Cine s-ar fi gândit că o navă care transportă containere, veche de 12 ani, poate să ajungă să coste, doar să o închiriezi pentru trei luni, cam cât 68 de mașini Ferrari noi?
Prețul unui Ferarri nou-nouț este de aproximativ 250.000 de dolari. Și da, calculele rămân în picioare.
Astfel de cifre nu s-au mai practicat vreodată în această industrie și i-a luat prin surprindere chiar și pe jucătorii din piață.
Și totuși compania Euroseas a confirmat recent că și-a închiriat nava-container Synergy Oakland, construită în 2009, pentru o perioadă de 60-85 de zile, la o rată brută de 195.000 – 202.000 dolari pe zi, începând cu a doua jumătate a lunii octombrie.
„Aceasta este cea mai mare valoare de închiriere de tip charter atinsă vreodată de orice navă din flota noastră și una dintre cele mai mari costuri realizate vreodată în industria noastră”, a declarat CEO-ul Euroseas, Aristides Pittas.
Tariful pentru Synergy Oakland „este absolut incredibil”, a declarat Charles Mercier, analist senior de piață pentru containere la Alphaliner, într-un interviu acordat vineri American Shipper.
„Nu am văzut niciodată un Panamax clasic (n.r. o navă de containere cu o capacitate de 4000-5000 TEU) obținând atât de mult, deși este doar un angajament pe termen scurt”, a spus el.
Tariful obținută de Synergy Oakland este cel mai mare din toate timpurile pe piață pe termen scurt, egalând valoarea pe care o obține, în general, o navă cu o capacitate aproape dublă (în jur de 8.500 TEU) într-o perioadă de șase luni. Un raport publicat la sfârșitul lunii iulie a unui charter de 300.000 dolari pe zi s-a dovedit a fi o tranzacție specială cu termeni complecși și totuși nu este comparabil cu ce vedem în prezent.
Potrivit furnizorului de date din Marea Britanie VesselsValue, Synergy Oakland are o valoare second-hand de 71,17 milioane de dolari. Rata de închiriere pentru Synergy Oakland este atât de mare încât nava va câștiga până la un sfert din valoarea de revânzare în doar trei luni – echivalentul unui proprietar de clădire care achită întreaga ipotecă cu venituri din chirie dintr-un singur an.
Alte două oferte recente din piață sunt și mai extreme în ceea ce privește valoarea de închiriere. Alphaliner a raportat că CU Lines a închiriat construcția din 2005, cu o capacitate de doar 2.751-TEU, Northern Vivacity, timp de șase luni cu un preț de 155.000 dolari pe zi și 2.492-TEU Groton timp de cinci până la șase luni la 135.000 dolari pe zi.
VesselsValue a estimat valoarea actuală a navei Northern Vivacity la 34,61 milioane de dolari, ceea ce înseamnă că această navă veche de 16 ani va câștiga 80% din valoarea de revânzare într-o perioadă de jumătate de an.
Groton are o valoare de 30,52 milioane de dolari, potrivit VesselsValue. Închirierea viitoare va acoperi 67% -80% din valoarea navei de 19 ani.
De ce se practică aceste tarife în piață?
O criză a containerelor și a navelor care le transportă.
Încă de la sfârșitul lunii iunie în piața globală s-a declanșat o criză a containerelor. Asta în condițiile în care anul trecut foarte multe containere rămăsese goale pe fondul pandemiei și se vorbea chiar de folosirea lor pe piața imobiliară.
Vara aceasta însă a adus o cerere masivă în piață, care a venit desigur cu prețuri mai mari. Tarifele medii pentru închirierea containerelor au crescut chiar și de 3-5 ori. Încă de luna trecută piața vorbea de valori record la prețul de transport al mărfurilor pe mare. Tariful de expediere al unui container din China către Statele Unite, cea mai frecventată rută, a depășit pragul de 20 de mii de dolari, în luna august.
Potrivit Reuters, prețul pentru transportul unui container de 40 de picioare, adică aproximativ 12 metri, din China până pe coasta estică a Statelor Unite, care este una dintre cele mai aglomerate rute maritime, a crescut cu peste 500 la sută în ultimul an, la 20.804 dolari. Spre comparație, în data de 27 iulie, tarifele erau de sub 11 mii de dolari.
Pentru livrările către coasta de vest a Statelor Unite, costul este cu puțin sub 20 de mii de dolari, în vreme ce tarifele pentru Europa sunt de aproape 14 mii de dolari.
Sigur că lanțurile de aprovizionare la nivel global resimt toate aceste probleme.
Creșterea costurilor de transport reflectă perturbarea lanțurilor de aprovizionare care a apărut după ce pandemia a frânat economia globală la începutul anului trecut și a declanșat schimbări în fluxurile de bunuri și materii prime din întreaga lume.
Dacă problema tarifelor de expediere pare a fi durabilă, este probabil să se alimenteze și în discuțiile din sălile de consiliu cu privire la dacă este înțelept să te bazezi atât de mult pe China, ca centru de producție al lumii. Întrucât relațiile dintre China și Occident sunt deja la un nivel scăzut și multe discuții despre globalizare fac tot mai mult loc regionalizării, mulți susțin deja că ar trebui să înceapă să se facă mai multe bunuri de consum la nivel local sau oricum cât mai aproape de casă.
Să nu uităm că în prezent 80% dintre mărfuri călătoresc pe mări și oceane în containere.