23.4 C
București
sâmbătă, 28 septembrie 2024
AcasăInternaționalCine mai face filme pe banii statului

Cine mai face filme pe banii statului

La ultimul concurs de scenarii finanţat de Centrul Naţional al Cinematografiei regizorii din Noul Val – Mungiu, Porumboiu, Puiu – nu s-au mai înscris. Chiar şi „clienţii” fideli ai banilor de la stat – Nicolaescu sau Cărmăzan – au luat o pauză.

Proiectul „Evadarea”, al regizorului Andrei Gruzsniczki, cunoscut pentru pelicula „Cealaltă Irina”, a primit cea mai mare finanţare din partea Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC), de 1,48 milioane lei, cu un punctaj de 57.05 la cea de-a doua sesiune a concursului pe anul 2010.

„Tema filmului este cuplul şi cum rezistă o relaţie aflată sub presiune, despărţit în timp şi spaţiu. E un fel de analiză asupra relaţiei”, a detaliat pentru România Liberă Andrei Gruzsniczki, adăugând că nu s-a gândit încă la o distribuţie pentru film.

Pe locul al doilea în clasamentul finanţărilor s-a situat proiectul „Domnul de la curte”, în regia lui Corneliu Gheorghiţă, care a obţinut 1,34 milioane lei. Următorul clasat este proiectul „Poziţia copilului”, în regia lui Cătălin Netzer, pe un scenariu de Răzvan Rădulescu, cu 1,08 milioane lei. În cele 15 proiecte care au cerut finanţare nu se regăsesc numele unor regizori apreciaţi şi premiaţi în străinătate, precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu şi mulţi alţii. Ca şi cum, tacit, s-a convenit că e rândul altora.

Bobby Păunescu produce, Cristi Puiu „emigrează”

Cel mai mare punctaj (dar nu şi cei mai mulţi bani) a revenit proiectului lui Bobby Păunescu, „Diaz”, notat cu 70.50 puncte, şi căruia i s-a acordat toată suma cerută, respectiv 42.500 lei. Scenariul este semnat de italienii Daniele Vicari şi Laura Paolucci. Filmul va fi coprodus de Mandragora Movies, firmă care nu are nici o legătură cu mai vechea casă de producţie Mandragora la care Bobby Păunescu făcea pereche cu familia lui Cristi Puiu, împreună producând filmele „Aurora”, „Morgen” şi multipremiatul „Moartea domnului Lăzărescu”.

Producătorul Anca Puiu susţine că toate propunerile Mandragora au fost cotate sub linia de finanţare CNC: „Acum n-am avut noroc, deşi am dovedit că am mână bună la debutanţi. Probabil că n-au avut de ce să se lege şi au acordat punctaj mare la producţie, dar au scăzut de la scenariu”. Întrebată ce va face, adică dacă va contesta deciziile în cazul celor patru proiecte, Anca Puiu ne-a răspuns: „Ce voi face? Probabil vom emigra în Canada sau în Australia, ce să facem altceva?!”.

Bobby Păunescu explică pentru România Liberă că Mandragora Movies a produs „Lombarzilor 8″ şi „Francesca” şi participă pentru prima dată la concursul de finanţare: „E pentru prima oară când aplicăm la concurs şi asta pentru ca filmul să se realizeze sub egida CNC. E normal ca toate producţiile să sprijine imaginea filmului românesc”. Acţiunea peliculei „Diaz” se va petrece „la un summit din Genova din 2001, cu tot ce se întâmplă în cele două zile de întâlniri. Filmările vor începe în vară, în Italia”, a mai spus pentru RL regizorul.

Printre filmele care au pierdut finanţarea se numără „La Poarta Albă”, în regia lui Nicolae Mărgineanu, „În al 10-lea cer” de Adrian Sitaru, al cărui scenariu este semnat şi de actorul Alexandru Papadopol, dar şi un film al Ancăi Damian pe un scenariu al scriitorului irlandez stabilit în România Philip O’Ceallaigh.

Proprietarul Castel Film, respins ca regizor

Pentru debutul în lungmetraj vor fi sprijinite trei proiecte, „America, venim!”, în regia lui Răzvan Săvescu, „Breaking News”, în regia Iuliei Rugină, şi „365 de revelioane”, semnat de Paul Negoescu.
Primul sub linie este proiectul de debut „Regina directului” (un scenariu semnat de scriitorul Adrian Lustig), în regia lui Vlad Păunescu, proprietarul studiourilor de producţie Castel Film, care au găzduit filmările unor importante pelicule străine, precum „Cold Mountain” sau recentul „Ghost Rider”. Tot printre „înfrânţi” se numără şi Mircea Diaconu, care ar fi vrut să regizeze filmul „Femeia cu jachetă galbenă”.

Cazul Crulic va fi prezentat lumii

„Crulic, drumul spre dincolo”, realizat de Anca Damian, a obţinut cea mai mare finanţare la secţiunea documentar, respectiv 337.212 lei. Este povestea tragicului caz al românului Claudiu Crulic (33 de ani), care a murit într-o închisoare poloneză după ce a intrat în greva foamei ca formă de protest. „E o poveste grea. Tot timpul am avut sentimentul că trebuie să fac acest film. Aveam o datorie”, a explicat autoarea într-un interviu acordat României Libere în urmă cu câteva luni. Următoarea pe listă este Oana Giurgiu, regie şi scenariu, cu documentarul „Din România spre Sion”, cu finanţare de 300.000 lei. Urmează Gabor Xantus, cu „Exploratorul”, şi scenariul lui Florin Iepan, „Peţitorul”, care va fi realizat de Nebosja Slijepcevic.

Bugetul CNC a fost de 10 milioane lei, din care 5,5 milioane au fost alocaţi pentru proiectele de lung metraj ficţiune. La prima sesiune de finanţare din 2010 s-au acordat 9,8 milioane lei.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă