Autostrada nouă care falimentează vechile afaceri

Deschiderea autostrăzii Sibiu–Deva a dus zeci de hoteluri și restaurante, aflate pe drumurile naționale și europene din apropiere – unde traficul s-a redus cu până la 80% – într-o situație disperată. Patronii se confruntă cu o acută lipsă de clienți, se gândesc să vândă afacerile sau să concedieze angajați.

Share

Petre Badica 0 comentarii

Actualizat: 16.06.2014 - 23:47

Deschiderea autostrăzii Sibiu–Deva a dus zeci de hoteluri și restaurante, aflate pe drumurile naționale și europene din apropiere – unde traficul s-a redus cu până la 80% – într-o situație disperată. Patronii se confruntă cu o acută lipsă de clienți, se gândesc să vândă afacerile sau să concedieze angajați.

În luna decembrie a anului trecut a fost inaugurată bucata de autostradă Sibiu – Deva. Porțiunea face parte din autostrada Culoarul IV Paneuropean care ar urma să lege Bucureștiul de Arad prin Pitești, pe Valea Oltului, prin Sibiu – Lugoj – Timișoara.

Cum să pierzi un trafic de zeci de mii de mașini

Autostrăzile sunt o obsesie națională, iar în Ardeal cu atât mai mult. Posibilitatea de a ajunge rapid de la Cluj, Sibiu, Alba la Budapesta sau Viena a amplificat dorința locuitorilor de a avea o autostradă care să ajungă din orașele importante ale Transilvaniei la graniță. De asemenea, multe companii multinaționale precum Mercedes (auto cu sedii la Sebeș la Cugir), Bosch (mașini electrice, IT în Cluj), Kronoșpan (industria laminatelor Sebeș, Brașov), Huawei (IT, telefonie mobilă, Brașov) au vorbit în repetate rânduri despre necesitatea unei autostrăzi în zonă care să facă legătura cu Occidentul pentru eficientizarea și creșterea afacerilor, a profiturilor, dar și a locurilor de muncă.

Iar visul este aproape să prindă contur în totalitate. Porțiunea de autostradă Deva – Timișoara are termen de finalizare în 2 maximum 3 ani. Nădlac- Arad ar trebui inaugurată (două tronsoane) în acest an. Sibiu – Deva este finalizată în proporție de peste 80%. Aceste vești bune ascund și drame. Unele în derulare, altele previzibile. Autostrada Culoarul IV a fost proiectată să înlocuiască Drumul Național 7. DN7 era cel mai aglomerat din țară, în zona Deva fiind estimat un trafic de 50.000 de vehicule la 24 de ore, probabil cel mai mare din țară. Acum, între Deva și Sibiu, DN 7 este pe alocuri pustiu. Traficul a fost absorbit în poporție de 80% de autostrada inaugurată în decembrie și a cărui traseu este paralel cu DN7. În aceeași măsură, autostrada a absorbit majoritatea covârșitoare a clienților care opreau să bea, să mănânce sau să doarmă la unul dintre numeroasele hanuri și hoteluri de pe DN7.

Afaceri salvate cu nunți și botezuri

„România liberă“ a stat de vorbă cu patronii unor astfel de afaceri, iar sintagmele care au revenit obsedant au fost: traficul s-a redus cu mult peste jumătate, autoritățile nu ne ajută, ne vom reorienta afacerile pentru că altfel le vom închide. La ieșirea din Orăștie spre Deva se află Casa Regia. Patronul Adi Popa spune că din momentul în care s-a deschis autostrada, pe DN7 unde este amplasat restaurantul traficul s-a redus cu peste 60%. „Restaurantul îl am din anul 2000 și mereu am mers pe profit. Tot ceea ce am construit: sala de mese, grădina de vară s-a făcut din profitul reinvestit și nu din credite. Am fost mereu pe plus, acum afacerea e pe zero.“ Dar asta se datorează faptului că Adi Popa s-a reorientat și nu mai mizează pe participanții la trafic care, spune el, sunt oameni din împrejurimi ce parcurg distanțe mici și nu se opresc să mănânce. “Organizăm evenimente nunți, botezuri și câștigăm din catering-ul oferit unor firme din oraș, deși aici profitul e mic. De la anul voi încerca să aduc străini să îi cazez în pensiune și să le ofer un tur al împrejurimilor.”

