pornit proiectul la Timişoara într-o altă componenţă. Noi ne-am reântâlnit acum după şapte ani, decând am lucrat împreună la „Evenghelia după Toma”, dar atunci Rareş (Abraham – n.red.) nu făcea parte din distribuţie.

Petrecere în altă dimensiune

Petrecerea de Slawomir Mrozec este o piesa în trei personaje. Acţiunea piesei se desfăşoară într-un cadru abstract, iar protagoniştii doresc să ia parte la o petrecere care, apparent, nu mai există. Tema piesei o constituie atât căutarea de adevăr, cât şi dorinţa de aparte­nenţă a individului unui grup social. Ambiguitatea situaţiei îi poartă pe cei trei într-o varietate de stări şi conflictuale care generează o coaliţie permanentă a doi împotriva unuia, iar echipele alternează în perma­nenţă. Deşi tipologiile celor trei sunt diferite, supratema acţiu­ni­lor lor îi uneşte într-o căutare comună: căutarea adevărului; atât adevărul imediat şi palpabil, adică petrecerea propriu-zisă, cât şi adevărul unei alte dimensiuni. Căutarea ia forma unui joc. Jocul se transformă treptat în realitate, o realitate sumbră în care singura certitudine devine moartea unuia dintre cei trei. Din distribuţie fac parte Radu Văduva, Rareş Abraham şi Camelia Curuţiu.

Artişti formaţi la şcoala clujeană

Camelia Curuţiu a absolvit cursurile Facultăţii de Teatru şi Televiziune de la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca şi masterul din cadrul aceleiaşi facultăţi, cu specializarea în Filozofia Culturii şi Artele Specatacolului. În prezent, este asistent universitar la Facultatea de Teatru şi Televiziune, secţia Actorie. A colaborat cu Teatrul Naţional Lucian Blaga din Cluj-Napoca, Teatrul de Nord Satu-Mare şi Teatrul Imposibil Cluj-Napoca, după care a decis să părăsească cadrul instituţiona­lizat şi să înceapă activitatea de free lancer. A lucrat în televiziune, a jucat în câteva scurt metraje româneşti, iar anul acesta a filmat în cadrul unei producţii internaţionale, care va avea premiera anul viitor.

Rareş Abraham a început şcoala la Cluj-Napoca şi a absolvit la Uiversitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti în 2006. A colaborat cu Teatrul National „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, a fost angajat la Teatrul de Nord din Satu-Mare după care a decis să părăsească teatrul. Radu Văduva este şi el absolvent al şcolii clujene de teatru, promoţia 2006. A lucrat ca actor la Teatrul de copii „Puck”, apoi la Teatrul de copii şi tineret „Merlin” din Timi­şoara, a colaborat cu Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara şi Teatrul Imposibil din Cluj. Totodată, a jucat în diferite proiecte de scurt metraj. Regizorul László Vadas este şi el absolvent al şcolii clujene de teatru. A montat spectacole la secţia maghiară a Teatrului de Stat din Oradea, a jucat ca actor, dar a fost şi regizor la Teatrul Figura Stúdió, din Gheorgheni, Teatrul Naţional Cluj, Opera Maghiară Cluj, Teatrul de Stat Timişoara, secţia maghiară sau, printre altele, la Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

„Petrecerea” ajunge şi la Puck

Publicul clujean va putea urmări spectacolul în luna noiembrie, iar una din scenele clujene care va găzdui „Petrecerea” va fi cea a Teatrului Puck. În paralel, echipa pregăteşte alte proiecte, unul dintre ele dedicat liceenilor. Acesta va începe, în primă fază, la Timişoara şi îi va ajuta pe elevii din liceele bănăţene să cunoască lumea teatrului. Pe de altă parte, DramaIn, mica companie de teaytru independent, coordonată de actorul Radu Văduva, va oferi tinerilor actori şansa să joace, dincolo de scenele clasice ale teatrelor din ţară. Spectacolul de la Cluj, practic este o deschidere faţă de publicul clujean şi primul pas în viaţa culturală a urbei a unui nou proiect teatral independent, susţinut de o echipă tânără şi entuziastă.

Cele mai citite

Bolojan: Că ne place, că nu ne place, una din primele decizii bune este să votăm acest guvern

Preşedintele Senatului, liberalul Ilie Bolojan, a declarat, luni, că Guvernul propus pentru învestire este „o necesitate pentru România”, menţionând că „aici nu mai e...

Acțiunile Volkswagen au scăzut cu 3% în prima parte a zilei de luni, 23 decembrie 2024

Acțiunile Volkswagen au scăzut cu 3% în prima parte a zilei de luni, pe fondul incertitudinii legate de acordul semnat vineri cu sindicatele, care...

Marcel Ciolacu, despre Radu Marinescu, propus ministru al Justiției: Un avocat cu multă experiență

Întrebat dacă știe că Marinescu a reprezentat un om de afaceri controversat, Ciolacu a recunoscut că nu a urmărit activitatea sa profesională Președintele PSD, Marcel...
Ultima oră
Pe aceeași temă