Miracolul sud-coreean
Myung Whun Chung este unul dintre cei mai importanţi dirijori contemporani. În ianuarie 2013 a împlinit 60 ani; în prezent este directorul muzical al Orchestrei Filarmonice Radio France, directorul muzical al Orchestrei Filarmonicii din Seul, „honorary conductor laureate” al Orchestrei Filarmonicii din Tokyo şi principalul dirijor invitat al Capelei de stat din Dresda. Doar această înşiruire poate face o idee despre cariera prodigioasă a acestui dirijor care a debutat ca pianist şi a câştigat un premiu important la unul dintre cele mai grele concursuri pentru pian lume – Concursul Ceaikovski de la Moscova (1974).
Myung Whun Chung este exemplul viu al conceptului de miracol asiatic şi în muzică, nu doar în economie. Din 2005 a preluat frâiele orchestrei din oraşul său natal Seul. În aprilie 2011, Orchestra Filarmonicii din Seul şi dirijorul Myung Whun Chung semnau un contract de exclusivitate cu una dintre cele mai importante case de discuri pentru muzica clasică – Deutsche Grammophon. Era prima orchestră asiatică ce reuşea o asemenea performanţă: totul, pentru că Myung Whun Chung a reuşit să transforme o oarecare orchestră asiatică, într-o orchestră care să conteze la nivel global.
În 11 aprilie 2013 a apărut pe piaţă al cincilea disc înregistrat de Orchestra Filarmonicii din Seul pentru casa Deutsche Grammophon. Albumul cuprinde două binecunoscute lucrări de Beethoven: Concertul nr.5 „Imperialul” pentru pian şi orchestră şi Simfonia a V-a. Solist este tot un pianist sud-coreean: Sunwook Kim, de 25 ani. Sunwook Kim este câştigătorul unui foarte important concurs pentru pian: cel de la Leeds. În 2006, la doar 18 ani, Sunwook Kim devenea primul asiatic care era premiantul acestui concurs şi de asemenea, cel mai tânăr câştigător din ultimii 40 ani. Acum cântă regulat concerte în Marea Britanie, iar în stagiunea viitoare va debuta şi la Filarmonica din Berlin.
Recomand acest disc celor care au curajul să privească în faţă miracolul asiatic muzical – pentru că Beethoven în versiunea sud-coreenilor nu este cu nimic mai prejos de alte mari înregistrări ale unor muzicieni europeni: avem un disc de înaltă clasă interpretativă şi două dintre cele mai iubite lucrări din repertoriul muzicii clasice, în plus captarea este realizată în cadrul unui concert live.
Discul poate fi ascultat în premieră românească luni, 20 mai, de la ora 20, la Radio România Muzical; este inclus şi în cadrul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013”, derulată pe site-ul www.romania-muzical.ro. Albumul este disponibil şi în România, în magazinele de specialitate sau pe site-ul www.getmusic.ro. Iar pentru cei preferă doar fişierele audio, nu CD-ul fizic, www.itunes.com este soluţia.
Genialitatea unui tânăr de 18 ani – Jan Lisiecki
Când ai în faţă o înregistrare a unui de tânăr de 18 ani, o poţi privi cu condescenţă: în fond, e atât de tânăr.
Însă în cazul pianistului canadian de origine poloneză Jan Lisiecki, pur şi simplu trebuie renunţat la o asemenea prejudecată – pentru că Jan Lisiecki este unul dintre marii pianişti ai prezentului şi probabil va deveni una dintre legendele muzicii clasice din secolul XXI.
Iată câteva fapte doar: la 15 ani, Jan Lisiecki înregistra cele două concerte pentru pian şi orchestră de Chopin şi primea un premiu Diapason pentru acest disc. La 16 ani, semna un contract de exclusivitate cu Deutsche Grammophon – primul disc a apărut în 2012, al doilea, în 19 aprilie 2013. În noiembrie 2012 a înlocuit-o pe Martha Argerich într-un concert susţinut alături de Orchestra Academiei Santa Cecilia din Roma, dirijată de Antonio Pappano, iar în martie 2012, din nou a luat locul Marthei Argerich într-o serie de concerte şi înregistrări realizate împreună cu Orchestra Mozart din Bologna, dirijată de Claudio Abbado. Şi s-a achitat cu succes de aceste dificile sarcini, pentru că atât orchestrele, cât şi dirijorii sunt printre cele mai importanţi din lume.
Discul lansat de Jan Lisiecki în 19 aprilie 2013 cuprinde integrala studiilor pentru pian de Frederic Chopin. Pianistul nu doar reuşeşte să învingă certele dificultăţi tehnice ale partiturii, dar şi să creeze o viziune artistică foarte personală, plină de o maturitate surprinzătoare pentru un tânăr de doar 18 ani. Avem în faţă un pianist care este mai mult decât talentat, care are o capacitate specială de a trezi emoţie în cel care-l ascultă. Iată un disc de neratat despre genialitatea unui tânăr de 18 ani, ce poate fi ascultat luni, 22 aprilie, de la ora 20, la Rado România Muzical şi poate fi reascultat şi votat pe site-ul campaniei „Votează discul de muzică clasică al anului 2013” derulată pe site-ul www.romania-muzical.ro. Pentru achiziţie, sunt la dispoziţie magazinele de specialitate din România şi site-urile www.getmusic.ro sau www.itunes.com.
Tinereţea unei viori
Dacă iubiţi mai mult vioara decât pianul, aveţi de unde alege dintre înregistrările lansate recent pe piaţă. De exemplu, CD-ul violonistei germane Julia Fischer, pe care se regăsesc Concertul nr.1 de Max Bruch şi Concertul de Dvorak, înregistrate alături de Orchestra Tonhalle din Zurich, dirijată de David Zinman ( şi dacă vreţi o legătură cu România, e bine de ştiut că unul dintre concertmaiştii orchestrei este violonistul român George Cosmin Bănică, pe care l-am putut asculta la Bucureşti recent, în cadrul festivalului „Viori de colecţie la Sala Radio”.
Fişierul audio al concertului este disponibil aici
La 30 ani, Julia Fischer este una dintre cele mai importante violoniste contemporane şi nu trebuie neapărat să o fi ascultat în România live ca să aflăm mai multe despre ea. La doar 12 ani, în 1995, ea cucerea premiul I la concursul Yehudi Menuhin, organizat chiar în prezenţa legendarului violonist. De-a lungul timpului a primit numeroase premii pentru discurile ei, unul dintre cele mai importante fiind cel din 2008 oferit la gala MIDEM a industriei discografice.
Oricum, pe lângă concertele susţinute de cele mai importante orchestre ale lumii, numai a avea la 30 ani o discografie ce include 16 titluri este o perfomanţă în sine. Cel mai nou disc al violonistei Julia Fischer a apărut în 4 martie 2013 la casa Decca: Concertul nr.1 de Bruch şi Concertul în la minor de Dvorak sunt două piese de rezistenţă ale repertoriului violonistic, pe care Julia Fischer le interprează într-un mod vibrant şi plin de charismă.
Acest disc este de altfel liderul topului de vânzări în Germania, în momentul de faţă. Este disponibil şi în România, în magazinele de specialitate, sau online la www.getmusic.ro sau www.itunes.com.