10 C
București
duminică, 5 mai 2024
AcasăEconomieEconomie internăReducerea TVA-ului la acciza nu rezolvă scumpirile carburanților

Reducerea TVA-ului la acciza nu rezolvă scumpirile carburanților

Așteptăm un mix de măsuri de la Guvern, în condițiile în care Coaliția nu reușește să se înțeleagă asupra unor reduceri de taxe cum ar fi TVA mai mic la acciză sau TVA mai mic la CAS. Zilele următoare vom vedea Ordonanța aprobată de Guvern, însă problema carburanților nu se rezolvă prin reducerea accizei, sunt de părere economiștii.

Desigur că suntem toți afectați de scumpirea carburanților, iar sancțiunile aplicate Rusiei se revarsă asupra lumii, prin faptul că gazele și carburanții vor cunoaște scumpiri și mai mari.

Să clarificăm câteva aspecte legate de prețul carburanților și de reducerea TVA-ului la acciză. În primul rând scăderea la jumătate a accizei la carburanți, așa cum este susținută de PSD, face ca România să încalce prevederile unei directive europene care stabileşte limite minime pentru accize, ceea ce înseamnă o posibilă confruntare cu Comisia Europeană sub forma unei proceduri de infringement.

Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizelor care nu poate fi încălcat decât cu derogare. Mai precis Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii stabileşte ratele minime de impozitare care sunt obligatorii pentru toate statele membre.

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, a vorbit deja despre o scădere temporară cu 50% a accizei la combustibil, măsura ce ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu, ceea ce probabil vom avea în perioada următoare.

Și dacă nu ar fi scăderea temporară, efectele sunt tot pe termen scurt sunt de părere analiștii economici și cel mai bun exemplu este scăderea TVA-ului la 9% la alimentele de bază, însă pâine și uleiul sunt la prețuri uriașe.

 „Chiar dacă se reduce acciza, distanța în timp de la această reducere până când se poate reduce și prețul la pompă nu poate să fie controlat”, consideră Mircea Coșea, analist economic.

De altfel, o altă problemă pe care o mai remarcă analiștii în cazul reducerilor de TVA este legată de voința producătorului sau a distribuitorului în cazul nostru. Nu trebuie să uităm despre specula din piața și cum este jucat prețul la fiecare benzinărie în parte.

„În condițiile României există o cutumă pe care Consiliul Concurenței nu a reușit să o înlăture în incapacitatea lui de a rezolva problemele concurenței pe piață și anume că oricât variază prețul la brut, prețul la pompă în România este determinat de voința distribuitorului. Nu orice reducere a prețului la brut înseamnă o reducere și a prețului la pompă.”, a mai explicat Mircea Coșea într-o intervenție televizată.

Până la noi măsuri, remarcăm că prețul la pompa crește pe zi ce trece, iar pragul de 8 lei este deja atins, ne întrebăm dacă vom ajunge și la 9 lei pe litru în cazul carburanților.

De asemenea, și prețul petrolului variază și a atins noi recorduri, însă chiar dacă acum a scăzut, ideaa că și la nivel internațional avem scumpiri dă avânt distribuitorilor să lase prețul ridicat. De altfel, vorbim despre o cerere și o nevoie constantă de carburanți este un bun la care nu putem renunța.

Astfel că mixul de măsuri de la Guvern nu va fi un miracol pentru că nici executivul nu poate lua măsuri peste cele stabilite în comunitatea europeană și în plus așa cum remarca și Florin Cîțu există varianta ca tot marile companii să beneficieze de pe uram reducerii TVA-ului, iar prețul să fie reintrodus treptat tot la o valoare mult peste cea normală.

Doar că analiștii spun că bugetul țării nu are capacitatea de a susține această măsură.

„Bugetul nu suportă nicio lună, nicio zi, pentru că el este deja pe deficit excesiv fără nicio reducere pe partea de taxare.”, este de părere profesorul în economie Cristian Păun.

Ce se poate face în acest caz? Cu siguranță, controalele intense și monitorizarea mai atentă însoțită de sancțiuni usturătoare din partea autorităților, iar clienții să urmărească atent de unde își pot face plinul ca să mai economisească măcar câteva zeci de lei.

Urmărește România Liberă pe  TwitterFacebook și Google News!

Cristina
Cristina
Din iulie 2021 m-am alăturat echipei România Liberă, unde sunt editor și editorialist economic.
Cele mai citite

Ce salarii aveau cu adevărat Nicolae și Elena Ceaușescu

Așa cum bine cunoaștem cu toții, până în urmă cu mai bine de trei decenii și jumătate, România s-a aflat sub jugul dictaturii...
Ultima oră
Pe aceeași temă