La peste șase luni de la blocarea la sol a acestui aparat – un record pentru un model nou – nu există încă avansată o dată pentru revenirea în serviciu în Statele Unite a avionului-far al constructorului aeronautic Boeing. Noul șef al FAA, Steve Dickson, a precizat omologilor internaționali reuniți la Monreal, că intenționează să meargă la Seattle în această săptămână pentru a testa pe simulator 737 MAX modificat. FAA continuă un program minuțios și nu un calendar impus pentru remiterea în serviciu a aparatului, a subliniat Steve Dickson în discursul pronunțat în fața omologilor săi în timpul unei reuniuni cu ușile închise care a avut loc luni la Montreal. Întrebat de presă dacă această incertitudine afectează speranța grupului de a vedea zburând din nou 737 MAX la „debutul celui de al patrulea trimestru”. Un purtător de cuvânt al Boeing a declarat că „Suntem mulțumiți să prezentăm astăzi (luni) schimbările noastre agențiilor mondiale de reglementare și vom continua să furnizăm informații, în timp ce lucrăm cu toții pentru revenirea în serviciu a avionului 737 MAX”.
FAA examinează în prezent schimbările aduse de Boeing programului MCAS, sistemul anti-decuplare special conceput pentru MAX și acuzat de anchetele preliminare în accidentele companiei Ethiopian Airlines din 10 martie anul trecut și Lion Air din 29 octombrie 2018. De asemenea, se așteaptă modificările efectuate asupra sistemului de control al zborului. Boeing a suspendat livrările aparatelor MAX și a redus producția cu 20 %,înregistrând pierderi uriașe. Experții estimează o revenire în exploatare a aparatului în primăvara anului 2020, dar FAA a recunoscut luni că disensiunile cu alți responsabili de reglementare a aviației civile, în special europenii și canadienii nu vor permite ca 737 MAX modificat să revină pe cerul mondial în mod simultan. „Fiecare guvern va lua propria decizie asupra revenirii aparatului, pe baza unui examen aprofundat asupra securității acestuia”.
FAA criticată
Responsabilii reglementatorilor reproșează FAA că a fost ultima autoritate care a decis oprirea de la zbor a avionului și că a încredințat constructorului Boeing omologarea sistemelor importante ale 737 MAX. Gigantul aeronautic american a propus la Montreal plata a 144.500 dolari fiecărei familii a celor 346 de victime ale companiilor Ethiopian Airlines și Lion Air. Totalul sumelor reprezintă mai puțin decât prețul de catalog al unui 737 MAX.
Un comitet de responsabili ai agențiilor internaționale de reglementare, organizat de FAA în aprilie și denumit JATR, va remite în următoarele săptămâni un raport foarte critic asupra relațiilor strânse între Boeing și autoritatea civilă aeriană americană, arată Wall Street Journal, citând surse din domeniu. Grupul reunește UE, Canada, Brazilia, Indonezia, China, Singapore, Australia, Japonia și Emiratele Arabe Unite. Misiunea încredințată JATR a fost de examinare a procedurilor de omologare a 737 MAX și de a face propuneri pentru ameliorarea lor. Raportul va acuza și lipsa de transparență în modul în care FAA a transferat către Boeing evaluarea unor sisteme și programe ale 737 MAX și potrivit unor surse apropiate de dosar, raportul va concluziona că schimbările importante aduse concepției Boeingului 737 MAX nu au fost examinate corect de FAA.