Ministerul Apărării Naționale va cumpăra patru nave de luptă de tip corvetă multifuncțională, menite să întărească forțele românești de la Marea Neagră. La acest moment, cele mai puternice nave militare ale României sunt cele două fregate care au fost achiziționate, second-hand, din Anglia.
Din acest motiv, cele patru corvete multifuncționale reprezintă primele vase de luptă noi destinate Forțelor Navale ale României după anul 1989.
MApN și-a anunțat intenția de a cumpăra patru corvete multifuncționale încă de acum zece ani. Prima tentativă de achiziție fusese aprobată de Guvernul Cioloș și anulată ulterior de Guvenul Grindeanu, după ce au apărut mari suspiciuni legate de firma olandeză căreia i se atribuise contractul, situație despre care ziarul „România liberă“ a relatat la momentul respectiv.
Un nou program de achiziție pentru cele patru corvete a început în februarie 2018, prin aprobarea de către Guvern a HG 48/2018. Imediat după aceea, ministrul Apărării, Mihai Fifor, a anunțat lansarea „procedurii specifice” de achiziție a noilor nave.
S-au primit cinci oferte și au rămas patru
Surse din cadrul industriei de apărare au precizat, pentru ziarul „România liberă“, că prima etapă de selecție din noua campanie de achiziție deja s-a finalizat, prin eliminarea uneia dintre cele cinci oferte inițiale și prin calificarea preliminară a patru companii.
Într-o ordine aleatorie, acestea ar fi următoarele: Damen (Olanda), Fincantieri (Italia), Naval Group (Franța) și Thyssen Krupp (Germania). Deloc întâmplător, toate aceste patru firme sunt prezente la actuala ediție, de la București, a salonului de armament Black Sea Defense and Aerospace (BSDA).
În octombrie 2018, dintre aceste patru firme, MApN va anunța numele câștigătorului.
Cele patru corvete se vor construi în România
O condiție esențială impusă de partea română pentru a atribui acest contract militar este ca furnizorul străin să construiască cele patru vase de luptă într-un șantier naval din România. Din acest motiv, toate cele patru oferte care sunt analizate în prezent includ și o participare a industriei navale românești. De exemplu, olandezii de la Damen au în proprietate Șantierul Naval Galați, iar Fincantieri deține șantierele de la Brăila și de la Tulcea.
La rândul lor, francezii de la Naval Group s-au asociat cu Șantierul Naval Constanța.
Configurația exactă a navelor care vor fi livrate României nu este încă dezvăluită complet. Din partea Șantierului Naval Constanța, managerul de contracte, Aytunci Fetislam, ne-a precizat că este propus modelul Gowind 2500. În comparație cu alte nave similare, cele care ar fi construite la Constanța de Naval Group ar avea avantajul că dețin unele elemente deja testate pe navele de război franceze care au participat la operațiunile de război din Siria.
Foarte puține state pot livra motoare pentru nave de război
În schimb, reprezentanții Fincantieri au evitat să ofere detalii despre modelul de navă propus României, motivând că procedura de departajare a ofertelor între cele patru companii rămase în competiție este departe de a fi tranșată.
Oricât de mari ar fi speranțele românilor de a avea beneficii de pe urma acestui viitor contract, este limpede că industria autohtonă are capacități limitate. Enrico Bonetti, vicepreședintele componentei navale de la Fincantieri, ne-a explicat că foarte puține state sunt capabile să producă motoare pentru navele de război, lăsând să se înțeleagă că România nu are această capacitate. Cu alte cuvinte, motoarele corvetelor vor fi aduse din altă țară. În mod similar, armamentul, care va fi comandat separat de către partea română, va fi livrat de alte țări.
O decizie separată va fi luată de partea română cu privire la sistemele electronice de bord ale viitoarelor corvete. Ele vor fi, evident, compatibile cu cele ale NATO, dar și aici există foarte multe oferte. De exemplu, firma franceză Thales, prezentă și ea la BSDA 2018, ar putea livra un radar naval de generație nouă, pe care directorul de dezvoltare al Thales România, Cristi Sfichi, ni l-a prezentat drept cel mai bun din lume. Se poate presupune că, dacă integratorul desemnat pentru cele patru corvete va fi societatea franceză Naval Group, compania franceză Thales va participa și ea la acest contract.
Oricum ar fi, chiar dacă elementele de cea mai înaltă tehnicitate destinate noilor nave vor veni din afara României, contractul pentru cele patru corvete va aduce României lucrări care vor garanta locurile de muncă a mii de oameni. „3.000 de oameni de la Brăila și de la Tulcea vor beneficia de aceste contracte”, ne-au asigurat oficialii firmei Fincantieri.
Foarte important este și faptul că firma care va câștiga contractul de construire a noilor corvete va realiza, ulterior, conform unei clauze elaborate de MApN, și acțiunea de modernizare a fregatelor Tip 22, „Regele Ferdinand” și „Regina Maria”, ale Forțelor Navale Române.