La finalul anului trecut, pe piaţa din Romania activau 47 de producători de bere, un număr dublu faţă de acum cinci ani. În ultimii cinci ani, veniturile din vânzări la nivelul întregului sector au crescut cu 624,2 milioane lei, ajungând în 2017 la o valoare de 3,97 miliarde lei.
Potrivit analiştilor de la KeysFin, evoluţia semnificativă a pieţei se explică în primul rând prin dezvoltarea unei oferte cât mai variate.
„Ultimii ani au adus modificări în comportamentul de consum al românilor, care caută în prezent tot mai mult berea de calitate, varietatea, sunt interesaţi de alternative. Pentru a răspunde acestor cerinţe pe piaţă au apărut tot mai multe start-up-uri, care vizează segmente de nişă, în special în zona premium”, au declarat aceştia.
Totodată, companiile şi-au optimizat semnificativ operaţiunile, dovadă că rezultatul net a crescut de 7,5 ori în 2017 faţă de 2013, pierderea netă s-a diminuat cu 83%, iar productivitatea la nivel de angajat a crescut cu 17%.
”Interesant este şi faptul că perioada medie de plată a datoriilor (DPO) a scăzut cu 32,3% (de la 169 zile la 114 zile), ceea ce inseamnă că firmele îşi plătesc furnizorii semnificativ mai repede decât în urmă cu 6 ani”, se arată în comunicat.
Totodată, 87% din piaţă este concentrată în mâinile a numai trei companii, toate cu acţionariat străin.
Liderul în acest sector, conform datelor de la Ministerul Finanţelor, este Ursus Breweries, care deţine, printre altele, mărcile Timişoreana, Ursus, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell, Ciucaş, Stejar, Azuga. Compania, parte a grupului japonez Asahi Breweries, a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 1,7 miliarde lei, ajungând la o cotă de piaţă de 43%.
Pe locul secund se află Heineken România, firmă olandeză care vinde în România mărcile Heineken, Desperados, Ciuc, Golden Brau, Bucegi, Neumarkt, Harghita, Haţegana, Silva, Gambrinus, Affligem, Edelweiss, Birra Moretti, Amstel, şi care a realizat anul trecut afaceri de 1,16 miliarde lei, aferentă unei cote de piaţă de 29%.
Top 3 este completat de Bergenbier, cu afaceri de 599,2 milioane lei în 2017 şi o cotă de piaţă de 15%. Compania, controlată de olandezii de la Molson Coors Netherlands, vinde în România brandurile Bergenbier, Staropramen, Stella Artois, Beck’s, Noroc, Corona, Lowenbrau.
Pe locul 4 se află United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten, Guiness), cu afaceri de 392,4 milioane de lei.
În total, principalii 10 jucători din piaţă au realizat, anul trecut, afaceri de 3,9 miliarde de lei, reprezentând 99,87 % din total.