Meniu de supercriză – 10 lei

La ieșirea din Orăștie spre Sibiu întâlnești alte restaurante destinate celor aflați în trafic. Vegas Hotel Casino trăiește din activitățile pe care le putem deduce în numele localului. În schimb câțiva metri mai încolo, la Restaurant Caravanele meniul a ajuns la prețul de 10 lei. Asta, deși patronul unui alt restaurant aflat pe DN 7, Alin Popa, ne spunea că în activitatea de catering pe care o desfășoară, un meniu de 14 aduce un profit foarte mic. La Caravane erau ocupate două mese, iar parcarea era aproape goală. Patronul nu a fost de găsit, dar oamenii din zonă spun că localul a fost deschis pentru tiruri, autocare și mașinile care străbăteau țara de la est la vest și invers. Imediat ce ieși din județul Hunedoara, la vreo 15 kilometri pe stânga întâlnești Hanul Șurianul. Construit în anii 80, a cunoscut gloria în perioada comunistă dar a rămas un reper și după Revoluție datorită arhitecturii plăcute, din lemn care îi dă un aer de vechi popas. După o perioadă de declin, a fost cumpărat de Horia, un om din zonă care a încercat să-i redea strălucirea de altădată. Doar că autostrada care trece prin spatele Hanului Șurianul, aflat în județul Alba îi pune bețe în roate. “Traficul în zonă s-a redus cu 80% după inaugurarea, anul trecut a autostrăzii. Cei care mai trec pe DN 7 sunt localnici care rar ne devin clienți.” Crede că singura soluție pentru a nu-i trimite acasă pe cei 12 angajați ai săi rămâne o nouă investiție pe care o are în plan – un sat de vacanță cu piscină și o sală de nunți. Horia spune că autoritățile nu i-au ajutat și că doar factorul politic a salvat unele afaceri care s-au confruntat sau se vor confrunta cu aceeași problemă ca și el. Autoritățile din Cugir, orașul cel mai apropiat de mine nu s-au bătut pentru ca urbea să aibă o intrare pe autostradă. Câțiva zeci de kilometri mai încolo, la Vinț, unde există un teren de golf și sunt interese s-a făcut ieșire. În campania electorală din 2009, când candidat la președinția României, Mircea Geoană a promis oamenilor din Geoagiu, aflat destul de aproape de noi, că localitatea lor va avea intrare la autostradă și are.”

Bucuria oamenilor, tristețea hotelierilor

Oamenii din Sebeș au fost fericiți la deschiderea autostrăzii Sibiu - Deva. Până în decembrie, tirurile și mașinile de mare tonaj străbăteau orașul de la un capăt la altul 24 de ore din 24. Acum centrul orașului e pustiu. Mașinile o iau pe centură. Și astfel evită hotelul Fan aflat la ieșirea dinspre Sibiu. Managerul ne spune că lucrurile mergeau foarte bine începând cu luna mai când era o avalanșă de autocare.

“Acum nu mai oprește nimeni. Autocarele, tirurile o iau pe autostrada care trece prin spatele nostru. Cine să mai coboare de pe autostradă? Traficul general s-a redus cu 80%. Am vrut să instalăm o pancartă publicitară pe autostradă dar demersurile făcute la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale au fost fără succes”. Afacerea supraviețuiește pentru că Sebeș este un oraș unde companii puternice din Occident au investit masiv. „Avem noroc cu Mercedes și Kronoșpan, care dau de mâncare la tot orașul. Câștigăm și ne menținem pe linia de plutire oferind cazare și masă delegațiilor care vin în oraș pentru aceste firme, dar și pentru altele mai mici care au sediu aici”.

Scoase la licitație

Bucata de autostradă dintre Sibiu și Deva are o lipsă de 24 de kilometri care nu au fost dați în folosință deoarece nu s-a reușit finalizarea unui viaduct. A rămas ca această bucată, aflată spre capătul dinspre Sibiu, să fie terminată în luna noiembrie a acestui an. Este singura zonă între unde Drumul Național 7 a rămas la fel de aglomerat deoarece toate mașinile sunt obligate să coboare de pe autostradă. Cei de la Restaurantul Casiana speră că traficul se va reduce doar cu un sfert, după inaugurarea autostrăzii lipsă, deoarece multă vreme au oferit condiții bune de cazare și masă. În plus, exact în dreptul restaurantului există o bretea de ieșire astfel încât cei de la Casiana cred că șoferii vor coborî de pe autostradă pentru un prânz sau cazare.

Optimisul lipsește probabil la cel mai arătos hotel-restaurant de pe traseu. Am găsit cinci locuri de parcare ocupate din 100 la Hotel Rin. Înainte era nebunie: zeci de tiruri, mașini mici, autocare care veneau și plecau non-stop. Recepția hotelului a fost desființată, iar șefa care trebuia să ne vorbească s-a făcut nevăzută, deși o angajată ne-a precizat că e în local. Din mai multe surse am aflat că o bancă a scos imobilul la lictație pentru suma de 1,2 milioane de euro. Fără succes deocamdată.

Ce e drept, vremurile pentru investiții pe cea care a fost până în decembrie cea mai circulată arteră a țării, Drumul Național 7, au apus.

Graficul lucrărilor pe autostradă

Culoarul IV Paneuropean este coridorul european de transport care a fost stabilit la Conferința transportatorilor din 1994 ce a avut loc în Creta. Începe la Nürnberg trece prin Praga, Viena, Bratislava, Gyor, străbate România prin Arad, Sibiu, București / Contanța – Sofia – Salonic. În România au fost finalizate porțiunile Pitești – Constanța, Sibiu – Deva și Timișoara – Arad, restul aflându-se în diferite stadii, cea mai întârziată fiind porțiunea Sibiu – Pitești. Pe porțiunile lipsă ale autostrăzii traficul se desfăoară pe Drumul Național 7, care mai este cunoscut și drept Drumul European 87.

70% din tiruri nu mai alimentează în benzinăriile aflate pe Drumul Național 7. Acest lucru nu se simte foarte acut la nivelul vânzărilor probabil pentru că sunt multe benzinării pe o distanță mare și pierderile se împart, ne-a precizat un angajat al unei benzinării.

Citește totul despre:

Comentarii