În România, primele firme afectate de Covid-19 a avut legătură cu nevoia de personal nesatisfăcută, ca Transporturile, Ospitalitatea şi Turismul. Al doilea val e în sectorul auto și, în general, în producție. Acestea trebuie să se reinventeze și să se întoarcă la o situație cât mai apropiată de normalitate, în măsura în care este posibil.
Industria auto din România este formată din cam 600 de companii, cu în jur de 230.000 de angajați, luând în calcul şi firmele asociate companiilor care construiesc vehicule.
Ele reprezintă o parte semnificativă a economiei, incluzând atât producția de automobile, cu Dacia Renault (Mioveni) și Ford (Craiova), și producția de componente auto, cu jucători importanți, precum Faurecia, Valeo și Continental.
ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România) arată că producția de automobile și componente auto a atins anul trecut cam 30 de miliarde de euro (+3%, comparativ cu anul 2018) și a generat 14% din PIB și 27% din totalul exporturilor României.
Distanţarea socială rescrie regulile producţiei
Dacia și Ford au produs anul trecut 490.000 de unități. Obiectivul anul acesta e de aproape 700.000 de unități. Uşor de intuit că e imposibil de realizat.
Dezvoltarea și producția au fost suspendate aproape complet în martie şi restartate gradual în aprilie-mai. 13.500 de angajați din 14.000, la Dacia Renault, şi 6.000 la Ford au fost în șomaj tehnic.
Una din particularităţile industriei auto din România e concentrarea mare a angajaților. Adesea, mii de angajați lucrează împreună într-o tură de opt ore. Lesne de dedus: urmează modificări majore, pentru a nu pune în pericol sănătatea angajaților.
“Este necesară efectuarea unor investiții pentru a garanta un nivel înalt de igienă personală şi distanțare la locul de muncă.” Ionuţ Vintilă, Mazars România
“Este necesară efectuarea unor investiții pentru a garanta un nivel înalt de igienă personală, distanțare la locul de muncă, capacitatea identificării rapide a angajaților cu risc de infecție, precum și izolarea celor care pot fi infectați”, spune Ionuţ Vintilă, Mazars România.
Unele procese de producție vor fi afectate și trebuie să fie reproiectate pentru a lua în considerare distanțarea obligatorie. Transportul angajaților către/de la fabrici, situate în afara orașelor, circulația în fabrică (de exemplu poartă – locul de muncă), și comportamentul angajaților în pauze vor fi reglementate.
Măsuri speciale vor fi luate pentru asigurarea lanțului de aprovizionare, pentru a face față restricțiilor de deplasare în România și Europa a importurilor de materii prime și exporturilor de produse finite. Gradul înalt de automatizare a producției va ajuta la menținerea distanțelor de siguranță.
Revenirea, în câţiva ani
Totul şi pentru că, dacă e identificat un focar de Covid-19, e foarte posibil ca fabrica să fie închisă de autorități pe o perioadă lungă de timp. Pot trece câțiva ani până când industria auto va reveni la volumele de dinainte de criză.
Noi oportunități apar. Călătorii ar opta tot mai mult pentru deplasare individuală, deoarece transportul public poate duce la infectare. Ar putea apărea în interiorul automobilelor funcții antivirus, ca parte a sistemului de aer condiționat.
Industria auto va trebui să se reinventeze şi este clar că această reinventare este de-abia la început.