Cel mai lung tunel imersat din lume va lega Danemarca și Germania, reducând timpul de călătorie între cele două țări atunci când va fi deschis în 2029.
După mai mult de un deceniu de planificare, construcția tunelului Fehmarnbelt a început în 2020, iar în lunile care au trecut de atunci a fost finalizat un port temporar pe partea daneză. Acesta va găzdui fabrica care va construi în curând cele 89 de secțiuni masive de beton care vor compune tunelul.
„Ne așteptăm ca prima linie de producție să fie gata la începutul anului viitor”, a declarat Henrik Vincentsen, CEO al Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect. „Până la începutul anului 2024 trebuie să fim gata să scufundăm primul element de tunel”.
Tunelul, care va avea o lungime de 18 kilometri, este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din Europa, cu un buget de construcție de peste 7 miliarde de euro (7,1 miliarde de dolari).
Ca o comparație, tunelul de 50 de kilometri (31 mile) al Canalului Mânecii, care leagă Anglia de Franța, finalizat în 1993, a costat echivalentul a 12 miliarde de lire sterline (13,6 milioane de dolari) în banii de astăzi. Deși este mai lung decât tunelul Fehmarnbelt, tunelul de sub Canalul Mânecii a fost realizat cu ajutorul unei mașini de forat, mai degrabă decât prin scufundarea unor secțiuni de tunel prefabricate.
Acesta va fi construit peste Fehmarn Belt, o strâmtoare între insula germană Fehmarn și insula daneză Lolland, și este conceput ca o alternativă la actualul serviciu de feribot de la Rødby și Puttgarden, care transportă milioane de pasageri în fiecare an. Dacă în prezent traversarea durează 45 de minute cu feribotul, aceasta va dura doar șapte minute cu trenul și 10 minute cu mașina.
Tunelul, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, va fi, de asemenea, cel mai lung tunel rutier și feroviar combinat din lume. Acesta va cuprinde două autostrăzi cu două benzi duble – separate de un pasaj de serviciu – și două căi ferate electrificate.
„În prezent, dacă ați face o călătorie cu trenul de la Copenhaga la Hamburg, v-ar lua aproximativ patru ore și jumătate”, spune Jens Ole Kaslund, director tehnic la Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect. „Când tunelul va fi finalizat, aceeași călătorie va dura două ore și jumătate.
„Astăzi, mulți oameni zboară între cele două orașe, dar în viitor va fi mai convenabil să ia trenul”, adaugă el. Aceeași călătorie cu mașina va fi cu aproximativ o oră mai rapidă decât în prezent, ținând cont de timpul economisit prin faptul că nu se va mai sta la coadă la feribot.
Pe lângă beneficiile pentru trenurile de pasageri și autoturisme, tunelul va avea un impact pozitiv asupra camioanelor și trenurilor de marfă, spune Kaslund, deoarece creează o rută terestră între Suedia și Europa Centrală care va fi cu 160 de kilometri mai scurtă decât în prezent.
În prezent, traficul între peninsula scandinavă și Germania, via Danemarca, se poate face fie prin feribotul care traversează Fehmarnbelt, fie pe o rută mai lungă, prin podurile dintre insulele Zealand, Funen și peninsula Iutlanda.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!